نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فارماسیوتیکس اولتون (جلد اول)

کتاب حاضر (جلد اول کتاب فارماسیوتیکس اولتون) ترجمه چاپ چهارم کتاب “Pharmaceutics: The Design and Manufacture of Medicines; تألیف گروه مؤلفین با ویراستاری آقایان پروفسور مایکل اولتون استاد بازنشسته دانشکده داروسازی دانشگاه دمونتفورد، شهر لیستر انگلستان و پروفسور کوین تیلور استاد دانشکده داروسازی دانشگاه UCL، شهر لندن انگلستان می‌باشد که در سال 2013 توسط انتشارات چرچیل لیوینگستون از زیر مجموعه های مؤسسه انتشاراتی الزویر به چاپ رسیده و توسط انتشارات دانشگاه پزشکی مشهد ترجمه و وارد بازار شده است.

قبلاً چاپ دوم این کتاب که عنوان تفصیلی آن کمی متفاوت بوده و در سال 2002 به چاپ رسیده بود توسط همین گروه ترجمه و در دو مجلد به چاپ رسید که مورد استقبال دانشکده های داروسازی قرار گرفت و دو نوبت نیز تجدید چاپ شد و در هفته پژوهش توسط معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان ترجمه برتر انتخاب شد و همچنین در شانزدهمین دوره کتاب برتر دانشگاهی در جشنواره پژوهش دانشگاه تهران عنوان کتاب برگزیده را به خود اختصاص داد.

با توجه به تغییرات وسیع در چاپ جدید و اضافه شدن 10 فصل به آن و تغییر نویسنده در تعداد قابل توجهی از فصل های کتاب، که تغییرات وسیعی در محتوای کتاب به وجود آورده بود، و نیز انتخاب آن به عنوان یکی از کتب مرجع برای آزمون ورودی PhD رشته های مختلف داروسازی توسط شورای آموزش داروسازی و تخصصی تصمیم گرفته شد که چاپ جدید کتاب ترجمه شود. با توجه به حجم بالای نسخه ترجمه شده کتاب، تصمیم گرفته شد که ترجمه در دو جلد تدوین گردد که مجلد حاضر مشتمل بر فصول یک لغایت بیست و دو می‌باشد.

دانلود نسخه دیجیتال کتاب های Michael E. Aulton

گزیده ای از کتاب فارماسیوتیکس اولتون (جلد اول)

روشهایی برای اندازه گیری IDR

روش های دیسک چرخان و ثابت برای این اندازه گیری استفاده می شوند. در این روش ها، ماده مورد نظر به صورت یک دیسک غیر قابل ازهم پاشیدن فشرده می شود. این دیسک در یک محفظه به گونه ای قرار می گیرد که فقط یک سطح از آن در تماس با محیط انحلال قرار گیرد.

این محفظه و دیسک موجود در آن وارد محیط انحلال شده و یا در یک موقعیت ثابت در روش دیسک ثابت و یا وضعیت چرخشی در یک سرعت معین در روش دیسک چرخان قرار می گیرد. نمونه هایی از محیط انحلال بعد از گذشت زمان های معینی جدا شده و مقدار داروی حل شده درآن تعیین می گردد. اطلاعات بیشتر در مورد این روش ها در فصل 23 موجود است.

طراحی روش به گونه ای است که در آن سعی شده است که مساحت سطحی که از آن انحلال اتفاق می افتد در طی تست ثابت باقی بماند. تحت این شرایط مقدار ماده حل شده به ازای واحد زمان و واحد سطح تعیین گردد. این عدد سرعت انحلال ذاتی بوده و باید ازاندازه گیری هایی که با روش های دیگر انجام شود مجزا گردد. در روش غیر دیسک مساحت سطحی دارو که برای انحلال در اختیار است در طی مدت زمان اندازه گیری تغییر می کند زیرا شکل دارویی عموما به ذرات کوچک تر پاشیده شده و اندازه این ذرات با پیشرفت پدیده انحلال کاهش می یابد و غالبا مساحت سطحی ماده حل شونده در زمان های مختلف معلوم نیست.

کتابشناسی ملی :
3739551
شابک :
978-600-369-017-2‬‬
سال نشر :
1393
کنگره :
‫‬‭RS200‭‬‫‭/‮الف‬8ف2 1393
دیویی :
615/19

کتاب های مشابه فارماسیوتیکس اولتون، طراحی و ساخت فرآورده های دارویی(جلد اول)