نظر شما چیست؟
پرتوها دارای منبع طبیعی یا مصنوعی هستند. پرتوهای طبیعی از مواد روی زمین یا داخل زمین یا از کهکشان و خارج جو به سمت زمین گسیل می شوند و عامل حدود 80 درصد پرتوگیری سالیانه مردم هستند. برای محافظت افراد در مقابل تابش این پرتوها اقدام مهمی نمی توان انجام داد یا گاهی ضرورتی ندارد.

در حالی که پرتوهای مصنوعی حدود 20 درصد پرتوگیری سالیانه را تشکیل می دهد و در فرآیندهای هسته ای، بوسیله دستگاه پرتوایکس، تلویزیون، آشکارسازها و یا شتاب دهنده ها تولید می شوند. با روشهای کنترلی و اقدامات پیشگیری و کاربردصحیح می توان انسان را در مقابل این پرتوها محافظت کرد. همه افرادی که با پرتوها سر و کار دارند باید روش درست اس تفاده از آن ها را بدانند.

به همین دلیل نیز کارشناس بهداشت حرفه ای در بخش پرتوها وظایف زیادی دارد از جمله اندازه گیری پرتوها در محیط کار، راه اندازی، کاربرد و تنظیم دستگاه های اندازه گیری پرتوها، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات کاربرد پرتوها، چشمه های پرتوزا و محیط کار، آگاهی از روش های برطرف کردن آلودگی مواد پرتوزا و همچنین تجهیزاتی که در ارتباط با با چشمه تابش کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

سرانجام تهیه پرونده پزشکی و جمع آوری سابقه پرتوگیری افراد شاغل در محیط کار، برنامه ریزی آموزشی، تهیه و استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب و هماهنگی مدیریتی است.
دیویی :
616/9897
کتابشناسی ملی :
1202965
شابک :
978-964-7722-66-7
سال نشر :
1387
صفحات کتاب :
264
کنگره :
1387 9ج9ی/569PR

کتاب های مشابه جنبه های بهداشتی پرتوها