× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
5 امتیاز
5 نفر

روانشناسی طراحی رابط کاربر در کامپیوتر

نوع اثر : کتاب

ناشر : دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

نویسنده :

مترجم : امیرکیوان شفیعی

قیمت نسخه چاپی : 9,000 تومان

صفحات کتاب : 217

کنگره : ‫QA76/9 ‭/ر2‫‬‮‭ج2 1392

دیویی : ‫‬‮‭005/437

کتابشناسی ملی : 3068090

شابک : 978-600-247-198-7

سال نشر : 1392

برچسب ها:

خلاصه اثر

طراحی رابط کاربر یکی از مراحل طراحی نرم افزار محسوب می شود. اهمیت موضوع چنان است که کتابهای متعددی با مضمون رهنمودهای برای طراحی رابط کاربر منتشر شده است . در اینگونه کتابها تنها ارایه ی رهنمودهای بسنده شده آن چنان که خواننده را به گمان می اندازد که شاید این رهنمودها سلیقه ای هستند . در این کتاب با دو هدف ، رهنمودهای بررسی شده اند :

1)بیان رهنمودها 2) کمک به طراحان برای اتخاذ تصمیمات صحیح برای انتخاب این رهنمودها.

کتاب دیجیتال

1,800 تومان

حجم : 3.4 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 217

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

فهرست

مقدمه
فصل 1: چیزی را ادراک می کنیم که انتظار آن را داریـــم
سمت گیری ادراک از طریق تجربه
سمت گیری ادراک با وضعیت کنونی
سمت گیری ادراک از طریق اهداف
راهکارهایی برای طراحی
فصل 2: بینایی ما برای دیــدن ساختارها بهینه می شود
قانون گشتالت: مجاورت
قانون گشتالت: تشابه
قانون گشتالت: پیوستگی
قانون گشتالت: بستار
قانون گشتالت: تقارن
قانون گشتالت: شکل و زمینه
قانون گشتالت: سرنوشت مشترک
قوانین گشتالت: ترکیبی
فصل 3: ما ساختارهای بصری را جستجوو از آن ها استـفاده مـی کنیــم
ساختارها باعث می شوند افراد، اعداد بزرگ را پیمایش کنند
کنترل های مخصوص داده ها، ساختار بیشتری فراهم می کنند
سلسله مراتب بینایی به افراد امکان می دهد که روی اطلاعات مرتبط تمرکز کنند
فصل 4 : خواندن غیر غریضی است
ما برای زبان تطبیق یافته ایم و نه برای خواندن
آیا خواندن برآمده از مشخصه است یا از متن؟
در خواندن حرفه ای و غیر حرفه ای از نواحی مختلف مغز استفاده می شود
طراحی اطلاعاتی ضعیف می تواند خواندن را مختل کند
به بسیاری از چیزهایی که در نرم افزار لازم دانسته شده اند، نیازی نیست.
آزمایش با کاربران واقعی
فصل 5 : دید رنگی ما محدود است
چگونه بینایی رنگی کار می کند
بینایی برای تباین لبه، بهینه شده و نه روشنایی
توانایی در مشخص کردن رنگ ها به چگونگی ظاهر شدن رنگ ها وابستگی دارد
کوررنگی
عوامل خارجی که قابلیت تشخیص رنگ ها را تحت تأثیر قرار می دهد
رهنمودهایی برای استفاده از رنگ
فصل 6: دید پیرامونی ما ضعیف است
تفکیک پذیری گودال چشمی در مقایسه با محیط پیرامونی
آیا دید پیرامونی مفید است؟
مثال هایی از رابط های کاربر
روش های مرسوم برای خوانا کردن پیغام ها
فصل 7: توجه ما محدود است؛ حافظـه ی مـا ناپایدار
حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت
نظریه ی مدرنی در مورد حافظه
مشخصات حافظه ی کوتاه مدت
کاربرد مشخصات حافظه ی کوتاه مدت در طراحی رابط کاربر
مشخصات حافظه ی بلند مدت
کاربرد مشخصات حافظه ی بلند مدت در طراحی رابط کاربر
فصل 8: محدودیت ها در توجه، تجسـم، تفـکر و کُنـش
ما بر اهداف تمرکز و کمتر به ابزار توجه می کنیم
ما اهداف خارجی را استفاده می کنیم تا کاری را که انجام می دهیم پی گیری نماییم
سرنخ اطلاعات را بسوی هدف دنبال می کنیم
مسیرهای آشناتر را ترجیح می دهیم
چرخه ی تفکر انسان: هدف، اجرا، ارزیابی
پس از آن که به هدف اصلی کاری پی بردیم، اغلب مراحل تصفیه سازی را فراموش می کنیم
فصل 9: شناخت و شناسایی آسان است
شناسایی، فرآیندی آسان است
به خاطر آوردن دشوار است
شناسایی در مقابل به یادآوردن: راهکارهایی برای طراحی UI
فصل10: یادگیری از تجربیات و انجام دادن اعمال فرا گرفته شده، آسان و حل مسئـله و محاسبـات دشـوار اســت.
سه قسمت مغز انسان
یادگیری از تجربیات (معمولاً) آسان است
انجام دادن کارهای آموخته شده آسان است
حل مسأله و محاسبه دشوار است
راهکارهایی برای طراحی رابط کاربر
پاسخ به معماهای صفحه ی 70
فصل 11: عوامل زیادی آموزش را تحت تأثیر قرار می دهند
در مواقعی که عملیات بر روی کار متمرکز، ساده و واضح باشند، سریع تر آموزش می بینیم
وقتی واژگان متمرکز بر وظیفه، آشنا و سازگار باشند سریع تر می آموزیم
وقتی خطر کمتر است، آموختن سریع تر می شود.
خلاصه
فصل 12: نیازمندی های زمانی
تعریف واکنش پذیری
ثابتهای زمانی زیاد در مغز انسان
مهندسی تقریب برای ثابتهای زمانی:
طراحی کردن برای انطباق با ضرب العجل های محاوره ای انسان
راهنمایی های اضافی برای رسیدن به سیستم های محاوره ای با پاسخ دهی سریع
سخن آخر
ضمیمه
واژه نامه
کتابنامه