امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 42,500
خرید چاپی
345,000
10%
ت 310,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دسته یک

دسته یک، جلد یکم از یک مجموعه ای دو جلدی و حاوی احوال و اقوال افراد یک دسته بیست و نه نفره نظامی است که در شب عملیات به مأموریت اعزام شده و هر کدام سرنوشتی پیدا کرده اند. این کتاب، بخشی از گذشته و آینده این افراد را نیز شامل می شود. کتاب دسته یک که بنا برگفته نویسنده اش تحقیق، پژوهش و نگارش آن سه سال به طول انجامیده، سه بخش دارد و در شانزده فصل تدوین شده است. درهریک ازفصل‌ها خاطره‌ای خواندنی و داستانی از زبان رزمندگان روایت می‌شود.

 در یگان‌های پیاده،کوچک‌ترین واحد نظامی و رزمی، دسته است.دسته یک، یکی از دسته‌های گروهان یکم از گردان حمزه لشکر 27 محمد رسول الله(ص) بود که در عملیات والفجر هشت در جاده ام القصر در عمق هفده کیلومتری جبهه دشمن و در نزدیکی مرز عراق با کویت در شب 24 بهمن 1364 با بخشی از ارتش متجاوز عراق درگیر شد. گردان حمزه آن شب با دو گردان پیاده- مکانیزه دشمن جنگید و طرفین درگیری، متحمل تلفاتی سنگین شدند. این درگیری ساعت 22و20 دقیقه شروع شد و هجده نفر از دسته یک شهید شدند. باغ، بی نشان، برادرخوانده، کلاه آهنی، ققنوس،گلستانه، ساعت مچی، سایه‌ها، خون، دز، سوت، امانتی، روز نوشته‌ها، دفتر یادگاری، شب خرچنگ و جاده سوم عنوان‌های شانزده فصل این کتاب حجیم و خوشخوان هستند. در پایان هر فصل اسناد و عکس هایی درباره آنچه گفته شده آمده است تا بر اعتبار و استناد کتاب دسته یک بیافزاید.

گزیده کتاب دسته یک

کودکی یک ساله بودم که بانویی چهل وپنج ساله برای دایگی فرزندان مادرم به خانة ما آمد. او، همسر و تنها فرزندش را سال ها پیش از دست داده و تنها بود. خانوادة ما آن سال شش نفره بود و مادرم برای اداره و تربیت ما نیازمند دایه ای دلسوز و مهربان و صمیمی بود. او که آمد، انگار خیال مادرم از همه جهت راحت شد. ما غیر از محبت مادر، از الطاف دلسوزانة دایة مهربانمان هم بهره مند بودیم.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب دسته یک

بسم الله الرحمن الرحیم

«من یک کتابی را اخیرا خواندم که شرح چند روز در حول و حوش یکی از حملات ماست؛ از زبان افراد باقی مانده از یک دسته، نه از یک لشکر یا یک تیپ یا از گردان یا از یک گروهان حتی. تعدادی از این دسته باقی ماندند و گزارش کردند. این نویسنده و محقق بسیار با ذوق، که حقا و انصافا این جور کارها بسیار با ارزش است، رفته جزء جزء مطالب را از زبان آن افراد گرفته که یک کتاب ششصد هفتصد صفحه‌ای شده. ما فقط می‌شنویم عملیات فاو. 

خیلی از کارهای مهمی هم که در این عملیات انجام گرفته، این‌ها را همین طور از رو می‌دانیم: از اروند عبور کردند، فاو را گرفتند، کارخانه نمک را فتح کردند، فلان کار را کردند. ما کلیات را می‌دانیم؛ اما اینکه در این قدم به قدم چه گذشته، دیگر اینها را نمی‌دانیم. یک صفحه‌ی عظیم مینیاتور با نهایت استادی و زیبایی جلوی ما گذاشته‌اند، ما هم از دور ایستاده‌ایم نگاه می‌کنیم و می‌گوییم: به به. نمی‌رویم نزدیک تا ببینیم در هر گوشه‌ای از مینیاتور، چقدر هنر به کار رفته تا ساخته شده. این کارها را بعضی‌ها می‌کنند. کرده‌اند. حالا این نمونه‌ای که بنده دیده‌ام، یکی از کارهاست. امیدوارم این کارها ادامه پیدا کند. کتاب دسته یک بسیار کتاب خوبی است.»


صفحات کتاب :
832
کنگره :
DSR1628/ک18د5
دیویی :
955/08430922
کتابشناسی ملی :
44047-م85
شابک :
978-964-506-331-1
سال نشر :
1387
شابک دیجیتال :
978-600-03-2376-9

کتاب های مشابه دسته یک