× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

همسایه با بیگانه ها

جستارهایی درباره ی آثار احمد محمود

نوع اثر : کتاب

ناشر : روزگار

نویسنده :

صفحات کتاب : 190

کنگره : PIR۸۲۰۳ ‭/ح۸۶ی۸۸‏‫‬‮‭ ۱۳۹۴

دیویی : ۸‮فا‬۳/۶۲

کتابشناسی ملی : 3519141

شابک : 978-964-374-510-3‮‬

سال نشر : 1394

خلاصه اثر

محمد مفتاحی در کتاب همسایه با بیگانه ها به نقد و بررسی آثار احمد محمود، نویسنده ی برجسته ی معاصر ایرانی پرداخته است.

بر هیچکس پوشیده نیست که احمد محمود (اعطا) از نظرگاه های گوناگونی چون: زمان آغاز نویسندگی، تعدد آثار، نوآوری در سبک نوشتن داستان و رمان، انتخاب مضامین داستانی و... یکی از نویسندگان مشهور داستان و رمان ایرانی است و از آنجا که درباره ی برخی از آثار او، از جمله داستان های کوتاه اش، کار علمی دقیقی صورت نگرفته، نویسنده ی کتاب حاضر بر آن شد که درباره ی آثار وی و بیش از همه درباره ی داستان های کوتاه اش تا حد امکان مختصر و گویا بنویسد. از همین روست که با وجود رمان های معروف و معتبر منتشر شده از وی، بخش قابل توجهی از این کتاب به داستان های کوتاه اش اختصاص داده شده است.

درباره ی احمد محمود هر چند بلند طبعی ذاتی اش او را از مادیات این دنیا، بی نیاز کرده بود؛ اما هیچ گاه جایگاه اجتماعی و منزلتی، درخور شخصیت و هنرش نیافت. کتاب هایش در دوره ی اختناق پهلوی دوم نیز اجازه ی انتشار نیافت و در نتیجه، آن گونه که باید و شاید به دوستداران هنر و ادبیات معرفی نگردید.

تیراژ کتاب های وی نامشخص است و به درستی نمی توان گفت که برای نمونه از رمان «همسایه ها» تاکنون چند صد هزار جلد، به طور رسمی و غیررسمی، فروخته شده است. اما روشن است که کتابخوان های چند نسل آن را خوانده اند و امروزه هم در عصر انفجار اطلاعات، علاوه بر نسخه های چاپ شده ی آن، نسخه های پی دی اف و صوتی اش نیز طرفداران بیشماری دارند و برای کتاب دوستان نیز نسخه های قدیمی آن جذابیت های خاص خود را دارد.

احمد محمود نویسنده ای حرفه ای بود و این را می توان در تحول نحوه ی نگارش داستان ها و زندگی پس از بازنشستگی خودخواسته اش یافت. وی در مرحله ای از زندگی تصمیم گرفت شغلش را رها کند و تمامی ذهنیت اش را صرف نوشتن دغدغه های خود نماید. بهانه ی وی برای تحمل زندگی کسالت باری که تجربه می کرد و دست و پا زدن میان فقر مادی و فرهنگی تنها نوشتن بود. همین امر هم سبب شد که با وجود دشواری ها و ممیزی ها و حبس و بندهای گوناگون و در نتیجه یأس ها و تردیدها، داستان هایش را به میان توده ی مردم ببرد و در مبارزه با بیداد سربلند گردد.

در بخشی از کتاب همسایه با بیگانه ها می خوانیم:

به اعتقاد برخی منتقدان، در بحث فنی کاراکتر، شاید دشوارترین جنبه ی هنری داستان نویسی باشد یکی از مباحث «مهم مدار صفر درجه» هم شخصیت پردازی آن است. داستان نویسی احمد محمود بازتاب زندگی اجتماعی مردم جامعه است. او به قشرهای مختلف جامعه نظر دارد و با توصیف دقیق آن ها کوشش می کند رنگی باورپذیر به داستان هایش بدهد. نگاه مختصری به رمان های پیشین وی؛ یعنی «هم سایه ها»، «زمین سوخته» و «داستان یک شهر» نشان می دهد که تعریف نویسنده از شخصیت پردازی و نگرش او به این عنصر مهم داستانی بسیار دگرگون شده است.

او دیگر برای شخصیت پردازی آن ها را توصیف نمی کند و درباره ی آنان توضیح زیادی نمی دهد. حتی چهره و خصوصیات ظاهری آن ها را شرح نمی دهد. تنها درباره ی مائده است که در دو مورد از چشم ها و موقعیت ظاهری او سخن می گوید. او شخصیت ها را در داستان خود به حرکت درمی آورد و این اجازه را به آن ها می دهد که در داستان حضور بی محدودیتی داشته باشند و تنها محدود به توصیفات راوی نگردند. گویا او از شخصیت ها فیلم گرفته است و آن گاه فیلم را برای خوانندگان خود پخش می کند. نه اینکه خاطره ای بی رنگ را از آنان برای خواننده ی اثر تعریف کند. هم زمان با رفتار و گفتار شخصیت ها، فضاها و مکان ها و موقعیت های مختلف هم به مخاطب منتقل می شود.

در این رمان، هیچ شخصیتی قابل ترحم و دفاع نیست. رمان شخص اولی ندارد. هرچند نقش باران و نوذر پررنگ تر به نظر می رسد و مائده و منیژه هم با توجه به جنسیت شان و جسارتی که دارند دارای جذابیت ویژه ای هستند اما در هر فصل شخصیت های مختلف از زوایای گوناگون شناسانده می شوند.

قهرمانی در این اثر ساخته نشده است و این امر نشان از این دارد که نویسنده با توجه به رئالیستی بودن اثر و جنبه های سیاسی و انقلابی موجود در آن مقهور تقدسِ مبارزه با ستم و کوشش برای رهایی و آزادی نشده است و هر شخصیت را با تمام جنبه های زمینی و آسمانی اش معرفی کرده است. باران که در یک نگاه ساده انگارانه شخص اول رمان است به هیچ روی شبیه خالد در «هم سایه ها» نیست. با توجه به شرایط زندگی، خشن بار آمده است. به نوعی یکه بزن است.

کتاب الکترونیکی

5,600 تومان

حجم : 637.6 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 146

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

پیش گفتار
بخش نخست: زندگی نامه ی احمد محمود
سال شمار آثاراحمد محمود
بخش دوم: تأملاتی درباره ی تعهّد در ادبیات
بخش سوم: بررسی آثار
1)داستان های کوتاه احمد محمود
الف) دوره ی نخست نویسندگی
(دوره ی تقلید و سیاه مشق ها)
مجموعه داستان مول(1338)
مجموعه داستان دریا هنوز آرام است(1339)
مجموعه داستان بیهودگی(1341)
بررسی ویژگی های داستان های کوتاه احمد محمود

خوانش داستان های کوتاه
خوانش غریبه ها و پسرک بومی
در حال و هوای غریبه ها و پسرک بومی
خوانش غریبه ها
از مجموعه داستان غریبه ها
خوانش شهر کوچک ما
از مجموعه داستان پسرک بومی

غریبه ها و پسرک بومی از نگاه منتقدان
حسن میرعابدینی
عبدالعلی دستغیب
قصه ی آشنا
در حال و هوایِ قصه ی آشنا

خوانش قصه ی آشنا
از مجموعه داستان قصه ی آشنا
قصه ی آشنا از نگاه منتقدان
حسن میرعابدینی
عبدالعلی دستغیب
مجموعه داستان دیدار
در حال و هوایِ «دیدار»
خوانش بازگشت از مجموعه داستان دیدار
جمال میرصادقی
حسن میرعابدینی
خوانش رمان ها
هم سایه ها
پی رنگ هم سایه ها
در حال و هوای هم‏سایه ها
خوانش هم سایه ها
بینامتنیت در هم سایه ها
- کاربرد شعر
الف) شعر محلّی
ب)شعر فارسی
- اشاره به کتاب های معروف
الف)چگونه فولاد آب دیده شد
ب) گیله مرد
- شعارهای انقلابی
2) شخصیت پردازی در هم‏سایه ها
3) نمادگرایی در هم سایه ها
همسایه ها از نگاه منتقدان
عبدالعلی دستغیب
حسن میرعابدینی
جمال میرصادقی
محمد جعفر یاحقی
محمد رضا روزبه
سید حسن امین
میمنت میرصادقی(ذوالقدر)
محمدعلی سپانلو
فیروز زنوزی جلالی
داستان یک شهر
پی رنگ داستان یک شهر
در حال و هوای داستان یک شهر
خوانش داستان یک شهر
1) شخصیت پردازی داستان یک شهر
2) زمان در داستان یک شهر
3) ریتم رمان
4) تکرار در داستان یک شهر
5) عناصر برون متن در داستان یک شهر
- بهره گیری از شعر
الف)شعرهای محلی
ب)ترانه‏های ‏‏‏معروف
پ)شعرهای حزبی
- بهره گیری از ضرب المثل
ت)اشاره به وقایع سال کودتا
- اشاره به نام اشخاص و احزاب
ث)اشاره به رمان هم سایه ها
6)نثر ادبی داستان یک شهر
داستان یک شهر از نگاه منتقدان
عبدالعلی دستغیب
حسن میرعابدینی
جمال میرصادقی
محمد رضا روزبه
میمنت میرصادقی(ذوالقدر)
فیروز زنوزی جلالی
زمین سوخته
پی رنگ زمین سوخته
در حال و هوای زمین سوخته
خوانش زمین سوخته
1) راوی
2) آغاز داستان
3) تکرار
4) لحن محلی روایت
5) زمان فعل ها
6) ریتم رمان
زمین سوخته از نگاه منتقدان
عبدالعلی دستغیب
حسن میرعابدینی
جمال میرصادقی
سید حسن امین
محمدرضا روزبه
میمنت میرصادقی(ذوالقدر)
فیروز زنوزی جلالی
مدار صفر درجه
پی رنگ مدارصفر درجه

در حال و هوای مدار صفر درجه

خوانش مدارصفر درجه
1) لحن بومی روایت
2)ریتم رمان
3) شخصیت پردازی
4) عناصر برون متن
الف) به کارگیری شعر
ب) اشاره به نام روزنامه ها
پ) اشاره به نام شخصیت های مهم و وقایع مهم سیاسی
ت) شعارهای مردم
ث) متن اعلامیه ها و نحوه ی پخش آن ها
ج) تاریخ نگاری انقلاب
چ) ضرب المثل
ح) کنایه
مدار صفر درجه از نگاه منتقدان
حسن میرعابدینی
محمد حقوقی
عبدالعلی دستغیب
فیروز زنوزی جلالی
جمال میرصادقی
دکتر محمد جعفریاحقی
سید حسن امین
میمنت میرصادقی(ذوالقدر)
درخت انجیر معابد
پی رنگ درخت انجیر معابد

در حال و هوای درخت انجیر معابد
خوانش درخت انجیر معابد
1) کاربرد فعل ها
2) ریتم رمان
3) زمان فعل ها
4) توصیف
5) بهره گیری از جزئیات
6) شخصیت پردازی
7) لحن بومی روایت
ب)واژگان بومی
8) شیوه ی روایت
درخت انجیر معابد از نگاه منتقدان
عبدالعلی دستغیب
جمال میرصادقی
میمنت میرصادقی
فیروز زنوزی جلالی
فهرست منابع

محصولات مشابه

بیشتر