امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عقاب علیه شیر

در کتاب عقاب علیه شیر به سابقه غرب در حمله به کشورهای جهان اسلام و حضور آمریکا در ایران نیز پرداخته شده و راهکارهای مقابله نظامی با حمله آمریکا نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در  کتاب عقاب علیه شیر توضیح داده شده است که در صورت وقوع احتمالی این تهاجم شرایط کشور در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت تا مثل دوران اولیه دفاع مقدس دچار بحران و مشکلات ناشی از مسئولیت و همچنین گسترش تجاوز دشمن نشویم. تجربه تاریخی نشان داده که هرگاه دولت هایی آمادگی حداکثری خود را برای دفاع کنار گذاشته اند، در آن شرایط آسان تر و سریع تر مورد تهاجم دشمن قرار گرفته اند.

بدون شک ایران مهم ترین و استراتژیک ترین کشور خاورمیانه است، کشوری که هنوز هم به دلایل مختلف جذابیت های زیادی برای آمریکا و کشورهای دیگر دارد تا سیطره خود را به آن نیز گسترش دهند. در این میان چه نقاط قوتی در ساختار حکومتی و دولتی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که آمریکا را از رسیدن به هدفش بازمی دارد. این سوال اصلی در واقع شاکله کتاب «عقاب علیه شیر» نوشته یعقوب توکلی است؛ کتابی که قصد ندارد چیزی را به مخاطبش تحمیل کند. نویسنده در این کتاب به مواردی پرداخته است که هر یک می تواند مدخل مهمی برای بررسی دلایل علاقه آمریکا به ایران باشد و این که چرا دولتمردان آمریکایی سعی می کنند با تبیین نقشه های جدید، به اهدافشان برسند.

جدا از پیش درآمد و مقدمه، کتاب عقاب علیه شیر چهارده بخش دارد. نثر روان و اتخاذ دیدگاهی دور از بزرگ نمایی یکی از ویژگی های مهم «عقاب علیه شیر» به شمار می رود. نویسنده برخلاف بسیاری از کتاب های این حوزه که گاه استدلالی غیرمنطقی و غیرعقلانی دارند با اشاره به مواردی مانند سابقه حمله نظامی آمریکا به ایران، محدودیت های آمریکا در حمله به ایران یا حتی بررسی امتیازات نظامی آمریکا فرصتی را در اختیار خواننده قرار داده است که قضاوتی درست و دور از جانبداری در مورد جنگ احتمالی ایران و آمریکا داشته باشد.

یعقوب توکلی، متولد سال 1346 در آمل است. او کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد روابط بین الملل دارد. همچنین دارای تحصیلات حوزوی تا سطح چهار است. توکلی در زمینه های جریان شناسی تاریخ نگاری، جریان شناسی سیاسی، جنبش های اسلامی، تاریخ تحولات معاصر، تاریخ دفاع مقدس و شخصیت شناسی معاصر دارای تخصص است. از فعالیت های اجرایی او می توان به سردبیری نشریه زمانه، مدیریت گروه تاریخ تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدیریت گروه ارشاد و تبلیغ مرکز پژوهش های مجلس و مدیریت گروه شهدا در پروژه دایره المعارف دفاع مقدس اشاره کرد.

یعقوب توکلی: حدود شش سال پیش که بحث تهدیدات و حمله آمریکا به ایران در دوران بوش پسر شدت گرفته بود، احساس کردم که جامعه نیاز به یک هوشیاری و آموزش استراتژیک دارد تا بتواند بر تهدیدهای پیش رو فائق آید. بنابراین تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم. با توجه به این که کتاب با دید آینده نگرانه به نگارش درآمده، خوانش آن در زمان حال هم برای خوانندگان دارای موضوعیت است.

گزیده کتاب عقاب علیه شیر

 روند تحولات و اوضاع سیاسی و امنیتی در خاورمیانه و روابط بین الملل ایران و آمریکا به سمت و سویی خطرناک پیش می رود؛ به گونه ای که می بینیم بعضی سران خارجی آمریکا از طرح حمله به ایران سخن می گویند. به نظر نمی رسد که این تهدیدها فقط به پیشرفت ایران رد صنعت هسته ای و تحولات مربوط به دانش نظامی در ایران معطوف بوده باشد. بررسی و مطالعه سوابق و نتایج ناشی از اتفاقات منطقه خاورمیانه و مسایل بین المللی، و روند تحولات در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست خود گواه این بیان است.

سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
324
کنگره :
‏‫‬‭DSR1654‏‫‭/ت88ج9 1393
دیویی :
‏‫‬‭327/55073
کتابشناسی ملی :
1258387
شابک :
978-964-506-527-8

کتاب های مشابه عقاب علیه شیر