× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

اصول تعلیم و تربیت کودک

از منظر مکتب اسلام و علم روانشناسی

نوع اثر : کتاب

ناشر : آوای نور

نویسنده :

صفحات کتاب : 191

کنگره : ‫‭BP253/4‫‭/ب96‮الف‬6 1393

دیویی : ‫‭297/644‬

کتابشناسی ملی : 3236034

شابک : 978-600-309-034-7

سال نشر : 1391

خلاصه اثر

همانطورکه می دانیم تعلیم و تربیت از یک سو جستجوی مداوم و پیگیر در مسائل محیطی و فرامحیطی را می طلبد و از سوی دیگر کنکاش صبورانه و متفکرانه در درون و بیرون خویش را. پدر و مادر اولین مسئولان تربیتی هستند که خداوند در درجه اول بنده خود را میهمان صلب پدر و رحم مادر می نماید یعنی دو فرشته ای که مأمور به تربیت و تکامل این هدیه الهی هستند. چیزی که مسلم است این است که خداوند فرزند را، در دو بعد روحی و جسمی به والدین امانت می دهد، والدین نیز باید ...

کتاب دیجیتال

2,500 تومان

حجم : 718.0 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 178

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

سخن آغازین
سخنی با متولّیان تعلیم و تربیت
بخش اول : نهاد مقدس خانواده
منظور از خانواده چیست؟
خانواده
تعریف خانواده
اهمّیت خانواده
خانواده زمینه ساز شرافت یا انحراف کودکان
جو عاطفی خانواده و انواع آن
خانواده های استبدادی(با کنترل شدید)
خانواده های دمکراتیک(آزادمنش)
خانواده بی تفاوت و سهل انگار
تأثیر خانواده در شکل گیری رفتار
تأثیر متقابل کودک- والدین
نگرش های والدین
نگرش سلطه گری
نگرش وابستگی شدید
نگرش بی اعتنایی
شیوه های فرزند پروری
الگوی شیفر
والدین با محبت و آزاد گذارنده
والدین با محبت و محدود کننده
والدین متخاصم و محدود کننده
والدین متخاصم و آزادگذارنده
الگوی وینتر باتوم
بعد استقلال آموزی
بعد تسلط آموزی
بعد مراقبت آموزی
الگوی بامریند
والدین قاطع و اطمینان بخش
والدین الگوی مستبد
والدین الگوی سهل گیر
کمبود محبت و جلوه های آن
عوارض کمبود محبت از جنبه زیستی جسمانی
عوارض کمبود محبت از جنبه روانی
عوارض کمبود محبت از جنبه عاطفی
عوارض کمبود محبت از جنبه اجتماعی
عوارض کمبود محبت از جنبه رفتار و اخلاق
عوارض کمبود محبت از جنبه تحصیلی
خلاصه و نتیجه گیری مبحث
بخش دوم : روانشناسی رشد و تربیت
روانشناسی رشد
دوره های رشد
نظریه های رشد
رشد از دیدگاه اسلام
مراحل رشد از دیدگاه اسلام
مراحل رشد قبل از تولد
نطفة
علقة
مُضغة
استخوان و گوشت
روح
مراحل رشد بعد از تولد
دوره ی سیادت
دوره ی اطاعت و فرمانبرداری
دوره ی مشورت و همرأیی
عوامل مؤثر در رشد از دیدگاه اسلام
رشد و تربیت انسان باید بر اساس فطرت صورت گیرد
عوامل ارثی(قبل ازتولد) و تأثیرآنها در رشد
نقش خانواده از دیدگاه اسلام
توجه اسلام به تفاوت های فردی در رشد و تربیت افراد
توجه هر چه بیشتر به تشویق و پرهیز از تنبیه
برنامه ریزی ویژه برای رشد و تربیت کودک
هدف رشد از دیدگاه اسلام
نقش وراثت در تربیت
تفاوت های ظاهری
اسلام و وراثت
بخش سوم : تربیت اجتماعی فرزند
وظیفه پدران و مادران در تربیت
تربیت صحیح پدر و مادر و تأثیر آن بر جامعه
تربیت اجتماعی چیست و ازکجا باید شروع شود
اسلام و پرورش اجتماعی
اصول ضروری در پرورش اجتماعی کودکان
نقش اجتماعی خانواده و تعهدات آن در قبال اجتماع
همسالان و تأثیر آنها در تربیت اجتماعی فرزندان
تأثیر همسالان در رشد اجتماعی
مدرسه، عاملی برای اجتماعی شدن
مدرسه و رشد اجتماعی- شناختی
محیط فیزیکی مدرسه
فضای کلاس
سازمان و ساختارکلاس
معلم
الگوهای رفتاری معلم در برابر دانش آموز
نقش وسایل ارتباط جمعی در رشد اجتماعی فرزندان
فرهنگ پذیری و تأثیر آن بر شکل گیری شخصیت فرزند
بخش چهارم : تربیت فرزند و نقش والدین
مفهوم تربیت و تربیت اسلامی
مفهوم لغوی تربیت
مفهوم اصطلاحی تربیت
مفهوم تربیت از منظر آیات و روایات
مفهوم تربیت اسلامی
الف) نقش مشترک پدر و مادر در تربیت فرزندان
پذیرش کودک
تغذیة کودک
انتخاب نام نیک برای فرزند
ذکر اذان و اقامه در گوش فرزند
ابراز محبت به فرزندان
حمایت از کودک
رعایت مساوات در میان فرزندان
توجه به آموزش کودک و هدایت دینی و اعتقادی او
پرورش کودک
توجه به نیازهای فطری و طبیعی فرزندان برای بازی و سرگرمی های سالم
گذشت و چشم پوشی از خطاهای فرزندان در صورت ندامت
درسی از لقمان
تعلیم آداب اجتماعی به فرزندان
انتقاد ملایم و تذکر به کنایه
پرهیز ازسرزنش و توبیخ فرزند
اثر تکرار ملامت
بهترین وسیله تربیت؛ احترام به شخصیت فرزندان
ب) نقش اختصاصی مادر در تربیت فرزندان
مادر و تربیت دینی کودک
نور عبادت گاهی کمرنگ می شود
مادر رهبر کودک
انواع رهبری مادر
نظر بزرگان در مورد عظمت کار مادر
ج) نقش اختصاصی پدر در تربیت فرزندان
پدر؛ عنصر رهبری و خطوط رهبری او
شیوه ها و فنون تربیت
نقش فرهنگی پدر
نقش مذهبی پدر
نقش اجتماعی و اخلاقی پدر
مدیر اقتصادی خانواده
سرپرستی خانواده
رابطه صمیمانه با فرزندان
پشتیبانی پدر نسبت به فرزندان علاوه بر محبت مادر
خوراندن غذای حلال به فرزندان با کسب و کار حلال
بخش پنجم : نقش مربّی، دوست و اطرافیان در تربیت فرزند
الف: نقش مربیان در تربیت فرزندان
اقداماتی در جهت رشد و ارتقاء برنامه های آموزشی و تربیتی
ب: نقش دوست در تربیت فرزندان
اهمّیت نقش دوست و معاشر
صفات دوست شایسته
صفات دوست نا شایست
ج: نقش اطرافیان در تربیت فرزندان
منظور از اطرافیان کودک چه کسانی هستند
اهمّیت رابطه فرزند با اطرافیان
اهمّیت روابط فرزند با اعضای خانواده
اهمّیت رابطه فرزند با بستگان و نزدیکان
اهمّیت روابط فرزند با دیگران
علل ناکامی برخی والدین در تربیت فرزندان
ارائه چند راهکار برای والدین در تربیت فرزند رَبَّکَ
بخش ششم : مبانی تربیت از دیدگاه بنیان گذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره)
مبانی تربیت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)
تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)
بررسی موانع مورد نظر در راه تزکیه ی نفس از نگاه امام خمینی (ره)
غفلت از گناه وکوچک شمردن آن
حبّ دنیا
حب نفس
امید به سعه ی وقت
مجادله
لذت گرایی
خود باختگی
نسیان آخرت
اصول تربیت از دیدگاه حضرت امام(ره)
تکیه بر اصلاح خود
تقدم تزکیه بر تعلیم
تداوم تربیت
اصل تکرار و تلقین
جهت دار بودن تربیت
ساحت های تربیت
تربیت معنوی
تربیت عقلانی
روش های ویژه ی تربیتی از نظر امام راحل(ره)
روش استبدادی
روش آسانگیری
اقتداری
عوامل ضروری در تربیت انسان
تفکر و اندیشه
عزم و اراده
مراقبه و محاسبه
عبادت و نیایش
ذکر و دعا
تلاوت قرآن و تفکر در آن
تعظیم شعائر مذهبی
مبارزه عملی، یا جهاد با نفس
ستایش و تشویق
نقش زن در خانواده در تربیت فرزندان از دیدگاه امام خمینی(ره)
نقش مادر در تربیت درکلام امام خمینی(ره)
مادر و تربیت در کودکی
مادر و تربیت در نوجوانی
لزوم تربیت فرزند از سنین کودکی
توجه عاطفی بیشتر به دختر
آموزش های دینی و تقویت مبانی اعتقادی کودک
نتیجه گیری
سخن پایانی
فهرست منابع و مآخذ

محصولات مشابه

بیشتر