نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل

کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل که تلفیقی از دو مقاله از سلسله مباحث فرهنگ روابط اجتماعی است، در پی بیان اعتدال در درون و رفتار انسان و تکامل شخصیت اوست که امید است بتواند قدمی در مسیر بالا بردن فرهنگ عمومی باشد.

دست یافتن به شخصیت کمال‏ یافتۀ انسانی و پاسبانی از آن وابسته به ایجاد اعتدال و توازن در افکار و رفتار است؛ چه آنگاه که آدمی همۀ استعدادهای خویش را به اعتدال شکوفا سازد و رشد دهد، انسانِ کامل است.

شخصیتِ آدمی، عالَمی شگفت و پیچیده است که ترکیبی از ویژگی های روانی، جسمی، زیستی و اجتماعی اوست. این ویژگی ها در طول زمان حاصل می ‏شود و به فرد، چگونگی رفتار و تطبیق با محیط را القا می ‏کند. این ویژگی ها می ‏تواند شخصیت فرد را نورانی، سالم و بالنده سازد و استعدادهای مثبتش را از قوه به فعل رساند و از دیگرسو، می ‏تواند بُعد ظلمانی و ناسالم را بر شخصیتش حاکم ساخته، آن را به انحطاط بکشاند.

آموزه ‏های دینی جهت تکامل شخصیت انسان و به اعتدال کشیدن ابعاد مختلف روانی، جسمی و اجتماعی، چگونگی بهره ‏گیری از مواهب مادّی، ارزش های معنوی، اخلاقی، تربیتی، مدیریتی، سیاستی و روابط اجتماعی را در اختیارش قرار داده و به آن رهنمون شده است تا در این راستا به کمال خویش دست یابد و از استعدادهای خویش بهره گیرد.

کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل، در دو بخش پیشکش خوانندگان محترم می ‏گردد. بخش نخست به بیان شخصیت متعادل می ‏پردازد و به سؤالاتی دربارۀ چیستی شخصیت انسان، عوامل شکل‏دهندۀ شخصیت، عوامل تفاوت شخصیت، ویژگی های شخصیت متعادل و عوامل انحطاط شخصیت و روش اصلاح آن پاسخ گفته است.

بخش دوم کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل نمودهایی از اصل اعتدال در نظام تشریع را به تصویر می ‏کشد و تلاش دارد مطالب اصلی را به اختصار بیان نموده و به پرسش های مهم در زمینۀ رفتار معتدل، پاسخ گوید. این بخش توانسته به خوبی اعتدال در ارزش های معنوی، اخلاق، تربیت، مدیریت، سیاست، روابط اجتماعی و بهره‏ گیری از مواهب مادّی را تبیین نماید.

گفتنی است، با توجه به رویکرد نوشته که در پی بیان فرهنگ روابط اجتماعی است پژوهش همه‏ جانبۀ در موضوع، مجال گسترده ‏ای می ‏طلبد و عرصه ‏های دیگری چون «اصل اعتدال در عقیده» را به بحث نمی ‏نشیند.

صفحات کتاب :
124
کنگره :
BP250‏‫‬‭‬‭/و6ش3 1387
دیویی :
297/63‬
کتابشناسی ملی :
1230976‬‬
شابک :
978-964-7673-49-5
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه شخصیت متعادل و رفتار معتدل