× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

در آموزش و پرورش

نوع اثر : کتاب

ناشر : ماهواره , صادق زمانی , جواد حسینی , سیما همتی

صفحات کتاب : ‏‫‭148

کنگره : G۷۰/۲۱۲

دیویی : ‏‫‭۹۱۰/۲۸۵

کتابشناسی ملی : 5813772

شابک : ‏‫‭978-600-459-651-0‬‬

سال نشر : 1398

خلاصه اثر

کتاب کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در آموزش و پرورش نوشته ی صادق زمانی، جواد حسینی و سیما همتی، به معرفی برنامه های نظام آموزشی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی می پردازد.

این اثر بعد از معرفی اصطلاحات، مفاهیم نظری و ساختار نظام آموزشی و همچنین اهداف آموزش و پرورش در ایران بر اساس سند تحول بنیادی آموزش در جمهوری اسلامی ایران، به بررسی نظام های آموزشی مختلف در سایر کشورها و نیز برنامه های آموزشی با استفاده از GIS می پردازد. در قسمت هایی از کتاب با تجربیات کشورهای دیگر در استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی در آموزش دروس مختلف آشنا می شوید.

عبارت Geographical Information System در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گرفته است و به فناوری کامپیوتری با جهت گیری جغرافیایی اشاره دارد. به دلایل زیادی تعریف GIS از آنچه که در ابتدا تصور می شد دشوارتر است. اگرچه بحث هایی درباره ی مبدأ آن و کارهای اولیه ی صورت گرفته با آن وجود دارد، اما واضح است که GIS یک پدیده ی نوظهور می باشد. طی 30 سال گذشته توسعه های نظری، فناوری و سازمانی گسترده ای در حوزه ی GIS صورت پذیرفته اند.

در بخشی از کتاب کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در آموزش و پرورش می خوانیم:

از آنجایی که رکن اساسی هر سیستم و عنصر ارتباطی بین سایر اجزاء که کار کرد سیستم وابسته به آن می باشد، اطلاعات است و بهبود عملکرد یک سیستم با بهبود گردش اطلاعاتی درون سیستم رابطه ی مستقیم دارد لذا کشورهای توسعه یافته، توسعه ی فناوری اطلاعات را کلید توسعه ی سایر سیستم ها و رمز ایجاد توانمندی های جدید یافته اند.

از طرف دیگر با توجه به وابستگی اطلاعات به مکان در زیر سیستم های تعریف شده در بسیاری از زمینه های کاربردی، می توان از سیستم اطلاعات مکانی همانند بستری جهت توسعه ی سیستم های مدیریتی مبتنی بر فناوری اطلاعات در زمینه های بیان شده استفاده نمود. مجموعه ی عناصر GIS امکانات تحلیلی فوق العاده قدرتمندی را در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد تا بتوانند از تلفیق انواع اطلاعات مکانی و سایر اطلاعات، نتیجه گیری مناسب را انجام دهند. نرم افزار GIS می تواند به کمک توابع تحلیلی خود، اطلاعات بیشماری را از داده های موجود استخراج کند و به مدلسازی و پیش بینی بپردازد. (حسینی و همکاران، 1394)

در اکثر سازمان ها، سرمایه گذاری زیادی برای جمع آوری و حفظ داده ها صورت می گیرد و GIS همانند اهرمی است که می تواند به این سرمایه گذاری ها کمک کند. (توانمندسازی) امروزه بیشتر شرکت های خدماتی به ارزش استراتژیک اطلاعات با کیفیت پی برده اند. با این حال، هنوز بسیاری از شرکت های خدماتی یک نگاه یکپارچه و سازمانی به اطلاعات مربوط به دارایی های پراکنده شان ندارند و این کاری است که سیستم اطلاعات مکانی به خوبی از عهده ی آن بر می آید.

برخی شرکت های خدماتی به GIS به عنوان یک ابزار تولید نقشه نگاه می کنند. هر چند آن ها خواهند توانست در زمان کمتر و با کیفیت بالاتر نقشه های خود را تهیه کنند اما فرصت های بهتری را از دست خواهند داد. (نظام محله و همکاران، 1396)

کتاب الکترونیکی

5,000 تومان

حجم : 4.6 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 147

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

فصل 1: مفاهیم و کلیات نظام آموزشی
مقدمه
انواع هدف ها
تربیت (تعریف برگزیده)
حیات طیبه
جامعه سالم اسلامی
نظام معیار (دینی ؛ ربوبی)
شایستگی ها
برنامه درسی
ساختار سه وجهی برنامه درسی
آموزش فراگیر (برای کودکان استثنایی و تیزهوش)
رویکرد تخصص گرایی نرم
آموزش فنی و حرفه ای عام
فصل 2: کلیات سیستم اطلاعات جغرافیایی
تعریف سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
ویژگی ها و کاربردهای GIS
دلایل اهمیت به کارگیری GIS در سیستم های سازمانی و شرکتی
فصل 3: ساختار آموزش در کشورهای جهان
دسته بندی سیستم های آموزشی کشورهای جهان
کره جنوبی
ژاپن
سنگاپور
هنگ کنگ
فنلاند
ساختار آموزشی ایتالیا
آموزش بزرگسالان
فصل 4: دیدگاه های متفاوت به مدرسه
تاریخچه مدرسه
نقش مدرسه در انتقال فرهنگ
نقش مدرسه در آماده سازی برای شغل
نقش مدرسه در آموزش تحقیق
نقش مدرسه در پرورش همه جانبه
دیدگاه معاصر به مدرسه
نظام اجتماعی آموزش در مدرسه
تعریف سیستم و انواع آن
اجزای مدرسه
برخی کارکردهای امور تربیتی
اجزای کالبدی سیستم آموزشی
رابطه خانه و مدرسه
لزوم برقراری روابط منسجم و یکپارچه با خانواده
نقش انجمن اولیا و مربیان در هماهنگی بین خانه و مدرسه
وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه
روش های نیل به هدف های تربیتی خانه و مدرسه
فصل 5: سند تحول راهبردی آموزش در کشور
چشم انداز آموزش و پروزش در ایران
مدرسه در چشم انداز آموزش
هدف های کلان آموزش
فصل 6: کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در آموزش
سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای آموزش
موجودی درختان باشگاه های 4-H در هیلزبورو، اورگان، و شرایط پارک در ایالت سنت لویس، میسوری
دپارتمان برنامه ریزی شهر هیلز بورو، ایالت واشینگتون، اورگان
پارک جنگلی، خیابان سنت لویس میسوری
یادگیری نمایی
پیاده روی دانش آموزان آرکانزاس جهت ایجاد تفاوت در خدمات اضطراری
دختران طلایه دار رودایلند سوار بر کشتی ماجراجویی GIS
مکان یابی قنات های قدیمی با استفاده از ابزارهای جغرافیایی توسط دانش آموزان
پیوست مطالب
منابع و مآخذ

محصولات مشابه

بیشتر