نظر شما چیست؟
قطعه ای از آسمان، مجموعه کتاب هایی است که با هدف معرفی مناطق جنگ زده کشور، به رشته تحریر درآمده اند. درواقع هرکدام از این کتاب ها را باید شناسنامه مختصر و مفیدی از یک منطقه دانست.

درباره مجموعه قطعه ای از آسمان


نویسنده در هر کدام از کتاب ها، ابتدا تاریخچه ای از پیشینه منطقه روایت می کند و در ادامه به شرح اتفاقات دفاع مقدس در منطقه می پردازد. ذکر خاطرات تاریخ سازان مناطق جنگی با زبانی ساده از ویژگی های مهم این مجموعه کتاب ها است. امید است مجموعه قطعه ای از آسمان راهنمای مشتاقان زیارت این مناطق باشد و بتواند لحظات نابی را برای خوانندگان فراهم کند..

جملاتی از کتاب خرمشهر

خرمشهر از نگاه تاریخ دانان، بازماندهٔ شهر بیان و محرزی و آخرین مولود ازدواج کارون و اروندرود است. عیلامیان در محلی که کارون به خلیج فارس می ریخت، شهری به نام ناژیتو بنا کرده بودند تا از آن جا دروازهٔ کارون را پاسداری کنند. همچنین هخامنشیان، در نزدیکی کارون، آبادی دیگری به نام آگینس بنا نهادند. پس از ناژیتو و آگینس، نوبت پاسداری از این آبراه مهم که با گذشت زمان تا محل خرمشهر کنونی پیش آمده بود، به شهر بیان و محرزه رسید.

به هر حال، روزگارِ شهرهای ناژیتو، آگینس، بیان و محرزی یکی پس از دیگری به سر رسید. سالیان بعد، گروهی از سپاه بابک خرمدین که به خاطر لباس های سرخ رنگشان، به سرخ جامگان معروف بودند، در این سرزمین زندگی می کردند که عرب های مهاجر، به خاطر لباس های سرخ ساکنانش، به آن جا لقب محمره دادند و این اسم در میان اعراب ماندگار شد. سرانجام به سال ۱۳۱۴ ش، فرهنگستان ایران نام این شهر را از محمره به خرمشهر یا شهر خرم یا خرمدینان که از سپاه بابک گرفته شده بود، تبدیل کرد.

همزمان با لشکرکشی محمدشاه قاجار به هرات در ۲۳ رجب ۱۲۵۴، علیرضاپاشا سردار عثمانی، با سپاهی بزرگ به خرمشهر حمله کرد. در این تهاجم، خرمشهر ویران شد و سپاهیان عثمانی ضمن کشتار مردم، خانه ها را سوزاندند و شهر را ویران کردند.

به گفتهٔ ابراهیم دهگان، مورخ معروف، این لشکرکشی نابهنگام، با دخالت دول باختری (اروپا) بوده و دست قصرنشینان ناتینگهام۲ در آن پدیدار است.

با ادامهٔ تاخت وتاز عثمانی ها به مرزهای ایران، امیرکبیر با استفاده از جوانان غیور منطقه، گارد مرزی نیرومندی در خرمشهر پدید آورد و فرماندهی آن را به محمدخان، پسر حاج جابرخان سپرد. حاج جابرخان، حاکم خرمشهر، در چهارم رجب ۱۲۶۶، پرچم ایران را بر فراز خرمشهر برافراشت و به پاداش این کار، از سوی امیرکبیر به لقب خانی مفتخر شد.

خوزستان از ادوار گذشته و علی الخصوص از دو قرن پیش، به دلیل اهمیت فوق العاده و سوق الجیشی آن، مورد تاخت وتاز استعمارگران قرار گرفته و تا کنون چندین بار به اشغال قوای بیگانه در آمده است. امپراتوری عثمانی در سال ۱۸۵۷ میلادی، انگلیسی ها در سال ۱۸۸۳ میلادی، نیروهای متفقین در جریان جنگ دوم جهانی و ارتش بعث عراق در سال ۱۳۵۹، خرمشهر را اشغال کردند.
صفحات کتاب :
106
کنگره :
DSR1628‬‭/م6ق6 1393‬
دیویی :
955/08430922‬
کتابشناسی ملی :
3711489
شابک :
978-600-7488-10-2
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه خرمشهر