نامه امام صادق به شیعیان

دستور العمل اعتقادی اخلاقی شیعه

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

نامه امام صادق به شیعیان به همت محمدباقر انصاری به صورت کتاب در آمده و انتشارات دلیل ما آن را منتشر و به علاقه مندان به سبک زندگی اسلامی عرضه کرده است. 

معرفی کتاب نامه امام صادق به شیعیان 

اگر از حضرت امام صادق علیه السلام می خواستیم برای ما نامه ای بنویسند و طی آن دستور العمل زندگی را به ما بیاموزند، چه می کردیم؟
آن نامه را با خط طلا به دست همه شیعیان می رساندیم تا شیوه نامه حیات طیبه را که مستقیما از دستخط امام معصوم به دستمان رسیده، سرلوحه برنامه های روزانه مان قرار دهیم.
آن حضرت تفضل فرموده و دست بر قلم برده، و این نوشته سراسر موعظه را همچون پدری مهربان برای فرزندانش نوشته و برای آنان فرستاده اند.
اکنون آن نامه به دست ما رسیده و با کمال افتخار باید در خانه هر شیعه جعفری خود را نشان دهد و سرمشق زندگی باشد.

خلاصه نامه امام صادق به شیعیان 

امروزه جوامع بشری نیازمند الگوهای مناسب برای زندگی موفق هستند و به ضرس قاطع می توان گفت که دین اسلام و به ویژه مذهب شیعه، بیان کننده تنها راه سعادت است. تعالیم الهی برای سبک زندگی اجتماعی دینی توسط پیشوایان معصوم (علیهم السلام) بارها و بارها گوشزد شده و جوانب مختلف آن تبیین شده است.

در این میان، یکی از جامع ترین راهکارها نامه مشهور امام صادق خطاب به شیعیان و رهروان است که ابعاد متفاوتی از یک زندگی معنوی مادی را به تصویر کشیده است.

این شیوه نامه حیات طیبه مستقیما از دستخط امام معصوم پس از قرن ها به دست ما رسیده و باید هر شیعه جعفری، آن را سرلوحه برنامه های روزانه خود قرار دهد و به عنوان سرمشقی ابدی چراغ راه زندگی خود کند.

نکته قابل توجه این است که امام صادق برای نشان دادن اهمیت این نامه که خود «ادب نامه اهل بیت (علیهم السلام)» نامیده، شش درخواست از شیعیان داشته است:

1. به محتوای آن ایمان داشته باشند،
2. در آن دقت کنند و مطالب آن را بین خود مورد مذاکره قرار دهند،
3. بدان عمل کنند تا آثار آن را در زندگی خود نشان دهند،
4. از آن نسخه برداری کنند و آن را به دست یکدیگر برسانند،
5. هر از چند گاه بدان مراجعه کنند و بار دیگر مطالعه کنند و به فراموشی نسپارند و
6. مبادا آنچه به صرفه آنهاست عمل کنند، و آنچه با هواهای نفسانی موافق نیست کنار گذارند!

آری، این نامه در فرازهایی متفاوت به مطالب اخلاقی پرداخته و گاهی مباحث اعتقادی را نیز بیان کرده است. همچنین حقوق اجتماعی و عبادات تبیین شده و کلیاتی از مبانی اسلام مطرح گردیده است.

هر جمله از این نامه یک کتاب شرح لازم دارد و ترتیب جملات و ورود و خروج امام علیه السلام به مطلب محتاج به ساعت ها دقت و تأمل است.

اهمیت و تأثیر دستورات حضرت در زندگی فردی و اجتماعی نیز کتاب دیگری لازم دارد، و دستورات عبادی و سیاسی آن نیاز به شرح دارد.

متن نامه امام صادق به شیعیان

هر کسی از شما که خداوند اطاعت و ترس خود را ملازم دلش گردانیده نباید بترسد از هیچ یک از آن مردمی که خداوند آنها را از صفت حق بیرون کرده و شایسته آن قرارش نداده است، زیرا کسانی که خداوند شایسته صفت حق قرارشان نداده شیاطین انس و جن هستند و شیاطین انس دارای نیرنگ و مکر و فریب ها و وسوسه در بین خود هستند و اگر بتوانند می خواهند اهل حق را بازگردانند از آنچه خدا بدان ها مرحمت فرموده، از تدبر و دقت در دین خدا، آن دینی که خداوند شیاطین انس را اهل آن نساخته است. هدفشان از این کار آن است که دشمنان خدا با اهل حق در تردید و انکار و تکذیب یکسان شوند و مانند هم گردند، چنانچه خداوند در قرآن توصیف کرده و فرموده: «اینان دوست دارند شما هم کافر گردید چنانچه آنان کفر ورزیدند، تا با آن ها یکسان باشید».

نامه امام صادق به شیعیان pdf

پی دی اف نامه امام صادق به شیعیان را می‌توانید از طریق نرم‌افزار فراکتاب دانلود کرده و پس از دانلود آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

نامه امام صادق به شیعیان pdf مشخصات کتاب نامه امام صادق به شیعیان در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: دلیل ما
نویسنده: محمد باقر انصاری
تعداد صفحه: 64
موضوع: سبک زندگی اسلامی
قالب: pdf

 

صفحات کتاب :
64
کنگره :
BP45/3‫‭/‮الف‬8ن2 1394
دیویی :
297/9533
کتابشناسی ملی :
3909868
شابک :
978-964-397-944-7
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه نامه امام صادق(ع) به شیعیان