کتاب فقه و نهج البلاغه pdf

استنباط های فقهی فقیهان شیعه از نهج البلاغه

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فقه و نهج البلاغه

کتاب فقه و نهج البلاغه نوشته محمدحسن قاسمی توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است. سید رضی(ره) در نیمۀ دوم قرن چهارم کتاب نهج البلاغه را که دربردارندۀ سخنان حکیمانۀ علی(ع) است به رشتۀ تحریر درآورد. سید رضی(ره) خود شاعری کم نظیر و نویسنده ای توانمند بود که در آسمان ادب عربی چون ستاره ای نورانی می درخشید.

فصاحت و بلاغت کلام امیرالمؤمنین(ع) سید رضی(ره) را مسحور خود ساخت و چون «قدر زر زرگر شناسد» به جمع آوری کلمات آن امام همام همت گمارد؛ گرچه وی در نگارش این کتاب، بیشتر فصاحت و بلاغت کلام امام(ع) را مد نظر داشت.

 کتاب فقه و نهج البلاغه شریف از همان ابتدای نگارش از جهات مختلف توجه بسیاری از عالمان و دانشمندان شیعه و سنی را به خود جلب کرد و شرح ها و ترجمه های بی شماری بر آن نگاشته شد. نکته های صرفی، نحوی، بلاغی، کلامی و مسائل علمی دیگرِ مطرح شده در آن، بحث و کنکاش شد و هر کس به اندازۀ گنجایش و فهم خود از این دریای معارف بهره برد و باغ علوم خود را به گل های معطر آن گلزار بی پایانِ حکمت و دانش زینت داد.

اما با کمال تأسف، پرداختن به مسائل فقهیِ این کتاب گران سنگ ورای پردۀ غفلت ماند و کمتر بدان توجه شد و نه تنها کتابی مستقل دراین باره سامان نیافت بلکه فقهای پیشین نیز در استنادات فقهی، کمتر به این منبع مهم رجوع کردند.

صفحات کتاب :
288
کنگره :
BP38/08‏‫‭‏‫‬‭/ق25ف7 1397
دیویی :
297/9515
کتابشناسی ملی :
5163207
شابک :
‏‫‭978-600-7044-38-4
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه فقه و نهج البلاغه