× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

کودک مضطرب شما

چگونه والدین و معلمان می توانند کودکان را از اضطراب نجات دهند

نوع اثر : کتاب

ناشر : پشتیبان

نویسنده : , ,

مترجم : رضوان میرزایی , علیرضا مرآتی

ویراستار : علی مهدیزاده

قیمت نسخه چاپی : 22,000 تومان

تعداد صفحات نسخه چاپی : 207

رده بندی کنگره : BF۷۲۳‭‬ ‭/‮الف‬۵۶‏‫‬‭د۹ ۱۳۹۷

رده بندی دیویی : ۶۴۹/۱

شماره کتابشناسی ملی : 5355230

شابک : 978-622-6198-23-3 :‬‬

سال نشر : 13977

خلاصه اثر

کتاب کودک مضطرب شما: چگونه والدین و معلمان می توانند کودکان را از اضطراب نجات دهند، جزییات آنچه بزرگسالان می توانند از طریق مراقبت های خود برای کمک به کودکان در کنترل اضطراب ها، ترس ها و نگرانی های خود انجام دهند را آموزش می دهد.

والدینی که در کودکی دچار چالش اضطراب شده اند، مدام سعی دارند با تحمیل موقعیت هایی که به خاطر شخصیتش باعث معذب شدن فرزندشان می شود از مضطرب شدن او جلوگیری کنند. برای مثال، مادری که در کودکی از کمرویی شدید رنج می برده، فرزندش را مجبور می کند در فعالیت هایی که خودش در کودکی نتوانسته بود، شرکت کند مانند تئاتر یا کاندید شدن برای مقامات مدرسه ای. به جای این که به یاد داشته باشد که وقتی به سن فرزندش بود، خجالتی بودن چه حس دردناکی برایش بوده، این مادر تلاش می کند فرزندش را به شکل یک فرد بی پروا و سلطه جو قالب بزند که شاید برای فرزندش مناسب باشد و شاید هم مناسب او نباشد.

استرس و اضطراب در لغت جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، پریشان حال شدن، یکدیگر را با چیزی زدن، به هم واکوفتن، آشفتگی، بی تابی، ناآرامی است؛ این ها کلماتی هستند که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات، احساسات و هیجانات استفاده می شوند. به طور مثال: هنگام سخنرانی در برابر جمع، هنگام امتحان و... اما هنگامی که از این دو کلمه استفاده می کنیم، توجه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم؛ به عنوان مثال: هنگام سخن گفتن از مشکلات روانی شایع در کودکان و نوجوانان، باید دقیق تر بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد.

در روان شناسی، اضطراب مرحله پیشرفته استرس مزمن است و هنگامی به صورت یک مشکل بهداشت روانی درمی آید که مثلا برای فرد یا اطرافیانش رنج و ناراحتی به وجود آورد یا مانع رسیدن شخصی به اهدافش شود و همچنین مواقعی که انجام کارهای روزانه و عادی مختل شوند. اضطراب هنگامی در فرد بروز می کند که شرایط استرس زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به طور مکرر رخ دهد، همچنین اگر دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحله مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند، در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب پذیر می شود. اضطراب یا تشویش یا دل شوره عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته که به فرد دست می دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت هایی که قبلا استرس زا بوده اند یا طی آن ها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می شود. همه انسان ها در زندگی خود دچار اضطراب می شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ساز است. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که اضطراب در خانم ها، طبقات کم درآمد و افراد میان سال و سال خورده نسبت به بقیه افراد بیشتر دیده می شود اما درک و تشخیص آن در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر جان دسی (John Dacey) استاد دوره های آموزشی خلاقیت و منابع انسانی دانشگاه بوستون و همچنین روان درمان گر است که 14 کتاب در این زمینه تألیف کرده.

دکتر مارتا مک (Martha D Mack) که تجربه 38 سال آموزش در زمینه حمایت و آموزش کودکان را داراست و مرکزی دارد که در آن با خانواده ها از اوایل دوران کودکی به بالا با به چالش کشیدن رفتار کودکان و نوجوانان و کمک به خانواده ها برای پیاده سازی راه کارهای مثبت برای کاهش اضطراب و افزایش خلاقیت و حل مسئله کار کرده است.

همچنین دکتر لیزا فیور (Lisa B Fiore) استاد دانشگاه لسلی در کمبریج با بیست سال تجربه در کمک و آموزش به کودکان که کتاب های متعددی در این زمینه تألیف نموده است.

در بخشی از کتاب کودک مضطرب شما (Your anxious child) می خوانید:

زمانی که اضطراب کودک چنان زیاد باشد که او قادر به شرکت در اکثر موقعیت های اجتماعی نباشد به جای ترس اجتماعی تشخیص ترس از مکان های شلوغ داده می شود لغت آگورافوبیا ترس از مکان های شلوغ از تشخیص یک پزشک یونانی حدود 2500 سال پیش گرفته شده است او متوجه شد که برخی افراد در بازار کار بسیار مضطرب می شوند آگورا در زبان یونانی به معنی بازارگاه است نام فعلی این اختلال در سال 1871 توسط روان پزشک اطفال به ثبت رسید. در واقع این ترس مربوط به نگرانی بیش از حد درباره از دست دادن کنترل فرد در محیط خود می شود بنابراین آگورافوبی های شدید افرادی که ترس شدیدی از مکان های شلوغ دارند در خانه خود زندانی می شوند چرا که آن جا تنها مکانی است که آن ها احساس امنیت و کنترل می کنند در واقع برای مثال یک مورد که در آن زنی قادر به ترک صندلی راحتی خود به مدت 5 سال نبوده است.

گاهی انواع دیگر ترس می تواند پوششی برای ترس از مکان های شلوغ باشد برای مثال ممکن است یک پسربچه 12 ساله ترس از میکروب داشته باشد بنابراین و از اتوبوس مدرسه پارک ها و محیط های اجتماعی دیگر که فکر می کند احتمال تماس با میکروب وجود دارد دوری می کند این پسر ممکن است ترس از مکان های شلوغ داشته باشد اما برای دوره ای از چیزی که واقعاً او را می ترساند که همان از دست دادن کنترل در مکان های عمومی است اضطراب خود را بر میکروب ها متمرکز می کند.

ترس از مکان های شلوغ معمولا بین کودکان رایج نیست و اغلب در نوجوانی و ابتدای جوانی شروع می شود اگرچه روانشناسان دریافت که علائم آن در میان کودکان پایین هم دیده می شود افرادی که ترس از مکان های شلوغ دارند بر این باورند که ترک موقعیت های ناخوشایند دشوار خواهد بود و آن ها بابت ترک کردن آن مورد انتقاد واقع خواهند شد به همین دلیل بر احساس به دام افتادن و یا افشا شدن تمرکز می کنند.

کتاب دیجیتال

9,000 تومان

حجم : 2.5 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 210

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

مقدمه مترجمین
فصل 1: اضطراب چیست؟
ماهیت اضطراب
وقتی اضطراب تبدیل به یک مشکل می شود
نمونه های تفکر اشتباه
دلایل عمده اضطراب در کودکان
عوامل بیولوژیکی
پاسخ های فیزیولوژیکی به واکنش اعلان خطر
عوامل روانی
عوامل اجتماعی
اضطراب در میان کودکان جزایر دریای کارائیب
اضطراب در سنین و سطوح مختلف
نظرات درمانی رایج درباره اضطراب
نظریات وابسته به محرکات و انگیزه های مؤثر در فکر
نظریه رفتارگرایی
نظریه نظام خانواده
حمله موش های رودخانه
نظریه ادراکی
روش سازگاری
آرام کردن سیستم عصبی
ایجاد یک نقشه خیالی
استقامت در برابر موانع و ناتوانی ها
ارزیابی نقشه
جمع بندی
فصل 2: هشت نوع اختلال اضطراب
فقط یک مورد ترس از حضور در صحنه
ترس خاص ساده
ترس از اجتماع
اضطراب جدایی
اختلال اضطراب کلی
اختلال وحشت
وحشت راهرو
ترس از مکان های شلوغ
اگر استفراغ کنم چی؟
اختلال وسواس اضطراری
افکار دردسرساز
اختلال استرس پس از آسیب روحی روانی
فصل 3: گام اول سازگاری آرام کردن سیستم عصبی
نزاع یا گریز
سندروم سازگاری کلی
خاطره و قابلیت ارتجاع
چرا کودکان احساس نگرانی می کنند
روش های فیزیک
روش های معنوی
فصل 4: گام دوم سازگاری ایجاد یک نقشه تصورانه
اشتباهات دوست داشتنی
آخ جون خرابکاری کردم
کنجکاوی باعث مرگ گربه شد
داستان سنجاب وحشت زده
هنرمند سیار
فصل 5: گام سوم سازگاری استقامت در برابر موانع
شجاعت هریت تابمن
قوه ی تصور و استقامت
تحمل ابهام
تحمل ابهام یک مشکل دوقسمتی است
آشنایی و استرس
یادگیری مخاطره های متعادل
به دست آوردن شجاعت شخصی
مزایای گریه کردن برای کودکان مضطرب!
رضایت مؤخر
دوری از تفکر تعصبی
دوری از رانش
فصل 6: گام چهارم COPE
ارزیابی نقشه
نقش جنسیت و نژاد در ارزیابی نقشه ها
چگونه نقشه ها را ارزیابی کنیم؟
ارزیابی سازنده
نبض گیرنده ی اضطراری
نقشه ی رفاقتی
تصمیم گیری برای همکاری با یک متخصص
استفاده از یک لیست
ارزیابی جمع بندی
پرسشنامه اضطراب دیسی-فیور
فصل ۷: استفاده از فنون اضطراب با پیش دبستانی ها
الگوی خصوصیات پیش دبستانی ها توسط اریکسون
مرحله سوم اریکسون: قریحه
الگوی طرز فکر پیش دبستانی ها توسط پیاگت
الگوی نیازهای پیش دبستانی ها توسط مازلو
هر کودکی نقطه شروع خاص خودش را دارد
اضطراب در پیش دبستانی ها به چه شکلی است؟
گام اول سازگاری: آرام کردن سیستم عصبی
گام دوم سازگاری: ایجاد یک نقشه ی خلاقانه
هیولای ترسناک، ترساننده ی هیولا
گام سوم سازگاری: مقاومت در برابر موانع و شکست
گام چهارم سازگاری: ارزیابی و تنظیم نقشه
دکتری خود را بگیرید: تحمل داشتن والدین
فصل 8: روش تربیتی شما چگونه موجب کاهش اضطراب فرزندتان می شود؟
روش تربیتی
تربیت استبدادی
روش تربیتی آسان گیر
تربیت مقتدرانه
تربیت دموکراتیک
تربیت پرورشی
فرهنگ و محیط
من فریاد می زنم، تو فریاد می زنی. . .
انتقال ترس هایتان
"شب به خیر" لزوماً قرار نیست= وحشت در خواب باشد
نقش کمال گرایی
لکه بردار، درد بردار
گوش دادن انعکاسی
منابع

محصولات مشابه

بیشتر