نظر شما چیست؟
کتاب سوء هاضمه به قلم سی جی. هاوکی و جی دی. وایت، شما را با علائم و روش های درمان سوء هاضمه و سایر انواع بیماری های مرتبط به دستگاه گوارش، آشنا می سازد.

تقریباً، گاهی هر کسی دچار سوء هاضمه می شود، اما بیشتر اوقات این بیماری مشکلات چندانی را به وجود نمی آورد. اغلب موارد، وقتی فرد در خوردن غذا یا الکل یا هر نوع ماده غذایی که برای او مناسب نیست زیاده روی می کند دچار سوء هاضمه می شود، اما این بیماری در مدت نسبتاً کوتاهی بهبود می یابد. در بعضی موارد فرد می تواند منتظر بماند تا بیماری فروکش کند و یا با تهیه دارو (بدون نسخه پزشک) خود را درمان کند.

در بعضی افراد علایم سوء هاضمه می تواند طولانی و یا آنقدر شدید باشد که باعث بروز اختلال در زندگی روزانه شود. این علایم ممکن است به علت مشکلات ناشناخته ای در دستگاه گوارش به وجود آیند که باید شناسایی شده و در صورت لزوم توسط پزشک درمان شوند.

کلمه سوء هاضمه برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد اما بیشتر برای توصیف درد در بخش وسط بالای شکم که با خوردن یا بلع در ارتباط است به کار می رود. علایم شایع دیگر عبارتند از: درد سینه یا شکم، احساس سوزش در سینه که اغلب به علت برگشت غذا به حلق و انتهای دهان است (در پزشکی به آن ریفلکس معدی مری گفته می شود) و آروغ زدن یا خارج کردن گاز یا باد از دهان.

اگر فقط گاهی دچار چنین علایمی از سوء هاضمه می شوید می توانید با مراجعه به داروخانه، داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند را تهیه نموده و بیماری خود را درمان نمایید. همچنین باید آن بخش از راهنمایی هایی که سی جی. هاوکی (Hawkey Cj) و جی دی. وایت (White NJ) در کتاب سوء هاضمه (Family doctor guide to indigestion and ulcers) که مربوط به تغییرات در نوع زندگی کرده اند را مطالعه نمایید و برای کاهش وقوع چنین مشکلاتی تغییرات لازم را انجام دهید.

در بسیاری از موارد آنچه می بایست انجام داد فقط همین اقدامات ساده می باشد، اما اگر بعد از دو یا چند هفته این اقدامات مؤثر واقع نشدند یا در حدود 40 سالگی برای اولین بار دچار این مشکلات شدید باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

علایم شدید و مداوم ممکن است به علت مشکل بسیار جدی تری مانند زخم معده یا اثنی عشر باشند که بهتر است سریعاً تشخیص داده شده و درمان شوند.

دلیلی برای تحمل این علایم ناخوشایند برای مدت طولانی وجود ندارد و چنانچه درمانی که خود انجام داده اید مؤثر واقع نشد باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و از آن به بعد مرتب با او در تماس باشید. علاوه بر سوءهاضمه چنانچه دچار بی اشتهایی و کاهش وزن شدید یا مدام حالت تهوع داشتید (حتی اگر استفراغ هم نمی کنید) باید سریعاً تحت درمان قرار گیرید.

در بخشی از کتاب سوء هاضمه می خوانیم:

وقتی شما دچار علایم سوء هاضمه هستید، اما آزمایشات نشان دهندۀ سلامت طبیعی معده و اثنی عشر شما باشند و اثری از زخم یا ریفلاکس معده به مری وجود ندارد، پزشک سوء هاضمه بدون زخم را تشخیص خواهد داد.

برای تشخیص سوء هاضمه بدون زخم، آزمایشات مشخصی وجود ندارد. بنابراین، قبل از تشخیص این بیماری، باید بیماری های دیگری که دارای علایم شبیه به سوء هاضمه بدون زخم هستند را مورد بررسی قرار داد.

علایم اصلی سوء هاضمه بدون زخم عبارتند از: سوزش و درد در قسمت مرکزی بالای شکم که معمولاً با خوردن غذا در ارتباط است (خوردن غذا آن را بهتر و یا بدتر می کند) و گاهی اوقات ممکن است باعث استفراغ شود. بعلاوه، اکثر افراد از مشکلی که اصطلاحاً به آن معده عصبی می گویند، رنج می برند که در هنگام استرس و عصبانیت این علایم بدتر می شود. علل ایجاد سوء هاضمه بدون زخم هنوز مشخص نشده است اما احتمالاً علل بسیاری می توانند منجر به بروز آن شوند.

بر طبق یک فرضیه، معده افراد مبتلا به سوء هاضمه بدون زخم نسبت به تحریکاتی مانند اسید معده و بعضی از غذاها بسیار حساس می باشد. فرضیه دیگر این است که افرادی که دارای معده عصبی هستند، خصوصاً در زمان عصبانیت و استرس عضله دیواره معده شان سفت شده و باعث بدتر شدن علایم در آن ها می شود. از لحاظ پزشکی سوء هاضمه بدون زخم هرگز یک بیماری جدی و خطرناک نمی باشد؛ اما می تواند برای بیمار بسیار اذیت کننده باشد.

اطمینان از تشخیص صحیح بیماری بسیار مهم می باشد. خصوصاً این بیماری به ندرت منجر به کاهش وزن می شود. بنابراین اگر شما دچار سوء هاضمه هستید و در این زمان وزن شما نیز کاهش یافت، پزشک باید علت های جدی تری را برای بروز علایم شما جستجو نماید.
سال نشر :
1383
صفحات کتاب :
71
کنگره :
RC827‭‮‬‬‏‫‬‭‭/ه2ز3 1383‬‬‬
دیویی :
616/3‬
کتابشناسی ملی :
م‌85-10305
شابک :
978-964-7935-36-4‬‏‬

کتاب های مشابه سوء هاضمه