امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟
کتاب کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در آموزش و پرورش نوشته ی صادق زمانی، جواد حسینی و سیما همتی، به معرفی برنامه های نظام آموزشی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی می پردازد.

این اثر بعد از معرفی اصطلاحات، مفاهیم نظری و ساختار نظام آموزشی و همچنین اهداف آموزش و پرورش در ایران بر اساس سند تحول بنیادی آموزش در جمهوری اسلامی ایران، به بررسی نظام های آموزشی مختلف در سایر کشورها و نیز برنامه های آموزشی با استفاده از GIS می پردازد. در قسمت هایی از کتاب با تجربیات کشورهای دیگر در استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی در آموزش دروس مختلف آشنا می شوید.

عبارت Geographical Information System در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گرفته است و به فناوری کامپیوتری با جهت گیری جغرافیایی اشاره دارد. به دلایل زیادی تعریف GIS از آنچه که در ابتدا تصور می شد دشوارتر است. اگرچه بحث هایی درباره ی مبدأ آن و کارهای اولیه ی صورت گرفته با آن وجود دارد، اما واضح است که GIS یک پدیده ی نوظهور می باشد. طی 30 سال گذشته توسعه های نظری، فناوری و سازمانی گسترده ای در حوزه ی GIS صورت پذیرفته اند.

در بخشی از کتاب کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در آموزش و پرورش می خوانیم:

از آنجایی که رکن اساسی هر سیستم و عنصر ارتباطی بین سایر اجزاء که کار کرد سیستم وابسته به آن می باشد، اطلاعات است و بهبود عملکرد یک سیستم با بهبود گردش اطلاعاتی درون سیستم رابطه ی مستقیم دارد لذا کشورهای توسعه یافته، توسعه ی فناوری اطلاعات را کلید توسعه ی سایر سیستم ها و رمز ایجاد توانمندی های جدید یافته اند.

از طرف دیگر با توجه به وابستگی اطلاعات به مکان در زیر سیستم های تعریف شده در بسیاری از زمینه های کاربردی، می توان از سیستم اطلاعات مکانی همانند بستری جهت توسعه ی سیستم های مدیریتی مبتنی بر فناوری اطلاعات در زمینه های بیان شده استفاده نمود. مجموعه ی عناصر GIS امکانات تحلیلی فوق العاده قدرتمندی را در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد تا بتوانند از تلفیق انواع اطلاعات مکانی و سایر اطلاعات، نتیجه گیری مناسب را انجام دهند. نرم افزار GIS می تواند به کمک توابع تحلیلی خود، اطلاعات بیشماری را از داده های موجود استخراج کند و به مدلسازی و پیش بینی بپردازد. (حسینی و همکاران، 1394)

در اکثر سازمان ها، سرمایه گذاری زیادی برای جمع آوری و حفظ داده ها صورت می گیرد و GIS همانند اهرمی است که می تواند به این سرمایه گذاری ها کمک کند. (توانمندسازی) امروزه بیشتر شرکت های خدماتی به ارزش استراتژیک اطلاعات با کیفیت پی برده اند. با این حال، هنوز بسیاری از شرکت های خدماتی یک نگاه یکپارچه و سازمانی به اطلاعات مربوط به دارایی های پراکنده شان ندارند و این کاری است که سیستم اطلاعات مکانی به خوبی از عهده ی آن بر می آید.

برخی شرکت های خدماتی به GIS به عنوان یک ابزار تولید نقشه نگاه می کنند. هر چند آن ها خواهند توانست در زمان کمتر و با کیفیت بالاتر نقشه های خود را تهیه کنند اما فرصت های بهتری را از دست خواهند داد. (نظام محله و همکاران، 1396)
صفحات کتاب :
‏‫‭147
کنگره :
G۷۰/۲۱۲
دیویی :
‏‫‭۹۱۰/۲۸۵
کتابشناسی ملی :
5813772
شابک :
‏‫‭978-600-459-651-0‬‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)