امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,600
نظر شما چیست؟
سواد رسانه ای یک نظام تفسیری و ترجیحی و متأثر از داوری های ذهنی و اخلاقی است که مواجهه فرد را با پیام های رسانه ای (چه در دسترس و چه جستجوگرانه) شکل می دهد و موجب می شود مخاطبان در استفاده از پیام ها و انتخاب آن ها مسئولیت بیشتری احساس کنند. در همین راستا تفکر انتقادی به عنوان یک اصل بنیادین در موضوع سواد رسانه ای مطرح می شود که به تمام اشکال و مفاهیم ارتباطی پیام رسانه ها توجه دارد.

هدف این پژوهش بررسی سواد رسانه ای و مقاومت مصرف کنندگان شبکه های ماهواره ای من و تو و جم تی وی است. شهروندان منطقه 20 تهران جامعه مورد مطالعه بود که تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. از روش تحقیق مصاحبه ای، پیمایشی، توصیفی، کمی، اسنادی، کتابخانه ای و روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد.

پس از بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه، با روش پیمایشی و مصاحبه، اطلاعات لازم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فرضیه های این پژوهش با نتایج؛ سواد رسانه ای با رویکردی بر مؤلفه های عملیات روانی، مخاطب پویا، مصرف گرایی نوین، فراغت انفعالی و فلسفه بدن دارای رابطه معنادار بودند و مورد تایید قرار گرفتند.

اگر مخاطبان یک رسانه از مهارت تفکر انتقادی برخوردار باشند می توانند اطلاعات رسانه ها را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. بر همین اساس، رسانه های جمعی امروز به سمتی پیش می روند که به مخاطبان خود اطلاعاتی را ارائه دهند که از لحاظ علمی و محتوایی اطلاعات درست و قابل استناد باشند. بنابراین می توان گفت مخاطبان می توانند رسانه های جمعی را به یک سمت و سو حرکت دهند و رسانه های جمعی نیز می توانند تغییراتی را در باور، نگرش، افکار و در ذهن مخاطبان ایجاد کنند.
صفحات کتاب :
73
کنگره :
P96س/85ه8 1395
دیویی :
302/230955
کتابشناسی ملی :
4721411
شابک :
978-600-8415-94-7
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه سواد رسانه ای و مقاومت مصرف کنندگان شبکه های ماهواره ای فارسی زبان