امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کرامت انسان از نگاه اسلام و مسیحیت

کتاب کرامت انسان از نگاه اسلام و مسیحیت نوشته پرویز فارسیجانی توسط انتشارات روزگار منتشر شده است.

موضوع انسان یکی از اصلی ترین و مبنایی ترین مسائلی است که از زاویه های مختلف مورد توجه و دقت قرار گرفته است به طوری که در تعالیم ادیان آسمانی مساله انسان یکی از محوری ترین مسائل به شمار آمده و آفرینش جهان، فلسفه ارسال پیامبران و نزول کتب آسمانی جهت نیل او به سعادت نهایی توجیه وتبیین شده است. برای حل بسیاری از مشکلات آدمی در حوزهٔ اندیشه و عرصهٔ عمل و نیز در زمینه های مختلف و ابعاد گوناگون کاربرد بسیار دارد.

آیا موضوع مهم «کرامت انسانی» در هر دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت به یک اندازه معنا دارد و مورد توجه قرار می گیرد؟ در این صورت نقاط مشترک این موضوع چیست و تفاوت آن ها در چه زمینه ای است؟ پرویز فارسیجانی در کتاب کرامت انسان از نگاه اسلام و مسیحیت به این سوال بنیادی پاسخ می دهد..

گزیده کتاب کرامت انسان از نگاه اسلام و مسیحیت

هنگامی که انسان و کرامت با هم بکار می‌روند، عبارت «کرامت انسان» را شکل می‌دهند که به مفهوم جایگاه انسان‌ها است که آن‌ها را سزاوار احترام می‌کند. جایگاهی که نخستین است و بدیهی انگاشته می‌شود. این عبارت به ارزش اعلای آن‌ها اشاره دارد و یا این حقیقت که آن‌ها پیش انگاره‌ای برای ارزش هستند، چرا که آن‌ها افرادی هستند که ارزش درباره‌ی آنان مفهوم می‌یابد. ارزش در احساس آشکار می‌شود و بر ما عمیقاً تأثیرگذار است. ارزش اعلی در عمیق‌ترین سطح ممکن ما را تحت تأثیر می‌گذارد. 

هنگامی که من به دیگری ارج می‌نهم، ارزش وی، برابر با ارزش من احساس می‌شود، چرا که این پیش‌انگاره‌ای است برای اقدام ارزش‌گذار وی. همان‌گونه که پیش‌انگاره‌ی من برای من است. عشق، خویشاوندی و دوستی، روابطی انسانی هستند که در ‌آن‌ها من قادرم این اعماق را کاوش کنم و دریابم که این ارزش اعلی تشکیل دهنده و جزء ذاتی هویت فردی است. هم زمان، در من و در دیگری، ایدة کرامت انسان این تجربه ارج نهادن را متصور می‌شود یا در بر می‌گیرد. اصل کرامت انسان تأکید بر این نکته است که تجربه و احساس درباره‌ی همه انسان‌ها امکان‌پذیر است. 

صفحات کتاب :
477
کنگره :
BP254/12‏‫‬‭/ف16ک4 1396
دیویی :
297/651
کتابشناسی ملی :
4372289
شابک :
978-964-374-652-0
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه کرامت انسان از نگاه اسلام و مسیحیت