امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 26,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بیز بئله آغلاردیق (جلد دوم)

کتاب بیز بئله آغلاردیق (جلد دوم) که در سه جلد تالیف شده است، تذکره جامع مرثیه‌سرایان آذربایجان از سده نهم هجری تا کنون است. این کتاب اثر صالح سجادی، احمد رنجبری حیدرباغی و جعفر پوررضوی است.

تذکره کتابی‌ است که در آن شرح حال شعرا، نویسندگان، درباریان، فلاسفه، عرفا و... نوشته شده باشد. از میان معروف‌ترین انواع تذکره در ادبیات می‌توان به کتاب تذکره الاولیا اثر عطار اشاره کرده که شرح حال عارفان را در آن نوشته است.

بیز بئله آغلاردیق (جلد دوم) از مجموعه بیز بئله آغلاردیق است. این کتاب‌ها نگاهی جامع و کامل به تاریخ ادبیات در زبان ترکی آذربایجانی دارند.

گزیده کتاب بیز بئله آغلاردیق (جلد دوم)

مهری خاتون

مهری خاتون (۸۵۴ - ۹۱۲) از شاعران نادره کار زمان خویش بود. وی در شهر آماسیه به دنیا آمد. پدرش نیز شاعر بود و «بلای» تخلص می کرد. او با زبان های فارسی و عربی نیز کاملا آشنا بود. مهری خاتون مدتی هم در استانبول ساکن بوده است. مهری خاتون در سن ۵۸ سالگی وفات نمود. این بانوی شاعره در غزل، مربعات، رباعیات و مثنوی طبع آزمایی کرده است.

ملا محمد فضولی - محمد بن سلیمان

اولین شاعری که در مورد حادثه کربلا قلم به دست گرفته و حادثه کربلا را به زبان ترکی نگاشته است، فضولی است. ملا محمد فضولی بغدادی فرزند مفتی «حلّه» و از ترکان عراق از قبیله «بیات» می باشد. فضولی تخمینا در ۱۴۸۴ میلادی متولد و در ۱۵۵۶ م. برابر با ۹۶۳ هجری در اثر بیماری طاعون چشم از دنیا فرو بست. از آثار و اشعار فضولی چنین برمی آید که حادثه کربلا در روحیه او تأثیر عمیقی گذاشته است. شاعر به کربلایی بودنش افتخار می کند و خاک کربلا را از هر چیز گرانبهایی گران‌تر می‌داند.

صفحات کتاب :
800
کنگره :
PL314‭/آ2‏‫‬‮‭س33 1396‬
دیویی :
894/361108‮‬‭‮‬
کتابشناسی ملی :
3999847
شابک :
978-600-03-0211-5
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه بیز بئله آغلاردیق (جلد دوم)