امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,850
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب طنزآوران امروز ایران

کتاب طنزآوران امروز ایران اثر منوچهر احترامی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. منوچهر احترامی از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان مستقیم و بی واسطه مکتب مرحوم «توفیق» است و به دلیل همین نسبت با توفیق، او نیز بی کینه می نوشت، بی حب و بغض قضاوت می کرد و نگارشش مبتنی بر شادی آفرینی و سرخوشی بود. او بنا ندارد برای تمام مشکلات پیچیده بشری نسخه بپیچد، بلکه برعکس، او گاهی به نقد مصداق های ریز و پیش پا افتاده می پردازد که از شدت ابتدایی بودن، مخاطب را به خنده وامی دارند.

فریبا فرشادمهر، نظم دهنده کتاب طنزآوران امروز ایران در ابتدا از هنر طنز به طور کلی و سپس از آثار احترامی سخن می گوید. در ادامه، ویژگی ها و شاخصه های سبکی احترامی را که سبب تمایز آثار وی از نوشته های دیگران می شود یادآور می شود و بعد از این مقدمه، گفت وگویی که فرشادمهر با احترامی داشته است، نقل می شود که همین گفت وگو نیز واجد نکات بسیار شیرین طنز است و مخاطب با شیوایی های سخن این طنزپرداز نامی ایران آشنا می شود.

با این حال، وجه عمده و بخش اعظم کتاب به گزیده آثار احترامی تعلق دارد که در ادامه این گفت وگو آمده است. رستم و سهراب، خورخورک، خیر و شر، امیرارسلان در سلسبیل، دستگیر کردن قاسم بلبل فروش، مرافعه بین احد و اسد، رفتن جمشیدخان به آلمان، حسن کچل رئیس جمهور می شود، کتاب وقایع اتفاقیه، پیر ما گفت، گزارش فرار مغز سید معصوم و... عناوین این اثر را تشکیل می دهند.

گزیده کتاب طنزآوران امروز ایران

در این روایت، بعد از خوردن گاوصندوق، آقازاده دل درد می‌گیرد. او را در بیمارستان بستری می‌کنند. دکتر به گمان اینکه آقازاده هله‌هوله بسیار خورده و رودل کرده، دستور سی‌تی‌اسکن می‌دهد، اما وقتی او را سی‌تی‌اسکن می‌کنند، می‌بینند مجازش۴ پاک‌پاک است و همه آن چیزهایی را که خورده، از هضم رابع هم گذرانده است. دکترها فوراً کنسولتاسیون می‌کنند و تصمیم می‌گیرند در اولین فرصت او را تحت‌الحفظ مرخص کنند که بیمارستان را نخورد.

در روایت دوم، آقازاده را برای سی‌تی‌اسکن در بیمارستان بستری می‌کنند و دکترها برایش رژیم غذایی بسیار سختی تعیین می‌کنند:

صبحانه: نان و کره و عسل و مربا و پنیر و تخم‌مرغ (آب‌پز و نیمرو) و کیک و شکلات و دوپرس کله‌پاچه و یک لیوان آب پرتقال و چای و قهوه.

ناهار: چلوکباب، جوجه‌کباب، کباب‌ترش، باقالی‌پلو با گردن بره، کوفته دست به گردن، ماست و بورانی، ترشی لیته، انواع پیش‌غذا و دسر.

عصرانه: دل خرد کرده، یک عدد؛ قلوه، دو عدد؛ جگر و بچه جگر و خوش گوشت و خوئک، بر روی هم جمعاً ۱۰ سیخ. نوشابه خانواده دو بطری. چای تازه دم، فصل به فصل.

شام: خوراک راگو، خوراک میگو، خوراک ایرانی، خوراک فرنگی، گوشت کوبیده با گرد لیمو و نان سنگک بیات به اضافه سایر مخلفات. در فواصل بین وعده‌های غذا، آجیل و نخودچی کشمش و انواع قاقالی‌لی.

صفحات کتاب :
256
کنگره :
‏‫‬‭‬‭PIR3951‏‫‬‭/ف4ط9 1387‬
دیویی :
‏‫‬‭‬‭8‮فا‬7/62
کتابشناسی ملی :
1153628
شابک :
978-964-506-459-2‏‬‏‬
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه طنزآوران امروز ایران