امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 1,100
نظر شما چیست؟
کتاب عصمت در قرآن اثر حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی کارشناس برنامه پرسش و پاسخ اعتقادی رادیو معارف.

بحث در اصول عقاید اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چون بدون آن نمی توان جهان بینی روشن و بدون نقص ارائه نمود. زیرا در جهان بینی از مبدأ و مقصد عالم و راهی که برای رسیدن انسان به مقصد وجود دارد، بحث می شود. و بدون عصمت، هرگز راهی «تضمین شده» و مطمئن وجود نخواهد داشت، به این ترتیب تمام ارکان جهان بینی متزلزل خواهد بود، این گونه است که در مباحث اعتقادی و به ویژه در بحث راه شناسی و راهنماشناسی، عصمت وسائط و راهنمایان (انبیا، ائمه، فرشتگان) موقعیت خاصّی پیدا می کند.

قرآن کریم، این موضوع را مورد عنایت، گاهی صریح و گاهی ضمنی و تلویحی مورد بحث قرار داده است.

در این نوشتار، ضمن توجّه به تعریف موضوعات و عناوین، تلاش شده که حتّی المقدور به موضوع عصمت از منظر قرآن کریم نگریسته شود. و از آنجا که سنّت یعنی سخنان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به منزله شرح و تفسیر و تبیین کلام خدا می باشد، در هر مبحث، مواردی از احادیث نیز نقل شده است.

در سراسر نوشتار تصمیم و تلاش براین بوده که بحث ها به شیوه کلامی مطرح شود، یعنی در هر مورد از دلایل عقلی و نقلی برای اثبات مدّعا بهره گرفته و سرانجام به شبهات مطروحه پاسخ داده شود.

هر چند موضوع می توانست و می بایست به صورت گسترده تر و با مجالی فراخ تر مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ولی رعایت اختصار و رعایت قرآنی بودن مباحث در حدّ توان، باعث شد به برخی موضوعات پرداخته نشود، از طرح بعضی شبهات مشابه برخورداری شود، احادیثی تقطیع گردد و...
صفحات کتاب :
88
کنگره :
‫‬‭‬‮‭BP220/5‫‬‭‬‮‭/م3ع6 1389
دیویی :
‫‬‭297/43‭‮‬
کتابشناسی ملی :
2004494
شابک :
978-600-91524-3-8
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه عصمت در قرآن