× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

سخن گفتن درباره خدایی متشخص

رساله ای درباره ی الهیات فلسفی

نوع اثر : کتاب

ناشر : تیسا ساغر مهر

نویسنده :

مترجم : سعید رفسنجانی نژاد

قیمت نسخه چاپی : 31,900 تومان

صفحات کتاب : 205

کنگره : BT۱۰۲‏‫‬‭/ب۴س۳ ۱۳۹۶

دیویی : ۲۱۱

کتابشناسی ملی : 4879845

شابک : ‬‏‫‭978-600-7683-95-8

سال نشر : 1396

خلاصه اثر

«سخن گفتن درباره خدایی متشخص» رساله ای درباره الهیات فلسفی از ونسان برومر است.

برومر در ابتدای این اثر که درباره رابطه الهیات و فلسفه است از این مسئله سخن گفته است که همواره میان فیلسوفان متالهین رابطه ای دوگانه وجود داشته است. رابطه ای عجیب که عشق و نفرت را همزمان با خود داشته است.

فیلسوفان علاقه ای فطری به آن دسته از ویژگی های وجود انسان دارند که متألهان درباره آن ها می اندیشند و متألهان نیز به ابزارهای روش شناختی فیلسوفان متکی اند.

الهیات نظام مند را می توان تا حدود زیادی رشته ای فلسفی تعبیر کرد. هرچند، فیلسوفان اغلب اصرار دارند که مؤمنان ادعاهای صدق و کذب خود را با کمک معیارهای عقلانی ای توجیه می کنند که هرگز فیلسوفان را اقناع نمی کند. در مقابل، متألهان سرشت این خواستهٔ فیلسوفان را نابجا می دانند. از منظر متألهان، باورهای دینی را باید براساس ضوابط دینی داوری کرد و این باورها نیازی به بنیان ها یا دلایل نامربوط فلسفی ندارند.

از نگاه بسیاری از فیلسوفان، الهیات بسیار دانش ستیز است، زیرا از لحاظ عقلانی آبرویی ندارد، در همین حال بسیاری از متألهان هم بدگمانی ریشه داری نسبت به فیلسوفان دارند زیرا معتقدند که مطالبات طاقت فرسای آنان سست کردن ایمان مؤمنان را نشانه گرفته است.

شکاف بین الهیات و فلسفه با آغاز عصر روشنگری عمیق تر شد و علت آن مسایل معرفت شناختی بود که در کانون پژوهش های عقلانی قرار داشت.

«چگونه می دانیم؟» اساسی ترین پرسش معرفت شناختی است که با آن روبه رو هستیم. پرسشی که از دید فیلسوفان و متألهان پاسخ های مناسب آن متفاوتند.

در کتاب «سخن گفتن درباره خدایی متشخص» برومر درباره وظیفه نوعی از الهیات به نام الهیات فلسفی و نوع نگاهی که به آن وجود دارد، سخن گفته است و آن را با بررسی یکی از اساسی ترین ادعاهای ایمان مسیحی، «خدا موجودی متشخص است که می توانیم با ایجاد رابطه ای شخصی با او حیات داشته باشیم.» تشریح کرده است.

دو فصل نخست به آن دسته از موضوعات روش شناختی می پردازد که با پژوهش های الهیاتی و فلسفی مرتبطند و فصل های ۳ تا ۶ نیز به تحلیل مفهوم خدای متشخص اختصاص داده شده است.

در فصل یک درباره دربارهٔ سرشت الهیات فلسفی و چگونگی ارتباط آن با هرمنوتیک و الهیات اعتقادی و الهیات جزمی سخن رفته است.

در فصل ۲ به پیش فرض بنیادین الهیات فلسفی پرداخته شده است.


در فصل ۳ و ۴ به سوال هایی درباره اراه و اختیار انسان و خدا پاسخ داده شده است. در فصل پنج به نظریه ای با نام نظریه دوفاعلیتی در الهیات فلسفی پرداخته شده و در خاتمه به این سوال پاسخ داده شده است که چگونه وجود شر در جهان با ذات خداوند که سراسر عشق است دمساز شده است.

کتاب دیجیتال

7,200 تومان

حجم : 838.1 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 133

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

فصل یکم: الهیات فلسفی
1-1- مقدمه: فلسفه و الهیات
2-1- یادآوری مفهومی
3-1- تصور مفهومی
4-1- نوآوری مفهومی
5-1- الهیات فلسفی
فصل دوم: آیا می توانیم دربارۀ خدا سخن بگوییم؟
1-2- محدودیت های سخن گفتن دربارۀ خدا
2-2- تفاوت های کیفی بی کران
1: مفاهیم متناقض نما و دیالکتیک
2: زبان ارجاعی
3: زبان تجلی
4: الهیات محدود اما کافی
3-2- تمثیل
1: اسناد و تناسب
2: تمثیل و ندانم گرایی
3: تمثیل هویّات
4: تمثیل ایمان
4-2- استعاره
1: معنای استعاره
2: حکایت ها
5-2- الگوهای مفهومی
1: استعاره ها و الگوهازبان استعاری یا کاربرد استعاره به طور کلی ویژگی بنیادی اندیشۀ انسان است.
2: شبکۀ نظریۀ بازی ها
3: مسائل مفهومی
فصل سوم: آیا می توانیم در برابر لطف خدا تاب بیاوریم؟
1-3- مقاومت ناپذیری
2-3- غیرممکن مفهومی
3-3- غیرممکن مبتنی بر واقعیت
4-3- غیرممکن دستوری
5-3- غیرممکن عقلانی
6-3- آموزۀ اصلاح شدۀ لطف
1: مفاهیم شخصی
2: مفاهیم ارتباطی
3: مفاهیم وجهی
فصل چهارم: آیا خدا می تواند مرتکب شر شود؟
1-4- منزّه بودن
2-4- غیرممکن مفهومی
3-4- ارزش های مطلق و نسبی
4-4- خواست یهوه در جایگاه معیار غایی
5-4- ضرورت الهیاتی
6-4- «جهات جمله ای» و «جهات شیئی»
فصل پنجم: آیا خدا می تواند از طریق کارهای ما عمل کند؟
1-5- فاعلیت دوگانه: فَرر و وایلز
2-5- اتصال علّی
3-5- نسبت دادن اعمال به خدا
4-5- تشخیص افعال الهی
5-5- چشم ایمان
فصل ششم: آیا نظریۀ عدل الهی می تواند تسلی بخش باشد؟
1-6- تسلی و حساسیت اخلاقی
2-6- نظریۀ عدل الهی سویینبرن
3-6- آیا همۀ نظریه های عدل الهی ناموجه اند؟
4-6- نظریۀ عدل الهی و عشق خدا
5-6- بی تفاوتی اخلاقی
6-6- تسلی
سخن پایانی
الهیات و پژوهش فلسفی

محصولات مشابه

بیشتر