امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 13,000
نظر شما چیست؟
ازدواج را می توان یکی از مهمترین تصمیم گیریها در زندگی هر فرد دانست. مطالعه ی روابط زوجین، به روشن شدن چهارچوبهای ساختاری که روابط زوجها در آن شکل می گیرد کمک می کند. یکی از ابعاد روابط زوجها کیفیت روابط زناشویی است که نقش اساسی در ارزیابی کیفیت کلی ارتباطات خانوادگی دارد.

کیفیت زندگی عبارتی است که تعریف آن مشکل است ولی به صورت کلی برای افراد مختلف و در موقعیتهای مختلف تعابیر متفاوتی دارد ولی اصولا به رضایت زندگی برمی گردد.

شناخت و ارزیابی فرد از زندگی خود و میزان رضایتمندی او از وضعیت سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و احساس رضایت علی رغم محدودیتهای جسمی است (بوند ، 1997؛ به نقل از برزگر، 1394). ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺘﯿﺠﮥ ﮐﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﻦ ﺷﺨﺼﯿﺖ اﻓﺮاد و ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ روﯾﺪادﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﺷﻮد و روﯾﺪادﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ در ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﮥ ﭼﻨﺪ ﺑﻌﺪی از ﺣﻮزه ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ، آزادی، داﻧﺶ، اﻗﺘﺼﺎد، اﻣﻨﯿﺖ، رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﺬﻫﺐ، ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺗﻔﺮﯾﺢ اﺗﻔﺎق ﻣﯽاﻓﺘﺪ و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﮥ ﺣﻮزه ﻫﺎی ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﻨﺪه زﻧﺪﮔﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد (هاچیران ،2006).

روانشناسان کیفیت زندگی زناشویی را به عنوان موفقیت و عملکرد یک ازدواج توصیف کرده اند و امروزه این بعد یکی از پیش بینی کننده های مهم تداوم و ثبات زناشویی است (آلیس ، 2004؛ به نقل از برزگر و سامانی، 1395). عامل مؤثر بر کیفیت روابط زناشویی، عشق و سبک های عشق ورزی است (لوین، کریستینا و هی ، 2006).

سبک های عشق ورزی اشاره به این امر دارد که چگونه افراد عشق را تعریف می کنند(هندریک و هندریک؛ 1986؛ به نقل از عدالت خواه، 1394). برداشت ها و ادراکات فرد نسبت به ازدواج است که سبب می شود، سبک های متفاوت نگرش به ازدواج در افراد ایجاد شود و این سبب می شود تا افراد به شیوه های متفاوت در زندگی عشق ورزی نمایند و به ازدواج و نحوه همسر گزینی نگاه-های متفاوتی داشته باشند (نوری و جان بزرگی، 1390).

افراد برای عشق ورزیدن به همسر خود از یک سبک و روش خاصی استفاده می کنند و این سبک متأثر از ارتباط متقابل و مداوم بین زن و شوهر و تعبیری است که از محیط زندگی خود دارند ( نتو ،2007). عشق به عنوان یک جز مهم و موثر در ازدواج های موفق است و هماهنگی و ارضا نیازهای زوجین، بر آوردن نیازهای عاطفی، داشتن مهارتهای مربوط به ایجاد تفاهم و شیوه های محبت و ابراز نیاز جنسی زوجین می تواند باعث رضایت زوجین از زندگی مشترک شود. عشق و محبت از کیفیتی برخوردار است که میتواند بسیاری از تنشهای میان زوجین را محو کرده و بر خودمحوریها سرپوش بگذارد (بک ؛ ترجمه قراچه داغی، 1394).

با توجه به اهمیت و نقش موثر شیوه ازدواج در زندگی و روابط زوجین، مجموعه حاضر درصدد است به مقایسه بین سبک های عشق ورزی و کیفیت زندگی در ازدواج سنتی و مدرن بپردازد.

افراد دارای نگرش های متفاوتی نسبت به عشق و رابطه عاشقانه می باشند و این تفاوت ها، پیامدهای مهمی برای آنها دارد. سازه سبک های عشق رویکردی است که به بررسی این تفاوت ها می پردازد. این سازه بر آن است که عشق معنای متفاوتی برای افراد دارد و باورهای افراد در مورد عشق تحت تاثیر سبک عشق می باشد (لوین، آیون و سان ،2006). سبکهای عشق ورزی اشاره به این امر دارد که چگونه افراد عشق را تعریف می کنند یا عشق ورزی می کنند (هندریک و هندریک ،1986؛ به نقل از صادقی، احمدی، بهرامی، اعتمادی و پورسید،1392).
صفحات کتاب :
171
کنگره :
BF575‭‬ ‭/ع5‭‏‫‭ش9 1397
دیویی :
158
کتابشناسی ملی :
5211846
شابک :
978-600-136-409-9‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه سبک های عشق ورزی و کیفیت زندگی در ازدواج