نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حاصل عمر

ویلیام سامرست موآم داستان نویس و نمایشنامه نویس شهیر انگلیسی در کتاب صوتی حاصل عمر همانطور که از نامش پیداست حاصل یک عمر زندگی و نوشتن را با علاقمندانش در میان می گذارد. در اجرای حاصل عمر (The summing up) ویژگی مستندگونه و نزدیک به زندگی سامرست موآم حفظ شده است. گویی او با مخاطبش در نشستی صمیمی و خودمانی عقایدش را ابراز می کند.

سامرست موآم (William Somerset Maugham) یکی از پرکارترین داستان نویسان قرن بیستم بود و در زمان حیاتش میلیون ها نسخه از داستان های بلند و کوتاه و نمایشنامه های وی به زبان های مختلف ترجمه و به فروش رفت. از معروف ترین آثارش می توان "وفای زن و داستان های دیگر"، "لبه تیغ"، "لرزش برگ" و "حاصل عمر" را نام برد.

جملات زیبا از کتاب حاصل عمر:

- تا پیش از ازدواج، تنها مرگ می تواند دو عاشق دلداده را از هم جدا کند. اما بعد از ازدواج، کمابیش هر چیزی می تواند سبب جدایی آنان شود!

- بدیهی است که هیچ نویسنده ی حرفه ای نمی تواند فقط هنگامی که دلش می خواهد بنویسد. اگر بخواهد تا پیدا کردن حال یا تا به قول خودش دریافت الهام منتظر بماند، خیلی منتظر می ماند و سرانجام یا کاری از پیش نمی برد یا چیز کمی به وجود می آورد.

- حرفه ی نویسندگی به نویسنده آزادی معنوی می دهد. گناهان و خطاهای او، اندوهی که برایش پیش می آید، عشق ناکامش، نقایص جسمانی اش، بیماری، محرومیت و امیدهای از دست رفته اش، غم ها و خواری ها، همه و همه به وسیله ی نیروی او تبدیل به ماده می شوند و او می تواند با نوشتن بر آن ها غالب شود.

- نویسنده تنها هنگامی که پشت میزش نشسته نمی نویسد. در سراسر روز او مشغول نوشتن است. وقتی دارد فکر می کند، وقتی دارد می خواند، وقتی دارد تجربه می کند، هرچه را می بیند و احساس می کند همه برای مقصود او با معنی است و آگاهانه یا نا آگاهانه دایماً در حال اندوختن و نقل و انتقال تاثرات خویش است.

- همیشه از شوق و علاقه ای که مردم به دیدن اشخاص مشهور دارند متعجب و متحیر شده ام. اینکه شناختن اشخاص مشهور را افتخار و سربلندی بدانی و به دوستانت بگویی حضوراً آن ها را دیده ای، فقط ثابت می کند که خود تو آدم کوچکی هستی. اشخاص نام دار و مشهور در برخورد با مردم روش خاصی دارند. آن ها نقابی بر چهر ه ی خود می زنند، نقابی که غالباً مؤثر است و دقت می کنند که چهره ی واقعی خود را مخفی نگه دارند. آن ها نقشی را که مردم از آن ها انتظار دارند ایفا می کنند. اما انسان باید احمق باشد که فکر کند جلوه ی ظاهری این نقش بازتاب احوال درونی فردی است که چهره اش را در پشت نقاب مخفی کرده است.

گزیده کتاب صوتی حاصل عمر 

کوچک اندام بودم، قدرت تحملم زیاد، اما نیروی جسمانیم کم بود. لکنت زبان داشتم، خجالتی بودم، نحیف و نزار بودم. استعدادی باز را که در زندگی روزمره انگلیسی ها، حائز اهمیت فراوانی است، نداشتم، نمی دانم به این دلایل بود یا طبیعتم چنین بود که به طور غریزی، از آدم های دیگر گریزان باشم.

تک تک آدم ها را دوست می داشتم، اما هیچ گاه به حضور در جمع آنان اشتیاق چندانی نداشتم. هیچ گاه در نظر اول از کسی خوشم نیامده است؛ گمان نمی کنم هرگز در کوپه قطار با کسی که نمی شناختم حرف زده باشم یا با همسفری در کشتی سخن گفته باشم، مگر آنکه او سر حرف را باز کرده باشد. گمان نمی کنم پسری دوست داشتنی بوده باشم.

صفحات کتاب :
312
کنگره :
PZ3‏‫‬‮‭/م8ح2 1389
دیویی :
823/912‭‮‬
کتابشناسی ملی :
1328815
شابک :
978-964-380-555-5
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه حاصل عمر