× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
5 امتیاز
2 نفر

کودکان و سرکشی

نوع اثر : کتاب

ناشر : آوای نور

نویسنده :

مترجم : مرجان منشی

صفحات کتاب : 272

کنگره : ‫‬‭LB3013/3‫‬‭/ر9ک9 1391

دیویی : ‫‬‭‭371/782‬

کتابشناسی ملی : 2775633

شابک : 978-600-5413-75-5‬‬

سال نشر : 1391

خلاصه اثر

کمتر روزی است که در روزنامه، رادیو یا تلویزیون خبری از بروز سرکشی نیاید و یا مردم نظراتشان را در این باره با یک برنامۀ گفت و شنود در میان نگذارند. اما این موضوع تا همین اواخر به نوعی سر به مهر مانده بود و کسی از آن حرفی نمی زد و این طور به نظر می رسید که هیچ کس، حتی در مدرسه ها به آن اهمیت نمی دهد. تا قبل از دهۀ 1990بسیار کم پیش می آمد معلمی راجع به سرکشی حرفی بزند و من به عنوان کسی که در آن سال ها معلم بودم، به یاد ندارم که حتی جلسه ای راجع به این مسئله میان اولیای مدرسه برگزار شده باشد. از سمینار و کارگاه در مورد سرکشی هم خبری نبود، اگر هم بود والدین به چنین جلساتی علاقه نشان نمی دادند. نه کسی در این باره نامه ای به روزنامه ها می نوشت و نه موضوع را با نمایندگان مجلس در میان می گذاشت. راجع به سرکشی، نه کتابی به انگلیسی پیدا می شد و نه حتی فصلی در یک کتاب؛ فقط گاهی به پاراگرافی در کتاب های روانشناسی آموزشی، روانشناسی رشد یا سلامت کودکان و یا به اشاره ای گذرا در این طرف و آن طرف بر می خوردیم. هیچ فیلمی در این باره ساخته نشده بود و به نظر می رسید اصلاً کسی راجع به آن تحقیق نمی کند. پس چطور ظرف پانزده سال همه چیز تغییر کرد؟
در سال 1988 وقتی من به بررسی مبحث سرکشی در مدرسه پرداختم، فقط به یک نویسنده برخوردم که این موضوع را جدی گرفته بود؛ یک روانشناس و محقق سخت کوش سوئدی به نام «پروفسور دن اولوس» که از دهۀ 1970، یعنی سال ها پیش از آن که دیگر مربیان راهش را ادامه دهند، به کار روی سرکشی پرداخته بود. کار او در واقع سدها را از میان برداشت و خیل عظیمی از آثار ظاهر شد که در سر صف آن اثر قابل تأمل یک خانم انگلیسی به نام «والری بساگ» قرار داشت. امروزه اطلاعات فراوانی در مورد سرکشی وجود دارد. من یکبار عنوان "سرکشی در مدرسه" را در گوگل جستجو کردم و دریافتم که حدود 2760000 سایت در این باره وجود دارد. وقتی جستجویم را به آثار روانشناختی محدود کردم (یعنی سایر رشته ها را کنار گذاشتم ) نیز با 209 عنوان کتاب، 728 مقاله و 94 رسالۀ مربوط به این موضوع مواجه شدم.
...

کتاب دیجیتال

3,000 تومان

حجم : 6.2 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 174

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

پیشگفتار
چرا ما به این کتاب نیاز داریم
چه چیز اختلاف برانگیز است
ساختار کتاب
مشاهدۀ یک استرالیایی از کلیات سرکشی در مدارس
مروری بر فصول کتاب
فصل 1:مراقبت والدین
فصل 2:ماهیت سرکشی
سرکشی چیست
تفاوت قدرت در میان بچه های مدرسه
سرکشی های شرورانه و غیر شرورانه
سرکشی های مکرر و اتفاقی
عناصر سرکشی های شرورانه
تمایز میان پرخاشگری و سرکشی
رفتارهای سرکشانه
سرکشی های فردی و گروهی
تفاوت در شدت سرکشی
تفاوت قدرت امری ثابت نیست
گرایش به اِعمال سرکشی علیه دیگران لزوماً همیشگی نیست
خلاصه
فصل 3:پژوهش های مربوط به سرکشی در مدارس
رواج سرکشی در مدارس
اشکال مختلف سرکشی های گزارش شده
سرکشی های سایبر
مقایسه های جنسیتی
چه کسی، چه کسی را مورد آزار قرار می دهد.
سرکشی های سریالی
قربانی های چندگانه
تغییر سرکشی با افزایش سن
تفاوت مدارس
سرکشی در میان کودکان کم سن تر
استفاده از پرسشنامه های تصویری
سرکشی کجا اتفاق می افتد
سرکشی در حضور بچه های دیگر
نکاتی بیشتر در مورد سرکشی
چرا بعضی از کودکان مرتکب سرکشی می شوند
چگونه دانش آموزان تحت تأثیر سرکشی قرار می گیرند
امنیت در مدارس
غیبت های مکرر
تأثیر سرکشی بر سلامت روانی
کدام نوع سرکشی بیشترین آسیب را به همراه خواهد داشت
تکلیف افراد سرکش چه می شود
خلاصه
فصل 4:فرزند شما در مدرسه
داستانی که چندان دور از ذهن نیست
تأثیرات ژنتیکی
محدودیت در تأثیر والدین
تأثیر والدین تا کجا ادامه دارد
همسالان
منظور از گروه همسالان دقیقاً چیست
گروه کلی همسالان
گروه دوستی
چرا گروه همسالان بیش از افراد بزرگسال برای کودک حایز اهمیت هستند
فشار های هنجاری
سرکشی و گروه همسالان
گروه های سرکش
ذهنیت درون گروهی
گروه ها پیش داوری را دامن می زنند
گروه ها با اقتدار والدین مقابله می کنند
سرکشی درون گروه های همسالان
تأثیرپذیری از فشار گروه
تأثیرات مثبت گروه همسالان
دانش آموزان از بچه های آسیب پذیر حمایت می کنند
پیداکردن خود
گروه دانش آموزان بر علیه سرکشی
دانش آموزان با معلمان کار می کنند
اتفاقات غیر قابل پیش بینی
خلاصه
فصل 5:بازگو کردن
حقیقت چیست
نتایج بازگویی
چه کسی می تواند بیشترین کمک را بکند
کودکان چگونه روش بازگویی خود را ارزیابی می کنند
امتناع از بازگویی
نگرش بچه ها نسبت به کسی که مشکلش را بازگو می کند
با افزایش سن، نگرش نسبت به قربانیان عوض می شود
بازگویی با معلم
خلاصه
فصل 6:گروه شاهدان
حقایقی در مورد رفتار شاهدان
دانش آموزان چه اندازه شاهد سرکشی هستند
کودکان به عنوان یک شاهد چه کاری انجام می دهند
اهمیت میزان تحصیلات
نسبت جنسیت با سرکشی های فیزیکی و کلامی
دلایل واکنش شاهدان
کمک مستقیم به قربانی؛
بازگویی با معلم؛
حمایت از فرد سرکش؛
چه عواملی در تبدیل کودک به یک شاهد خوب مؤثر است
چه کسی باعث می شود کودکان شاهدان خوبی باشند
نکاتی در مورد اقدامات معلم و والدین
خلاصه
فصل 7:تربیت خانوادگی و رشد سالم کودک
پیوندها و وابستگی های والدینی
تأثیر شیوه های وابستگی بر سرکشی
کودکان خاص آسیب پذیر
رشد وابستگی امن
مسئولیت پذیری
معضل خانه در برابر مراقبت والدین
بررسی تأثیرات خدمات مراقبت از کودک
نکات موجود در بررسی تأثیرات خدمات نگهداری از کودکان
تربیت کودکان بزرگتر
شیوه های تربیت و نتایج آن
تربیت مقتدرانه؛
تربیت بی عاطفه؛
تربیت بدون گذشت؛
تربیت سهل انگارانه؛
تربیت کنترل گر؛
تربیت آمرانه؛
نقش خانوادۀ کودک
کژکارکرد خانواده
تضاد در خانواده ها
تضاد میان خواهران و برادران
مخمصۀ خانوادگی
ارتباط با کودکانی که "متفاوت" هستند
خلاصه
فصل 8:والدین، آموزگاران زندگی
دوست یابی
داشتن قاطعیت کافی
موافقان و مخالفان درگیری
چه زمانی باید سرسختی نشان داد
مهار تعارضات
پرورش مهارت های اجتماعی
افزایش انعطاف پذیری
پذیرفتن تعصب و دوری از آن
روحیۀ مناسب در بازی
نظارت بر محتوای رسانه ها
وابستگی به تأثیرات منفی گروه
درک این که چه چیز سرگرم کننده است و چه چیز نه
ایجاد میلِ کمک به دیگران
پیروی از قانون طلایی
خلاصه
فصل 9:کمک والدین به فرزندان در مشکلات مربوط به سرکشی
در میان گذاشتن موضوع قربانی شدن با والدین
علائمی که نشان می دهند کودک مورد سرکشی قرار گرفته است
تلاش برای حصول اطمینان
درک شرایط
اطلاع از حقایق
سرکشی سایبر: یک چالش جدید
برخی از سؤال برانگیز ترین استراتژی ها
رفتن به مدرسه و صحبت با مسئولان آنجا
هنگامی که مدرسه درست عمل نمی کند، چه باید کرد
هنگامی که فرزندمان به سرکشی متهم می شود، چه باید کنیم
واکنش به اتهام
فرزند من در جایگاه یک شاهد
خلاصه
فصل 10:مدارس خوب در مورد سرکشی چه راهی پیش می گیرند
بهترین عملکرد بر مبنای شواهد موجود
عملکرد مدارس خوب
مدارس خوب سرکشی میان بچه ها را چگونه می بینند
چگونه مفهوم سرکشی ساخته می شود
آموزش اجتماع مدرسه در زمینۀ سرکشی
برنامه ریزی برای مواجهه با سرکشی
مدیریت ریسک
برخورد با سرکشی از طریق برنامۀ آموزشی مدرسه
جو مدرسه
درگیر کردن دانش آموزان در مقابله با سرکشی
مواجهه با موارد سرکشی
درگیر کردن والدین در ماجرا
چگونه والدین می توانند عملکرد مدرسه را پیرامون سرکشی ارزیابی کنند
مدارس خوب و یا والدین خوب
فصل 11:پاسخ به بعضی سؤالات
ادبیات مورد استفاده در هنگام صحبت از سرکشی
آیا شوخی کردن همان سرکشی است
آیا آزار جنسی همان سرکشی است
آیا تمام گروه های سنی به یک اندازه درگیر سرکشی می شوند
آیا مداخلات اولیه حائز اهمیت اند
آیا سرکشی امری است طبیعی یا غیر طبیعی
آیا سرکشی یک نقیصۀ اخلاقی است
اختلال روانی و سرکشی
آیا بچه های سرکش آدم هایی شرورند
آیا رهیافت "عدم سرزنش" همیشه قابل قبول است
والدین در مورد سرکشی چه کاری می توانند انجام دهند
Refrence

محصولات مشابه

بیشتر