× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

110 پرسش و پاسخ

در زمینه معارف اسلامی و مسائل اجتماعی

نوع اثر : کتاب

ناشر : متخصصان

نویسنده :

قیمت نسخه چاپی : 11,000 تومان

صفحات کتاب : 200

کنگره : BP۱۲‏‫‬‭‭‭‏‫‭/م۶۴ص۴ ۱۳۹۶

دیویی : ۲۹۷/۰۷۶

کتابشناسی ملی : 4833559

شابک : 978-600-94882-3-0

سال نشر : 1396

خلاصه اثر

یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی و فکری نسل جوان، سؤال است. گاهی یک سؤال مدت ها شخصی را مشغول خویش می سازد. مهم تر از آن، پاسخ هایی است که به سؤالات داده می شود. اگر پاسخ مناسب و دقیق سؤالات اصلی زندگی را دریافت کنیم، هم به نوعی آرامش می رسیم و هم در شناخت مسیر درست زندگی، گام برمی داریم. سؤالات مطرح شده در این کتاب، عموماً پیرامون همان مشکلاتی است که در جامعه شاهد هستیم:

• چگونه به عدالت برسیم؟ و چه موانعی بر سر راه است؟
• آیا شکل زندگی که امروزه رسانه ها تبلیغ می کنند، زندگی مطلوب و دوست داشتنی است؟
• زکجا آمده ام آمدنم بهر چه بود/ به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
• سؤال از سرنوشت نهائی انسان، سؤالی همیشگی، اصلی و عمومی است.
به هرحال تا پایان زندگی با سؤال سر و کار داریم. هر قشری به تناسب ذهن و فکر خود سؤالاتی دارد؛ کسی از هستی اشیا می پرسد و دیگری دوست دارد از کُنه وجود اشیا مطلع شود.

موقعیت شخص سؤال کننده بالاتر از معمول است. کسی که نمی داند و نمی داند که نمی داند، سؤالی هم ندارد. کسی که نمی داند و می داند که نمی داند، برایش سؤال پیش می آید. پس سؤال، به فرموده رسول اکرم9 نصف علم است.

یکی از بهترین جلسات در جامعه، محافلی است که در آن، گفت وگوهای علمی و سؤال و جواب صورت گیرد. به هرحال، طرح سؤال به خودی خود نوعی تحرک و تلاش ایجاد می کند و انسان را به کار و عمل وا می دارد. اگر بعضی سؤال ها در سطح جامعه عمومی شود و در اکثر محافل و مجالس مطرح شود، نشانه کمال آن جامعه است.

کتاب دیجیتال

6,000 تومان

حجم : 726.2 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 188

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

سخن مؤلف
فصل اول: سؤال ها ی اجتماعی
سؤال 1- حسد بیماری خطرناکی است.
سؤال 2- به فقرا لقمه های حرامی به عنوان صدقه داده می شود و از آن تغذیه می کنند؛ آیا این لقمه ها در شخصیت شان تأثیر منفی نمی گذارد؟
سؤال 3- در شرایط فعلی که مسایلی چون غنا و موسیقی های آن چنانی، نوعی بحران در میان نسل جوان ایجاد کرده است، راه حل خروج از این بحران را چگونه ارزیابی می کنید؟
سؤال 4– آیا در زمان ما هم منافق مصداق دارد؟
سؤال 5 – آیا ساده زیستی و قناعت جامعه مسلمانان را از به دست آوردن برخی صنایع بازنداشته و آن ها را محتاج به دیگران نکرده است؟
سؤال 6- راه در امان ماندن از بدگمانی و کج فهمی های مردم چیست؟
سؤال 7- قرآن کریم فرموده است: «خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد تا مردم خود را تغییر دهند» اما چرا با فرستادن پیامبر9 سرنوشت مردم عرب را تغییر داد؟
سؤال 8- امروزه در کشورهای غیر اسلامی و سکولار، قوانین را رعایت می کنند ولی ما شعار اسلامی بودن سر می دهیم و ظلم و بی عدالتی و بی نظمی در میان ما بیداد می کند، این را چگونه توجیه می کنید؟
سؤال 9 – در مورد این سخن حضرت علی7 که هرکس عدل بر او سخت باشد ظلم سخت تر خواهد بود، توضیح دهید.
سؤال 10 – این اواخر شاهدیم که تحولات سریع و گسترده در چند کشور به طور هم زمان اتفاق افتاده است، منشأ این تحولات چه بوده و چگونه ارزیابی می شود؟
سؤال 11 – آیا انسان مدنی بالطبع است؟
سؤال 12 – در بحران های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی چه باید کرد؟
سؤال 13 – تجلیل و بزرگداشت روزهای تاریخی منسوب به بزرگان دینی در میان جماعت پیرو ایشان مرسوم است ولی در میان پیروان سایر مذاهب اسلامی کمتر مرسوم است، دلیل آن چیست؟
سؤال 14 – آیا با رفتار و کشتاری که از جانب گروه هایی چون داعش و امثال آن صورت می گیرد باز هم جایی برای تبلیغ اسلام باقی می ماند؟
سؤال 15- درکتب تاریخی آمده است که پس از قتل خلیفه سوم، مردم به علی7 مراجعه کردند و جهت قبولی حکومت چنان هجوم آوردند که حتی سلامتی فرزندان علی7 به خطر افتاد.
سؤال 16 – مادی گرایی، منفعت جویی، لذت طلبی و فردگرایی در مغرب زمین، زمینه بیشتر و پررنگ تری دارد.
فصل دوم: سؤال ها ی خانوادگی
سؤال 17 – خانواده سالم چه مشخصاتی دارد؟
سؤال 18- چرا خانواده ها از هم می پاشند؟
سؤال 19- چه راه هایی برای احیای خانواده پیشنهاد می کنید؟
فصل سوم: سؤال های عقیدتی
سؤال 20- امروز دسته های گوناگون قیام نموده و مردم را نیز به قیام دعوت می کنند.
سؤال 21- با توجه به معنی کلمه (فسق) ـ که بیرون شدن دانه خرما از درون آن است ـ وقتی انسان گناهی انجام می دهد از راه حق بیرون رفته است؛ آیا همه گناهانی که انسان انجام می دهد فسق است؟
سؤال 22- آیا فضیلت و حرمت روز عرفه به خاطر امام حسین7 بوده یا به جهات دیگر است؟
سؤال 23- خداوند می فرماید: (پیامبری از جنس خود شما فرستادم) درحالی که پیامبر خاتم 9 پیامبر جن و انس هستند.
سؤال 24 – آیا ستارالعیوب بودن خداوند در قیامت هم شامل بندگان می شود درحالی که از اسم های قیامت، «روز آشکار شدن اعمال» است؟
سؤال 25- آیا این باور درست است که خداوند کسانی را که بیشتر دوست دارد، بیشتر به رنج و گرفتاری ها مبتلا می کند؟
سؤال 26- آیا می توان هر علمی را که انسان موحد به واسطه آن به خداوند می رسد علم اسماء نامید؟
سؤال 27- اگر عفو و بخشایش بالاتر از قصاص است پس خداوندی که تمام خوبی ها به طور کامل در وجودش نمایان است باید همه گناهکاران را عفو نماید؛ آیا این عفو با عدالت خداوند سازگار است؟
سؤال 28- در جایی که خداوند به پیامبر9 و آلش: درود می فرستد، صلوات فرستادن ما به چه معنی است؟
سؤال 29 – چگونه بفهمیم ایمان ما مستقرّ است یا مستودع؟
سؤال 30- چرا قبولی سایر اعمال را منوط به قبولی نماز دانسته اند؟
سؤال 31- برخی می گویند نعمت آن است که خودبه خود به وجود آید و باید آن را شکر نمود اما برای آنچه با زحمت و تلاش به وجود می آید شکرگزاری لازم نیست.
سؤال 32- چگونه می شود از محسوس به معقول برسیم؟
سؤال 33- چه کنیم که در نمازمان ریا نباشد؟
سؤال 34- با توجه به معنی ظلم که به ستم و اذیّتی گفته می شود که در اثر آن به طرف مقابل نقصی وارد شود آیا می شود گفت که هیچ کس به خدا و پیامبر9 ستم نمی کند زیرا به آن ها نقصی وارد نمی شود؟
سؤال 35- گویند اگر پیامبران دارای مال و ثروت می بودند و مردم به آن ها ایمان می آوردند دیگر امتحان معنی نداشت.
سؤال 36- از نظر اسلامی فلسفه خلقت انسان و آمدن به دنیا چیست؟
سؤال 37 – منظور از کلمه «لا اِله الا الله» چیست؟
سؤال 38- فرق بین نعمت و رحمت چیست؟
سؤال 39 – در برابر گناه، خلود در آتش و عذاب دایم چگونه توجیه می شود؟
سؤال 40 – آیا اصلاً وجود جهنّم به عنوان یک تنور سوزان و داغ با (أرحَمُ ألرّاحِمِین) بودن خداوند سازگار است؟
سؤال 41- چه ارتباطی میان خودفراموشی و خدافراموشی وجود دارد؟
سؤال 42 – آیا تمایل به صورت زیبا، صدای زیبا و جنس مخالف امری طبیعی و سرشتی نیست؟
سؤال 43 – در مورد علت غیبت امام زمان7گفته می شود که عدم همکاری مردم آن روزگار در این غیبت اثر داشته است؛ ما چه تقصیری داریم که از این فیض حضور محروم بمانیم؟
سؤال 44 – در قرآن کریم آمده است: «فقط علما و دانشمندان از خداوند خشیت دارند» کدام عالم خشیت الهی را در دل دارد و کدام علم خشیت الهی را به همراه می آورد؟
سؤال 45- پیامبران و ائمة: معصوم اند، عصمت را یک موهبت الهی و امتیاز خدایی می دانند.
سؤال 46 – دلایل برتری حضرت محمد9 بر سایر انبیا و رُسُل چیست؟
سؤال 47 – در قرآن کریم آمده است که خداوند با حضرت موسی7 سخن گفت.
سؤال 48 – در قرآن کریم آمده که پیامبر اسلام9 دعا می کند «خدایا ما را به خاطر آنچه اشتباهاً انجام داده ایم و به خاطر آنچه فراموش کرده ایم مؤاخذه مکن» معمولاً آنچه به صورت خطا صورت گرفته و آنچه فراموش گردیده مورد مؤاخذه قرار نمی گیرد.
سؤال 49 – در قرآن کریم آمده است که حیات دنیا بازی و لهو است همچنین می فرماید که ما آسمان و زمین و آنچه در میان آن ها است خلق کردیم و ما بازیگر نبودیم (برای بازی خلق نکردیم) چگونه می توان این ها را توجیه کرد؟
سؤال 50 – از زبان رسول اکرم9 نقل شده که هیچ پیامبری مثل ایشان اذیّت نشده است درحالی که تاریخ نشان می دهد که پیامبران قبلی رنج و زحمت فراوانی را کشیده اند؛ منظور از این سخن رسول خدا9 چیست؟
سؤال 51 – امامت ارثی است و از جانبی هم سلطنت ارثی است؛ این تشابه را چگونه توجیه می کنید؟
سؤال 52 – آیا پدیده انتظار، بی مسئولیتی و تنبلی به بار نمی آورد؟
سؤال 53 – در قرآن کریم آمده است که خداوند به وحدانیت خود شهادت می دهد، این شهادت چگونه است؟
سؤال 54 – آیا انسان می میرد یا او را می میرانند؟
سؤال 55 – باآنکه عقیده رکن اصلی اسلام را تشکیل می دهد، چرا پیامبر اسلام9 می فرماید: «من برای تتمیم و تشکیل مکارم اخلاق مبعوث شده ام؟
سؤال 56 – با پیشرفت علوم درزمینه ها ی گوناگون، آیا همچنان نیازمند بعثت و پیام آن هستیم؟
سؤال 57 – در قرآن کریم خطاب به حضرت عیسی7 آمده که: «ما تابعان تو را بلندمرتبه قرار می دهیم نسبت به کفار تا روز قیامت»، بدین ترتیب امّت حضرت عیسی7 در مرتبه بالاتری از مسلمانان قرار دارند؟
سؤال 58- در آیه قرآن کریم آمده است که مخالفان پیامبر9 باآنکه قبلاً به حقانیت ادعای رسول خدا9 معتقد بودند باز هم انکار می کردند انکاری ظالمانه و متکبرانه مگر می شود کسی به چیزی یقین و اطمینان داشته باشد و باز هم آن را انکار کند؟
سؤال 59 – قرآن کریم پیوسته از پیروزی حق بر باطل صحبت می کند درحالی که در طول تاریخ شاهد کشته شدن پیامبران و اولیاء خداوند هستیم و پیامبر اسلام9 هم در جنگ احد پیروز نشدند و تلفات سنگینی دادند؟
سؤال 60 – اینکه گفته می شود انسان ها در چهارراه قرار دارند که می توانند یکی را انتخاب کنند، درست است؟
سؤال 61 – معنی دقیق آزادی بر مبنای معارف اسلامی چیست؟
سؤال 62- در مورد حضرت امام زمان7و ظهور ایشان گفته می شود که زمان ظهور، زمانی است که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد و از جانبی گفته می شود که مؤمنین باید در حد امکان با ظلم و جور مبارزه کنید، آیا این دو گفتار با هم تضاد ندارد؟
سؤال 63 – در قرآن کریم آمده است که خداوند ولیّ و سرپرست مؤمنین است و آن ها را از ظلمت و تاریکی به سوی نور می کشاند و ولیّ و سرپرست کافران طاغوت است و آن ها را از نور به سوی ظلمت می کشاند، کافران چه نوری دارند که از نور به سوی ظلمت کشیده شوند؟
سؤال 64 –آیا امر به طلب مغفرت که در قرآن کریم آمده است، پیامبر9 و ائمة هدی: را هم شامل می شود؟
سؤال 65- گفته می شود حضرت علی7 فرموده اند: من از حق شخصی خودم گذشتم و گویا منظور ایشان مسئله امامت بوده است، آیا مسئله امامت یک امر اجتماعی است یا شخصی؟
سؤال 66 – در قرآن کریم خداوند به پیامبر9 می فرماید: فریب مخور.
سؤال 67 – در حدیث سلسلة الذهب امام رضا7 می فرمایند: من از شرایط ورود به دژ مستحکم الهی ام؛ چگونه امامت و ولایت می تواند شرط ورود به حِصن (دژ مستحکم) خداوندی باشد؟
سؤال 68 – معمولاً در ایام محرم شور و هیجان زایدالوصفی در مناطق شیعه نشین دیده می شود؛ علت بزرگداشت حادثه کربلا و قیام امام حسین7 چیست؟
سؤال 69- در قرآن کریم آمده است که خداوند پیامبران و مؤمنان را یاری می کند درحالی که می بینیم اکثر پیامبران مظلومانه کشته شده اند، این مطلب چگونه توجیه می شود؟
سؤال 70 – در قرآن کریم آمده است که اگر شما ظلم کنید مخصوصاً اگر به ایتام ظلم کنید، ممکن است فرزندان شما مورد ظلم و ستم قرار گیرند و از جانبی در قرآن کریم آمده است که بار هیچ کس را کس دیگری حمل نمی کند و اگر خوبی یا بدی کردید فقط برای خود انجام داده اید، آیا این دو مطلب با هم سازگار است؟
سؤال 71- آیا تعبیر «قرائت خدا از دین»، تعبیر درستی است؟
فصل چهارم: سؤال ها ی فرهنگی
سؤال 72- تعریف عقل از نظر حضرت علی7 چیست؟
سؤال 73 – فراوانی نعمت برای مؤمنین خطرناک است یا فقر و نداری؟
سؤال 75- فرموده اید که باید به علم نافع گوش دهیم.
سؤال 76- راجع به علم نافع و اینکه چه علومی نافع اند توضیح دهید.
سؤال 77- آیا تکبّر، به خودی خود مذموم است؟
سؤال 78 – اگر فطرت انسان ها یکسان است، چرا در مورد یک مسئله در شرق و غرب دو گونه برخورد می شود و هر کدام انسانیت را محور قرار می دهند؟
سؤال 79- آیا اختلاف پسندیده هم داریم؟
سؤال 80 – منظور از تعبیر قرآنی «رزق بی حسابِ خداوند» چیست؟
سؤال 81 – اختلاف پسندیده و ناپسند را توضیح دهید.
سؤال 82 – آیا آرامش و آسایش دو کلمه مترادف اند، یا دو معنی متفاوت دارند؟
سؤال 83- آیا آرامش بر آسایش یا آسایش بر آرامش اثرگذار است؟
سؤال 84 – مهدی یعنی چه؟
سؤال 85 – تفاوت نفاق و تقیه چیست؟
سؤال 86- گاهی عبادتی انجام می دهیم و بعد از انجام آن یا در حین انجام عمل دچار غرور می شویم و خود را ممتاز از دیگران می دانیم.
سؤال 87 – چه روش های مفید و مؤثری را در جهت مبارزه با شر، بدی و مفاسد اخلاقی پیشنهاد می کنید؟
فصل پنجم: سؤال ها ی قرآنی
سؤال 88- در بعضی از آیات قرآن کریم، تفسیرها و ترجمه ها با هم فرق می کنند؛ از چه راهی تشخیص دهیم کدام یک صحیح است؟
سؤال 89- قرآن کریم منکران خود را تحدی نموده و به مبارزه طلبیده است که اگر آن را قبول ندارید یک سوره مثل آن بیاورید.
سؤال 90- چرا در قرآن کریم، در بیشتر موارد، نماز و زکات درکنار هم آمده اند؟
سؤال 91- منظور از کلمه عرش در قرآن کریم چیست؟
سؤال 92- در قرآن کریم آمده است: «به آن هایی که در راه خدا کشته می شوند اموات نگویید، آن ها زنده اند.»
سؤال 93- معنی تنزیل، تفسیر، تأویل، ناسخ و منسوخ چیست؟
سؤال 94 – در قرآن کریم سفارش به نماز همراه با تأکید بر زکات است؛ چه رمزی در آن نهفته است که از میان دستورات گوناگون، زکات انتخاب شده است؟
سؤال 95- آیا در قرآن کریم مطلبی هست که در قبال انجام کار وعدۀ پیروزی همه جانبه را بدهد؟
سؤال 96 – قرآن کریم را چگونه بشناسیم؟
سؤال 97- در قرآن کریم آمده است که خداوند فقط اعمال متّقیان را می پذیرد، آیا اعمال دیگران پذیرفته نیست؟
سؤال 98 – بهترین شکل رابطه انسان با قرآن چگونه است؟
سؤال 99- آیا درباره مفهوم «عقل» نام های دیگری هم در قرآن آمده که مترادف آن باشند؟
سؤال 100 – قرآن کریم مخاطبانش را از خودستایی نهی و به ذکر نعمت های خداوند امر کرده است؛ آیا این دو مفهوم با هم سازگارند؟
فصل ششم: سؤال ها ی متفرقه
سؤال 101- گفته می شود امام حسین7 صفاتی داشتند که حتی پدرشان علی7 و جدشان رسول خدا9 نداشتند، آیا این تعبیر درست است؟
سؤال 102- منظور از «دلِ شکسته» که در روایت معصومین: آمده چیست؟
سؤال 103- چرا به حجّ واجب که در تمام عمر برای افراد مستطیع یک بار واجب است «حج تمتّع» می گویند؟
سؤال 104 – تفاوت میان علم و عقل چیست؟
سؤال 105- آیا در قرآن کریم مشخصاتی برای حزب الله ذکر شده است؟
سؤال 106 – در زمان پیامبر اسلام9 جنگ هایی رخ داده است.
سؤال 107 – گاهی صحبت از جهان هوشمند می شود، منظور چیست؟
سؤال 108- کلمه امیرالمؤمنین به چه معنی است؟
سؤال 109- در مورد تعریف باطل گفته می شود که باطل کار و عملی است که هدف ندارد، پس در این صورت کار باطل وجود ندارد چون هر کاری از هرکسی هدفی را دنبال می کند.
سؤال 110 – جاهلیت امروزی یا جاهلیت مدرن یعنی چه؟

محصولات مشابه

بیشتر