× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

به کودکان اعتماد کنیم

نوع اثر : کتاب

ناشر : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نویسنده :

صفحات کتاب : 428

کنگره : ‫B105‮‬‭ /ک9‫‬‭ھ4 1393

دیویی : ‫‬‭108/35

کتابشناسی ملی : 3387098

شابک : 978-964-426-717-8‬

سال نشر : 1393

خلاصه اثر

دیر زمانی است که اندیشه و اندیشه ورزی همچون دری گران بها انگاشته و نگاه داشته می شود.

می گویم انگاشته می شود، چراکه هیچ انسانی در ارزش اندیشه و خردورزی برای دستیابی به یک زندگی موفق تردید ندارد؛ و می گویم نگاه داشته می شود، چراکه با این موضوع ارزشمند هم، در واقع همچون مرواریدی گران بها که در موزه ای باستانی و در جعبه هایی پر قفل و مهر و موم شده، برخورد می شود و در حقیقت بجز نَقلی از ارزش فکرت، آنهم در حد کلامی شعارگونه و یا در قالب برنامه هایی جانبی و لوکس در زندگی انسان ها، خبر دیگری نیست.

کتاب الکترونیکی

4,300 تومان

حجم : 3.7 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 428

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

سخن آغازین
بخش اول: روانشناسیِ رشد شناختی
مفهوم روان شناسی رشد شناختی
مفهوم روانشناسی
مفهوم رشد
مفهوم شناخت
روان شناسی رشد
ویژگی های رشد در انسان
روان شناسی شناختی
روان شناسی رشد شناختی
ویژگی های نظریات روانشناسی رشد شناختی
طبقه بندی نظریه های رشد
گستره تاریخی مطالعات پیرامون تغییرات شناختی انسان در گستره عمر
اولین بارقه های علمی
نهضت های علمی روانشناسی شناختی
نظریه های روانکاوانه رشد کودک
دیدگاه رشد روانی - جنسی فروید
مراحل رشد روانی از دیدگاه فروید
مرحله دهانی: از تولد تا پایان یک سالگی
مرحله مقعدی: از ابتدای دو سالگی تا پایان سه سالگی
مرحله آلتی: از ابتدای چهار سالگی تا سالگی
دوره نهفتگی: از تا سالگی.
مرحله تناسلی: از سالگی به بعد
به کودکان اعتماد کنیم
نقد نظریه روانکاوی فروید
نظریه روان شناسی فردی آدلر
نظریه روانکاوی کارن هورنای
نظریه انسان گرایی دیالکتیک اریک فروم
نظریه روانی اجتماعی اریک اریکسون
مرحله رشد روانی- اجتماعی: اعتماد در برابر بی اعتمادی
مرحله رشد روانی - اجتماعی: خودگردانی و اتکاء به نفس در برابر شرم و شک
مرحله رشد روانی- اجتماعی: ابتکار در برابر گناه
مرحله رشد روانی-اجتماعی: کوشایی در برابر حقارت
مرحله رشد روانی-اجتماعی: هویت در برابر گم گشتگی
مرحله رشد روانی-اجتماعی: تعلّق در برابر انزوا
مرحله رشد روانی-اجتماعی: زایندگی در برابر رکود
مرحله رشد روانی- اجتماعی: یکپارچگی در برابر ناامیدی
نظریه های یادگیری شناختی در کودک
نظریه یادگیری اکتشافی جروم برونر
تاکید بر فرایند یادگیری
تاکید بر ساخت یادگیری
تاکید بر اهمیت شهود
تاکید بر اهمیت انگیزش درونی
مراحل رشد شناختی
- مرحله حرکتی یا عملی
- مرحله تصویری یا شمایلی
- مرحله نمادی
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا
نظریه های رشد شناختی کودک
نظریه تحولی والن
اصول نظام والن
مراحل تحول روانی
مرحله اول: درون رحمی (دوران جنینی)
مرحله دوم: از بدو تولد تا سالگی
فهرست مطالب
مرحله سوم: شخصیت گرایی ( تا سالگی)
مرحله چهارم: فکر مقوله ای (تا سالگی)
مرحله پنجم: بلوغ (نوجوانی)
نظریه اجتماعی - فرهنگی ویگوتسکی
تفکر و زبان
خودگردانی
منطقه مجاور رشد
سکوسازی (داربست زدن).
نظریه پردازان پس از ویگوتسکی
نظریه رشد شناختی پیاژه
مراحل رشد شناختی کودک از دیدگاه پیاژه
مرحله اول: مرحله حسی حرکتی
مرحله دوم: مرحله پیش عملیاتی
مرحله سوم: مرحله عملیات عینی
مرحله چهارم: مرحله عملیات صوری (انتزاعی)
ویژگی های نظریه پیاژه
نقد نظریه پیاژه
الگوها ی رشد شناختی پس از پیاژه
دیدگاه پردازش اطلاعات
مراحل پردازش اطلاعات
بخش دوم: تفکر و مراحل رشد آن از منظر اسلام
مقدمه
تفکر از منظر اسلام
جایگاه تفکر از منظر قرآن
جایگاه تفکر از منظر احادیث و روایات
تفکر از منظر خلقت انسان و تربیت
رابطه تفکر با ایمان و عبادت
رشد تفکر از منظر اسلام
به کودکان اعتماد کنیم
رشد تفکر در اسلام از منظر تقابل عقل و نفس
رشد تفکر در کودک از منظر روانشناسی اسلامی
اهمیت تربیت عقلانی کودک
عوامل پرورش دهنده اندیشه و تفکر از دیدگاه تربیت اسلامی
اهمیت آموزش، در پرورش عقلانی
تاکید بر آموزش فرزند در کودکی و نوجوانی
قدرت غربالگری عقلانی
بیدار کردن قوه ی نقادی در کودک
عاقبت اندیشی
آزاد کردن عقل از عادات اجتماعی
پرورش روحیه علمی
استفاده از ظرفیت قصه و داستان
پرسشگری در کودکان
استفاده از روش مقایسه
پرورش تفکر استدلالی
استفاده از روش تشبیه
استفاده از روش تمثیل
رویکردها و اندیشه های تربیتی دانشمندان مسلمان
نظریات دانشمندان مسلمان در باب روان شناسی رشد شناختی
بخش سوم: برنامه فلسفه برای کودکان
ظهور برنامه فلسفه برای کودکان
معرفی الگوی لیپمن
اصول نظریه لیپمن
شیوه های تفکر در برنامه فلسفه برای کودکان
« فلسفه برای کودکان » اهداف برنامه
« فلسفه برای کودکان » مهارت های فکری حاصل از برنامه
شیوه اجرای برنامه: حلقه کندوکاو فلسفی
فهرست مطالب
ابزار فلسفی برنامه: داستانهای فلسفی؟
« فلسفه برای کودکان » منافع برنامه
بخش چهارم: سؤالات و چالش های پیش روی برنامه فلسفه برای کودکان
پشتوانه های نظری امکان فلسفه ورزی برای کودکان
حس حیرت
کنجکاوی فلسفی
تردید منطقی
حلقه کندوکاو :« فلسفه برای کودکان » پشتوانه های نظری شیوه اجرای برنامه
پشتوانه های نظری استفاده از ابزار داستانی برای پرورش تفکر فلسفی
پشتوانه های نظری اجرای گسترده این برنامه در نظام تعلیم و تربیت
منابع

محصولات مشابه

بیشتر