امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شوپنهاور

کتاب شوپنهاور نوشته ی گیوم مورانو است. شوپنهاور فیلسوف قرن ۱۹ آلمانی است. سراسرِ فلسفه ی شوپنهاور بر دو اصل استوار است، نخست آنکه جهان، تجلّی و بازنمودی است و دیگر جهان اراده است. منظور از «جهان، تجلّی و بازنمود من است» این است که هر وجود خارجی، در واقع به ذهن برمی گردد و از این روی می توانیم همه ی قوانینِ جهان را از ذهن نتیجه گیری کنیم. این کتاب در خصوص ابعاد نگرش فلسفی شوپنهاور است.

گزیده کتاب شوپنهاور

من به عنوانِ ذهنی که از ادراک بهره مند می شود، جهان را از لابه لای ادراکِ خود دریافت می دارم. و بهرِ شناختی، اگر جهان شناخت پذیر باشد، آن هم به اندازه ی ممکن، ما ابتدا باید پیوند «ذهن» را با جهانی که ادراکش را تشکیل می دهد، بشناسیم.

این پیوند در شناختِ سرراست، هیچ مشکلی را پدید نمی آورد، زیرا همواره چنین می پنداریم، جهان همان است که درمی یابیم و می بینیم، برگه ی سپید نیز چنین است، زیرا من رنگِ سپید را در آن می بینم و احساس می کنم که زبانه ی آتشش می سوزاند، زیرا من حرارتش را دریافت می کنم. بدین سان بینِ جهانی که من در ادراکِ ویژه ی خود دریافت می دارم و جهان به عنوانِ نمونه ای که، در خود، پدید می آید و از لابه لای این ذهن، سازگاری وجود دارد.

برآیند نخست این باور خودانگیخته آن است که جهان با غیاب ذهنی که آن را درک می کند، از وجود باز نمی ایستد. من چنین تصوّر می کنم که آسمان نیلگون می شود تا اینکه چشمانم را فرو می بندم و از اندیشیدن به آن باز می ایستم. در عینِ حال زبانه ی آتش نیز با پراکندنِ حرارتش ادامه می یابد، حتّی وقتی که آنجا دستی هم نباشد که آن را حسّ کند یا در آن بسوزد.

صفحات کتاب :
256
کنگره :
‏‫‬‭B3148‏‫‬‭/م8ش9 1395
دیویی :
193
کتابشناسی ملی :
4123338
شابک :
978-600-7436-54-7
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه شوپنهاور