کتاب بازخوانی خشونت پذیری زنان ایرانی

با تحلیل انسان شناختی رمان کلیدر

امتیاز
5 / 5.0
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازخوانی خشونت پذیری زنان ایرانی

کتاب بازخوانی خشونت پذیری زنان ایرانی با تحلیل انسان شناختی رمان کلیدر اثر«محمود دولت آبادی» توسط «حسن فرهنگی» نوشته شده است.

اگر در پی خلق آثار ادبی، پژوهشی صورت نگیرد و ریشه ها و دلایل به وجودآمدن آن ها ردیابی نشود، نمی توانیم با استفاده از پرده دری و روشنگری پنهان و آشکار در آثار ادبی، وضعیت جامعه را اصلاح کنیم. آثار ادبی، چه آن هایی که به شکل واقع گرایانه، پستی ها و پلشتی ها را نشان می دهند و چه آن هایی که به گونۀ سمبلیک اشاراتی بر دلایل انحطاط فرهنگ هر ملتی دارند، نور بر تاریکی می تابانند.

از این طریق انسان می تواند قامت خود را تمام قد در آینۀ واژگان ببیند و کژتابی و ناراستی اندامش را چاره سازد؛ از این روی در جوامع غربی محققان بر بسیاری از آثار ادبی جستارهای متعدد و تحلیل های گوناگون می نویسند و بنای استواری را بر پایۀ شناختی که آن آثار به دست می دهند برمی افرازند و تمام سعی خود را معطوف به گذر از اشتباهات پیشینیان خود می کنند.

گزیده کتاب بازخوانی خشونت پذیری زنان ایرانی

«ضدقهرمانان بعد از معدوم شدن مأموران دولت در صدد خبریافتن هستند. محمود دولت آبادی چند قشر را به عنوان ضدقهرمان معرفی می کند. از طرفی خود دولت ردپای مأموران را می گیرد و به خانۀ کلمیشی می رسند.

 دولت در رمان کلیدر به عنوان ضدقهرمان یاد می شود و دولت آبادی سر ناسازگاری با دولت را دارد. از طرفی حاج پسند که پسرخالۀ گل محمد است در صدد یافتن مأموران دولت است و چون شب حادثه به چادر کلمیشی ها سر زده و پوتین های مأموران را دیده بیشتر از همه در جریان واقعه است.»

صفحات کتاب :
255
کنگره :
PIR8047‭‬ ‭/و7ک8087‏‫‬‭‏‫‭ 1396
دیویی :
8فا3/62
کتابشناسی ملی :
4318459
شابک :
‏‫‭8‮فا‬3/62
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه بازخوانی خشونت پذیری زنان ایرانی