کتاب اوراق سرمایه گذاری اسلامی با تاکید بر اوراق اجاره pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
حمید طالب زاده در کتاب اوراق سرمایه گذاری اسلامی با تاکید بر اوراق اجاره، مقررات قانونی و شرعی را با واقعیت های مربوط به اوراق اجاره تطبیق نموده است.

امروزه با توجه به تأثیر گسترده اقتصاد در جوامع انسانی و محوریت این روابط در اکثر جنبه های زندگی، بررسی این بعد از روابط به صورت رشته های خاص و مستقل علم حقوق انجام می گیرد که هم در حیطه روابط خصوصی افراد و هم در حیطه روابط افراد با دولت ها و اعمال شیوه های خاص سیاست های اقتصادی دولت نقش بسزایی دارد.

با توجه به مسائل ذکر شده در فوق و شیوه های سرمایه گذاری که در کشورهای مسلمان معمول است بررسی انواع سرمایه گذاری وجهه ای منطقی می یابد، یکی از این سرمایه گذاری ها از طریق اوراق اجاره می باشد که موضوع اصلی کتاب اوراق سرمایه گذاری اسلامی با تاکید بر اوراق اجاره را تشکیل می دهد.

امروزه بازارهای اقتصادی اقتضای مسائلی را می نماید که در گذشته شاید کمتر مطرح بوده، مسائلی از قبیل سرمایه گذاری و بهره برداری از سرمایه از یک طرف و اجرای پروژه های کلان اقتصادی و نیاز این طرح ها به سرمایه های هنگفت که خارج از توان شخصی واحد است؛ نیاز به شیوه های خاص مدیریت مالی و پولی را آشکار می سازد. با این حال اگر قضیه فقط جنبه های اقتصادی مسئله بود نیاز به بحث حقوقی در این زمینه بی مورد می نمود. امّا از آن جا که محظورات و ملحوظات شرعی و قانونی برای فعالیت های اقتصادی مسلمانان و ایرانیان وجود دارد تطبیق بحث های علمی اقتصادی با نهادهای شرعی و قانونی می تواند مورد چالش و احیاناً نفی برخی شیوه های اقتصادی گردد. پس گسترش این نوع سرمایه گذاری و منافع اقتصادی آن اهمیت بحث را بیشتر روشن می نماید.

در بخشی از کتاب اوراق سرمایه گذاری اسلامی با تاکید بر اوراق اجاره درباره ی ویژگی های اوراق سرمایه گذاری می خوانیم:

طبق طرح ارائه شده از طرف سازمان ممیزی موسسات اقتصادی اسلامی، ویژگی های اوراق اجاره بدین صورت تبیین گردیده اند:

الف) اوراق سرمایه گذاری اسنادی با ارزش برابر هستند بنام دارنده و یا در وجه حامل که برای اثبات حق دارنده سند یا حقوق و تعهداتی که چنین اسنادی نمایانگر آن هستند صادر می شوند.

ب ) اوراق سرمایه گذاری بیانگر یک مشارکت عمومی در مالکیت آورده های موجود برای سرمایه گذاری هستند خواه آن آورده ها، آورده های غیرنقدی، منفعت یا ترکیبی از اعیان و منافع و سرمایه های پولی مثل دیون و حساب ها باشند. این اوراق بیانگر دین قرض داده شده به صادر کننده به وسیله دارنده اوراق نیستند.

ج) اوراق سرمایه گذاری براساس قراردادهای مطابق با شریعت می باشد که موضوع مبادله این صکوک تحت حاکمیت مقررات قراردادهای مربوط است.

د) معامله اوراق سرمایه گذاری تابع شرایط حاکم بر حقوقیست که این اوراق نمایانگر آن می باشند.

ه ) مالکین این اوراق در عایدات و ضرر و زیان همانطوری که در اطلاعیه پذیره نویسی آمده هر کدام طبق مشارکت مربوطه در مالکیّت شریکند.
شابک :
‫‬‮‭‭978-600-8796-43-5
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
106
کنگره :
‏‫BP198/6‭‬‭/‮الف‬82‏‫‬‮‭ط2 1396
دیویی :
‏‫‬‮‭297/379
کتابشناسی ملی :
4727916

کتاب های مشابه اوراق سرمایه گذاری اسلامی با تاکید بر اوراق اجاره