کتاب جزر و مد امواج pdf

نگاهی آسیب شناسانه به فرایند بیداری اسلامی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جزر و مد امواج

کتاب جزر و مد امواج توسط انتشارات دیدمان منتشر شده است. تحولاتی که از سال 2011 در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز و با عنوان بیداری اسلامی شناخته می شود با فراز و فرودهایی مواجه شده است. در برخی از کشورهایی که بیداری اسلامی در آن ها شروع شده، آتش این بیداری همچنان روشن و شعله ور است و در برخی دیگر جز کورسویی دیده نمی شود.

آسیب شناسی بیداری اسلامی موضوعی بسیار مهمی است که بایست از زوایای مختلف بررسی شود. هدف از انجام این مهم شناخت مشکلات و رسیدن به راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات موجود است. شاید بتوان مهم ترین مشکل این فرایند را نبود رهبری منسجم در راس آن دانست که باعث هدر رفتن نیرو و توان امواج انقلاب می شود.

دخالت کشورهای دیگر در جریان این حرکت نیز عاملی دیگر برای کند شدن حرکت جنبش است که به صورت بنیادی بایست مورد مداقه قرار گیرد. علوه بر این محدودیت های ساختاری فراروی بیداری اسامی، موج سوم دموکراسی یا نفوذ اسلام گرایی، بازخوانی نظم جدید در خاورمیانه، نو امپریالیزم عثمانی و امواج بیداری اسلامی و غرب در گذر زمان نیز از موضوعات تاثیرگذار بر این مسئله است.

گزیده کتاب جزر و مد امواج

در انقلاب های کلاسیک، رهبری انقلاب یکی از سه رکن اصلی است. در واقع نقش آن به قدری مهم است که اصلاً بدون آن نمی توانیم یک انقلاب پیروز را در ذهن تصور کنیم. این نقش در هر سه مرحله ی شکل گیری جنبش انقلابی، وضعیت حاکمیت دوگانه و پیروزی انقلاب و تبدیل آن به نهاد و تثبیت آن کاملاً روشن است. در مراحل اولیه، رهبری بیشتر نقش ایدئولوگ و تئوری پرداز را دارد؛ به تدریج نقش یک رهبر بسیج گر و دگرساز را بازی می کند و در نهایت رهبر سازمان دهنده و هدایت کننده ای خواهد شد که جنبش انقلابی را به وضعیت مطلوب رهنمون می شود.

قاعدتاً در همه ی مراحل، عنصر کاریزما وجود دارد تا بتواند اولاً وحدت ایجاد کند و ثانیاً پیوندی میان توده و سازمان دهندگان جنبش انقلابی برقرار نماید. رهبری به سمت یک هدف خاص هدایت می کند، چون می داند چه می خواهد؛ اما توده ها نمی دانند. توده ها فقط می دانند که چه نمی خواهند، اما نمی دانند که چه می خواهند. رهبری در نهایت بعد از پیروزی هم توده را مجاب می کند که برای رسیدن به غایت مطلوب راه زیادی پیش رو دارند، بلافاصله و به صرف پیروزی مشکلات حل نمی شود و تازه اول راه است. او مردم را مجاب می کند که سختی ها را به خاطر یک آرمان بزرگ تر تحمل کنند.

صفحات کتاب :
86
کنگره :
BP229‭‏‫‭/ج4 1396‬‬
دیویی :
297/48
کتابشناسی ملی :
5032141
شابک :
978-600-8734-29-1
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه جزر و مد امواج