نظر دیگران

نظر شما چیست؟
مردی که نام و مشخصات او مشخص نیست از دست پلیس فرار کرده و به کانال فاضلاب پناه می برد. او مدام در وحشت به سر می برد. در زیرزمین ابتدا دیلمی پیدا کرده و با آن عمق آب را اندازه می گیرد. پس از چندی به دیوار آجری برخورد می کند و متوجه می شود در پشت آن کلیساست. از آنجا می رود و دقایقی بعد با جنازه کودکی روبرو می شود. بالاخره تصمیم می گیرد با دیلم دیوار را سوراخ کند و ...

ریچارد ناتانیل رایت در روز ٤ سپتامبر ١٩٠٨ در ایالت نژادپرست و تبعیض گرای می سی سی پی در میان یکی از فقیرترین جمعیتها به دنیا آمد. او نوه یک برده سیاهپوست بود. محل تولد او، شهر ناچز، در قرن نوزدهم دومین بازار بزرگ برده در جنوب ایالات متحده به شمار می رفت. در این شهر سالانه هزاران برده به فروش می رسیدند. این شهر، همچنین یکی از بندرهای مهم پنبه در جهان بود. ثروتی که در شهر ناچز وجود داشت بیش از هر شهر دیگری در آمریکا (به جز نیویورک) بود. اما این ثروت به وضوح در انحصار عده معدودی از صاحبان امتیاز قرار داشت.
خانم هازل رولی، نویسنده استرالیایی الاصل ساکن ایالات متحده، در شرح حالیکه اخیراً درباره ریچارد رایت نوشته، به فاشگویی های بیسابقه ای درباره زندگی و آثار این رمان نویس بزرگ آمریکایی – آفریقایی پرداخته است. این شرح حال بر اساس کشف اسناد جدید، حجیم و شوق برانگیز شکل گرفته است: نامه های شخصی بازیافته شده، چکیده خاطرات روزانه خصوصی رایت که قبلاً در هیچ کجا منتشر نشده، گفت وگوهای او با دوستان، و نیز یادداشتها و تفسیرهایی که در پرونده های FBI پیدا شده، چرا که FBI به مدت ٣٠ سال این نویسنده را که «از عوامل سرکش » محسوب می کرد، تحت نظر داشت. کتاب رولی به هیچ وجه مدیحه ای درباب کشوری نیست که به یکی از تنگدست ترین شهروندان خود امکان داده تا به قله افتخار دست یابد. برعکس، نویسنده نشان میدهد که چگونه، علیرغم موانعی باورنکردنی که این جامعه در راه ریچارد رایت قرار میداد، این «پسربچه سیاهپوست» به یک رمان نویس معروف تبدیل شد و کتابهایی مانند «فرزندان عمو تم»(١٩٣٨)، «فرزند سرزمین»(١٩٤٠)، «پسربچه سیاهپوست»(١٩٤٥) و چندین اثر دیگر را به رشته تحریر درآورد.
موفقیت رایت در عرصه ای مانند ادبیات، که در انحصار سفیدپوستان بود، و در حالی که تلاش می شد تا سیاهان حتی در عرصه هایی مانند موسیقی مردمی و ورزش به حاشیه رانده شوند، موفقیتی استثنایی و کاملاً منحصربه فرد محسوب میشود. رنجهای شدیدی که رمان نویس مجبور به تحمل آنها بود، به او امکان داد تا احساسات واقعی و امیدهای جامعه سیاهپوستان در بطن «دموکراسی آمریکا» را از درون درک کند.

کتاب های مشابه مردی که زیر زمین زندگی می کرد