نظر دیگران

نظر شما چیست؟
کتاب صوتی موتزارت اثر ان راکلین، اثری به زبان کودکانه و در قالب داستان، درباره ولفگانگ آمادئوس موتزارت، آهنگساز اتریشی و موسیقی دان کلاسیک است که با صدای عادله نهاوندیان، مهرانه امروانی و محمد طالشیان روایت می شود.

موتزارت (Mozart)، یکی از پیشگامان قدردانی از موسیقی برای کودکان در بریتانیا، و بنیان گذار «شوخی با موسیقی» است. او قبل از ایجاد کتاب «لذت از موسیقی» شروع به تدریس موسیقی در لندن کرد.

موتسارت در سال 1756 در شهر زالتسبورگ در کشور اتریش امروزی، که یکی از مراکز هنریِ فعال و بسیار مهم موسیقی اروپا بود، از لئوپلد موتسارت و آنا ماریا موتسارت به دنیا آمد. مدارک تولد او نام کاتولیکِ او را یوهانِس کروزُستُموس وُلفگانگوس تِئوفیلوس موتسارت نشان می دهند. از این پنج نام، دو نام اول نام های مذهبیِ کاتولیکی بودند و کاربرد روزمره نداشتند.

قسمت چهارم نام او، «تِئوفیلوس»، به زبان آلمانی یعنی محبوب خداوند، در زبان لاتین معنی «آمادئوس» می دهد، و به زبان فرانسه «آمادی» تلفظ می شود. خودِ موتسارت ترجیح می داد که به نام «ولفگانگ آمادی موتسارت» شناخته شود و همیشه بالای هر صفحهٔ کارش را با این اسم امضا می کرد. پدرش، لئوپولد، که در دربار اسقف خدمت می کرد، آهنگساز و ویولنیست بسیار مشهوری بود.

ولفگانگ، از همان اوان کودکی، چنان نبوغی از خود نشان داد که پدرش همهٔ کارهای خود را رها کرد و به طور جدی و مستمر به آموزش و تربیت فرزندش پرداخت. موتسارت، پیش از رسیدن به 12 سالگی، نوازنده ای چیره دست در پیانو، ویولن، و ارگ شد و چندین اثر بزرگ و کوچک تصنیف کرد.

کتاب های مشابه موتزارت