امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 53,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ آغازین فراماسونری در ایران (جلد دوم)

کتاب تاریخ آغازین فراماسونری در ایران نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، مجموعه اسناد منتشرنشده و ارزشمندی از بایگانی لژ فراماسونری بیداری ایران (نخستین لژ رسمی تشکیل شده در کشورمان) است که در کتابخانه و مرکز اسناد حوزه هنری نگهداری می‌شده است. نویسنده به کمک هدایت‌الله بهبودی، مسئول دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، ابتدا این اسناد راکه شامل معرفی اعضای لژ و پرونده‌هایشان بود، با عنوان «مجموعه اسناد منتشر نشده لژ بیداری ایران» در روزنامه ایران منتشر می‌کرد اما پس از مدتی برآن شد تا اسناد یادشده را به صورت مجموعه‌ای موضوعی منتشر کند. 

هجوم سیطره جویانه کشورهای استعمارگر در ایران حدیث دردناک و مفصلی است که همه ما کم و بیش با آن آشناییم اما شاید در هیچ دورانی همچون عصر قاجاریه سویه مخرب و وجه ویرانگرانه این پدیده شوم سیاسی آشکار نشده باشد؛ چراکه در این برهه با ظهور و بسط انجمن های فراماسونی در کشور که موفق به جذب اکثریت تحصیلکردگان و روشنفکران کشور شده بودند استعمار جدید و پیش رونده ای قدم در راه گذاشت.

شخصیت های سیاسی به ظاهر ایرانی مجریان این اتفاق بودند و رفته رفته آنچنان ارکان سیاسی کشور به این مرض مهلک مبتلا شد که کلیت نظام سیاسی مستقر و مسئولان حاکمیتی کشور، مامور و مسئول تامین اهداف و مطامع استعمارگران شدند و سرانجام کار به جایی رسید که با ظهور پهلوی ها، قوای بیگانه و خارجی به میل خود شاهی را بر مسند می نشاندند و به میل خودشان هم ساقطش می کردند.

به رغم تمام این ها تاکنون پژوهشی مستند در زمینه نحوه شکل گیری و چگونگی دوام و قوام مجالس فراماسونی در ایران صورت نپذیرفته بود و باید انتشار مجموعه «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» را نخستین اثری دانست که با ورود به این قلمرو مهم، به بررسی اسناد ماسونی اعضای نخستین «فراموشخانه» کشور می پردازد...

صفحات کتاب :
500
کنگره :
DSR1484‭/ش‌2ت‌2 1378
دیویی :
955/08206
کتابشناسی ملی :
م‌78-21641
شابک :
978-600-03-0322-8‬‭‬‬‬
سال نشر :
1378

کتاب های مشابه تاریخ آغازین فراماسونری در ایران (جلد دوم)