خلاصه کتاب چک لیست

چطور کارها را به شکل درست انجام دهیم

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,800
نظر شما چیست؟

در خلاصه کتاب چک لیست: چطور کارها را به شکل درست انجام دهیم نوشته آتول گاواندی، می آموزید که چک لیست ها به چه دردی می خورند و چگونه چک لیست های ساده می توانند شما و زندگی تان را دگرگون کنند، همچنین با مثال هایی که در جهان حقیقی رخ داده، ارزش چک لیست ها را درک می کنید.

درباره خلاصه کتاب چک لیست

شما با شنیدن چک لیست یاد چه چیزی می افتید؟ احتمالا وسایل سفر یا پیک نیک! اما می خواهم به شما بگویم که چک لیست ها در صنعت پزشکی و هواپیمایی هر روز جان هزاران نفر را نجات می دهند. چک لیست همان لیست ساده ای است که شما می شناسید اما به عنوان یک دستیار حرفه ای برای شما و ذهن تان کار می کند. در این میکروکتاب می خوانید که این لیست های ساده چطور می توانند ما و زندگی مان را متحول کنند و با مثال هایی که در دنیای واقعی اتفاق افتاده، اهمیت چک لیست ها را درک می کنیم. اصلا چک لیست ها به چه دردی می خورند؟

برشی از متن خلاصه کتاب چک لیست

چک لیست ها، سالیان متمادی در صنایع هوایی مورد استفاده قرار گرفته و اخیرا در رشته های پزشکی هم با نتایج خوبی همراه بوده اند. 
ایده چک لیست شاید در دنیای پیچیده امروز یک مفهوم ساده و مضحک به نظر بیاید، اما شواهد حاکی از مفید بودن آن است. چک لیست های خوب ذهن شما را از کارهای روزمره و بدیهی خالی می کنند و درنتیجه می توانید روی مسائل سخت تر تمرکز کنید. تاثیر مفید چک لیست ها در سرمایه گذاری هم به همان اندازه صنایع هوایی و پزشکی به اثبات رسیده است. چک لیست ها تاثیر جادویی خود را در هر زمینه ای که تصور کنید، نشان می دهند و با پیچیده تر شدن روز افزون صنایع درآینده هم موثرتر خواهند بود. 
«ما چک لیست ها را دوست نداریم. آنها می توانند خسته کننده باشند. چک لیست ها جذاب نیستند. اما من فکر نمی کنم موضوع در اینجا تنبلی باشد. این که مردم از نجات جان افراد و پول سازی طفره می روند، دلیل عمیق تری دارد. آنها استفاده از چک لیست را خجالت آور و مایه شرمندگی می دانند. چنین کاری با باورهای عمیق آنها درباره نحوه برخورد الگوها و بزرگان، کسانی که آرزو داریم مانند آنها باشیم، با مشکلات و شرایط دشوار مغایرت دارد. بزرگان واقعی پر دل و جراتند و بداهه تصمیم می گیرند. آنها پروتکل یا چک لیست ندارند. شاید لازم باشد طرز فکر ما درباره قهرمانی به روزرسانی شود.»
....

ایده چک لیست شاید در دنیای پیچیده امروز یک مفهوم ساده و مضحک به نظر بیاید، اما شواهد حاکی از مفید بودن آن است. چک لیست های خوب ذهن شما را از کارهای روزمره و بدیهی خالی می کنند و در نتیجه می توانید روی مسائل سخت تر تمرکز کنید. تاثیر مفید چک لیست ها در سرمایه گذاری هم به همان اندازه صنایع هوایی و پزشکی به اثبات رسیده است. چک لیست ها تاثیر جادویی خود را در هر زمینه ای که تصور کنید، نشان می دهند و با پیچیده تر شدن روز افزون صنایع درآینده هم موثرتر خواهند بود.

«ما چک لیست ها را دوست نداریم. آن ها می توانند خسته کننده باشند. چک لیست ها جذاب نیستند. اما من فکر نمی کنم موضوع در اینجا تنبلی باشد. این که مردم از نجات جان افراد و پول سازی طفره می روند، دلیل عمیق تری دارد. آن ها استفاده از چک لیست را خجالت آور و مایه شرمندگی می دانند. چنین کاری با باورهای عمیق آن ها درباره نحوه برخورد الگوها و بزرگان، کسانی که آرزو داریم مانند آن ها باشیم، با مشکلات و شرایط دشوار مغایرت دارد. بزرگان واقعی پر دل و جراتند و بداهه تصمیم می گیرند. آن ها پروتکل یا چک لیست ندارند. شاید لازم باشد طرز فکر ما درباره قهرمانی به روزرسانی شود.»

در سال 2001 پیتر پرونوست، یکی از متخصصان مراقبت های ویژه در بیمارستان جان هاپکینز، از حوادث ناشی از عفونت های ناشی از لوله های تزریقی در بخش مراقبت های ویژه نگران شده بود. او در نهایت چک لیستی از اقدامات لازم برای پیشگیری از عفونت تهیه کرد:

- قبل از معالجه بیمار دست ها را با صابون بشویید.
- پوست بدن بیمار را با ضدعفونی کننده کلروکسیدین تمیز کنید.
- روی بیمار را با پارچه استریل بپوشانید.
- در زمان تزریق لوله، از ماسک، کلاه، پیشبند و دستکش استریل استفاده کنید.
- پس از تزریق، یک پارچه استریل روی منطقه تزریق قرار دهید.

کتاب چک لیست برتر

با توجه به ترجمه های موجود در بازار و هم چنین گسترگی و حجم کتاب، کتاب پیش رو را می توان یکی از کتب های خوب در این زمینه دانست.

خرید چک لیست

جهت خرید نسخه الکترونیکی کتاب چک لیست با صرف هزینه ای بسیار اندک، می توانید آن را از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

خلاصه کتاب چک لیست

در شرایط پیچیده، مانند آنچه که امروز تقریبا همه صنایع و حرفه ها با آن مواجه اند، راه حل مشکلات، تکنیکال و دشوار است. معمولا راه های متنوع و زیادی برای رفع یک مشکل وجود دارد اما به قدری در این پیچیدگی ها غرق می شویم که فراموش می کنیم قبل از هر کاری آشکارترین و منطقی ترین راه ها را امتحان کنیم. برای غلبه بر این مشکل، از تجربه صنعت هواپیمایی استفاده کنید: چک لیستی تهیه کنید که همه بتوانند از آن استفاده کنند و همزمان اطمینان پیدا کنند که همه کارهای لازم انجام شده است. چک لیست ها، ابزار تجاری هستند که به فراموشی سپرده یا نادیده گرفته شده اند. وقت آن است که آنها را از انزوا خارج کنیم.
در قرن بیست و یکم شرایط ما این است: اکنون ما دانش شگفت انگیزی را جمع آوری کرده ایم. این دانش را در اختیار عده ای از کارآمدترین، ماهرترین و سخت کوش ترین افراد جامعه قرار داده ایم و آنان با استفاده از آن، کارهای فوق العاده ای انجام داده اند. با این وجود این دانش اغلب غیرقابل کنترل است. معمولا در همه زمینه ها، از پزشکی گرفته تا امور مالی و از کسب و کار گرفته تا دولت ها، اشتباهات قابل اجتناب مخرب و ناامیدکننده ای مشاهده می شود. دلیل آن هم روشن است: حجم و پیچیدگی آنچه می دانیم، از توانایی فردی ما برای استفاده صحیح، ایمن یا قابل اطمینان از مزایای آن فراتر رفته است. دانش هم ما را نجات داده و هم باری به دوش ما گذاشته  است. به این معنی که به استراتژی متفاوتی برای غلبه بر شکست نیاز داریم، یک استراتژی که مبتنی بر تجربه باشد و همزمان با استفاده از مزایای دانشی که داریم، نقایص بشری ما را هم جبران کند. چنین استراتژی هم اکنون وجود دارد و به قدری ساده است که تقریبا مسخره به نظر می آید. حتی از نظر عده ای که سالیان متوالی را با دقت صرف ایجاد مهارت ها و فناوری های پیشرفته کرده اند، احمقانه است. این استراتژی همان چک لیست است!

کتاب چک لیست در سه فصل با عناوین زیر به این مهم می چردازد:
فصل اول: مشکل؛ پیچیدگی و تخصصی سازی بیش از حد
فصل دوم: راه حل؛ تهیه چک لیست
فصل سوم: اعتبارسنجی

اپلیکیشن خلاصه کتاب

انتشارات سبکتو سعی دارد خلاصه از کتاب های را در اختیار دوستداران آن قرار دهد، فلذا اپلیکشن فلراکتاب این مهم را جهت دانلود خلاصه کتاب های سبکتو نیز فراهم کرده است.

سبکتو

میکروکتاب های سبکتو در حقیقت چکیده ای مهم از کتاب ها هستند که شما بتوانید آن ها را در زمانی معقول بخوانید. همه ما در روز زمان های پرت زیادی داریم که می توانیم با میکروکتاب آن را به زمان طلایی تبدیل کنیم.

میکروکتاب ها شامل بخش های ثابتی هستند، در ابتدا توضیحاتی در مورد نویسنده وجود دارد چرا که وقتی شما با نویسنده آشنا باشید بهتر با کتاب ارتباط برقرار می کنید. در بخش بعدی، توضیحی کلی در مورد کتاب است که شما بتوانید در یک نگاه با مبحث کلی کتاب آشنا شوید و بخش آخر هم چکیده مفید آن است.

درباره نویسنده کتاب چک لیست

آتول گاواندی جراح عمومی در بوستون، نویسنده نیویورکر و استادیار دانشکده پزشکی و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد است. او دو جایزه ملی بدست آورده و به عنوان یکی از معتبرترین جراحان جهان شناخته می شود. آتول دو کتاب دیگر هم با عناوین «یادداشت های یک جراح در باره عملکرد و پیچیدگی ها» و «یادداشت های یک جراح درباره یک علم ناقص» به رشته تحریر درآورده  است که همه کتاب های او جز پرفروش ترین های آمازون بوده است.

دانلود کتاب چک لیست

دانلود چک لیست از طریق نرم افزار فراکتاب فراهم است. پس از دانلود کتاب چک لیست می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب چک لیست

مشخصات خلاصه کتاب چک لیست در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: سبکتو
نویسنده: آتول گاواندی
تعداد صفحه: 122
موضوع: توسعه شخصی
قالب: pdf  

کتاب های مشابه چک لیست