امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 50,000
خرید چاپی
400,000
15%
ت 340,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب معراج ‏السعاده

کتاب معراج ‏السعاده یکی از مهم ترین کتاب های اخلاقی است که نفوذگاه های شیطان را به آدمی می شناساند و راه نجات از آلودگی های اخلاقی را به انسان نشان می دهد. می توان در این ارتباط به سخن آیت الله بهجت که یکی از شخصیت های بزرگ عرفانی - اخلاقی به شمار می آید اشاره کرد: از آیت الله بهجت پرسیدند: چه برنامه ای برای سیر و سلوک معرفی می کنید؟ ایشان فرمودند: روزانه نصف صفحه از کتاب شریف معراج ‏السعاده را بخوانید و به آن عمل کنید.

کتاب ارزشمند معراج السعاده نوشته ملا احمد نراقی (قدس سره) در بین کتب اخلاقی، نامی آشنا و اثری بسیار گرانقدر است که از دیر باز در بسیاری از محافل مورد استقبال و توجه قرار گرفته و همواره خاص و عام آن را مورد مطالعه قرار داده و از مطالب ارزنده آن بهره برده اند. الحق به اعتراف همگان کتاب معراج السعاده از نظر محتوا و سبک و شیوایی بیان و تنوع موضوعات مطرح شده در زمینه مساعل تربیتی و اخلاقی، اثری است در خور توجه، و با اینکه ۲۰۰ سال از تاریخ تالیف آن می گذرد هنوز تازگی خود را حفظ کرده و عطش جامعه در مورد آن فروکش نکرده.

شاهد این مدعا چاپ های مکرر و متنوعی است که از کتاب مزبور مجود دارد. و به ادعای بعضی درد بین آثار فارسی و حتی عربی اثری مثل آن نوشته نشده که ای امر خود نشان دهنده اخلاص و پاکی نیت مؤلف می باشد.

گزیده کتاب معراج السعاده

نراقی دریایی مواج و بحری عجاج بود، در فنون معموله استادی ماهر و در علوم متبوعه استوانه کامل؛ ادیبی سراینده و فقیهی برازنده ... نراقی نویسنده‏ ای ماهر و مؤلفی ناصح بود که معراج السعاده او جهت خوشبختی مردمان و کشکول او به اسم خزائن مشهور است.

احمد بن محمد مهدی بن ابی‏ذر، مشهور به ملااحمد نراقی، فرزند عالم بزرگوار محمد مهدی نراقی صاحب جامع السعادات است. در روستای نراق، از توابع شهرستان کاشان در سال ‏های 1185 ه . ق به دنیا آمد و در سال 1244 ه . ق وفات یافت. او از بزرگترین اسباب آوازه پدرش بود. در تألیفات نیز گام به گام، مرید پدر بوده و از شیوه تفکر و بررسی علمی پدرش تأثیر می‏ گرفت. برای مثال:

پدرش در فقه، معتمد الشیعه را می ‏نویسد و او مستند الشیعه را به گونه‏ ای مفصلتر و مشروح. پدر دیوان شعری به نام طائر قدسی می ‏نگارد و پسر طاقدیس را. پدر مشکلات العلوم و پسر خزائن را. در اخلاق نیز کتاب معراج السعادة را به پیروی از کتاب جامع السعادات پدرش نگاشته است.

حدود سی کتاب در شعر، فقه، اصول فقه، اخلاق و ریاضی به ایشان نسبت داده شده است. معراج السعاده، ترجمه کتاب جامع السعادات به زبان فارسی است که به درخواست فتحعلی شاه قاجار با اندکی اضافات در باب عدالت و اخلاق اجتماعی و سیاسی تألیف شده است. این کتاب، به چهار باب و چندین فصل تقسیم شده است. باب اول: درباره شناخت نفس و چگونگی تهذیب اخلاق و به دست آوردن ملکات نفسانی است.

باب دوم: در سبب بدی اخلاق و بیان قوای نفس و اموری که پیش از شروع به علم اخلاق، معالجه آن لازم است.

باب سوم: در بیان حفظ تعادل اخلاق نیکوست.

باب چهارم: در بیان انواع اخلاق است. در این باب، انواع صفات خوب و بد را نام برده و در هر صفتی افراط و تفریط در آن و راه معالجه آن را بیان کرده است.

صفحات کتاب :
880
کنگره :
‏‫‬‮‭BP247/75‏‫‫‬‮‭/ن4م6 1392چ‭‮‬
دیویی :
297/61
کتابشناسی ملی :
3344552
شابک :
978-964-202-039-3
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه معراج السعاده