امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دختر وزیر

کتاب دختر وزیر نوشته امین نجفی ت.سط انتشارات افراز منتشر شده است. ما از ادبیات و سینمای افغانستان کم و بیش می دانیم و نمونه هایی را خوانده یا دیده ایم. اما تیاتر و ادبیات نمایشی در افغانستان حوزه هایی ناشناخته و چه بسا خاموش و خالی اند. سالیانی پیش زمانی که در پی تیاتر در افغانستان فرهنگ های تیاتر را جست و جو می کردم، تنها چند صفحه به کف آوردم، بیش تر متمرکز بر آیین های نمایشی و تقریبا هیچ در باب ادبیات نمایشی.

و چنین بود تا امین نجفی را در دانشگاه تهران یافتم. دانشجویی متعلق به افغانستان، باهوش، صبور و پیگیر. ما دانشجویان افغانستانی چندتایی دیگر هم داشتیم که همه کمابیش همین ویژگی ها را داشتند، اما امین تفاوتی کلیدی با دیگران داشت؛ می توانست به زبان فارسی درست، و با دایره لغاتی بومی بنویسد، چنان که انگار با وجود سن و سال کم، سال ها نوشته بود و نمایشنامه نوشته بود و بسیار خوانده بود و نمایشنامه خوانده بود.

نخستین نمایشنامه ی او که من خواندم همین دختر وزیر بود. برای من شگفتی برانگیز بود که دانشجویی جوان بی سابقه ی نمایشنامه نویسی و بدون پشتوانه ی فرهنگی تیاتر، این همه صحنه و نمایش و شخصیت را بشناسد. به وجد آمدم.

با هم سخن گفتیم، و منجر شد با بازنویسی دختر وزیر که قوی تر از نسخه ی نخست بود؛ و از همه شگفت تر این که، نه تقلیدی از نمایشنامه های ایرانی، که نسخه ی اصیلی بود از نمایشنامه ای که می توانست متعلق به افغانستان باشد و صدای یک متفکر جوان افغانستانی را در بر داشته باشد؛ کلماتی متعلق به سرزمین همسایه، درباری شرقی که افغانستان را تداعی می کند و نیز موضوع استبداد عقیده و خشونت و زنان دربند.

صفحات کتاب :
89
کنگره :
PIR8362‭/ج67657‭د3 1396‬
دیویی :
8‮فا‬2/62
کتابشناسی ملی :
4988988
شابک :
978-600-326-338-3
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه دختر وزیر