نظر دیگران

نظر شما چیست؟
کتاب سوران سرد که با نگاهی تازه، دفاع مردم در برابر حمله عراق به ایران را روایت می کند، رمانی که نگاه تازه ای به جنگ ایران و عراق و دفاع مردم ایران در 8 سال جنگ تحمیلی دارد.

افهمی جنگ را در کردستان و در سال های جوانی تجربه کرده و طرح رمانش را از همان سال ها و دورانی که در کردستان سرباز بوده در ذهن پرورانده است. به گفته خودش یک وجه از چند وجه رمانش را خاطرات سربازی از آن دوران شکل داده است.

این رمان مقاومت ها و دلیری های سربازان را در جریان غائله کردستان شرح می دهد.

رمان «سوران سرد» درباره سربازانی که در حال خدمت در دو پایگاه در منطقه غرب کشور هستند برای جان و مال این سرزمین در سوران سرد از میهن خویش پاسداری می کنند و دلیرانه می جنگند، اما کل منطقه و این دو پایگاه در معرض خطر سقوط است و ...

سرانجام یکی از دو پایگاه سقوط می کند و در پایگاه دیگر هم یک جاسوس پیدا می شود که شروع به جاسوسی برای شبکه ضد انقلاب و گروه کومله می کند. یکی از شخصیت های داستان که در این ماجراها حضور داشته پس از 30 سال به این منطقه وارد می شود و روایت داستان به عقب برمی گردد و در جستجوی یافتن جاسوس است، مردی است که در دوران دفاع مقدس سرباز پایگاه سوران بوده و بعد از 20 سال به سوران می رود تا خاطرات آن دوران را مرور کند ولی...

توصیف های نویسنده از محیطی که وقایع داستان در آن اتفاق می افتد، برای خواننده تازگی دارد و به لحاظ بکر بودن اغلب این فضاها، جذابیت لازم در داستان ایجاد می شود و این مسئله حتی به واکنش متفاوت برخی از شخصیت ها از جمله سینا در مواجه با فضای پیرامون خود هم منجر می شود، چرا که حجم وسیعی از وقایع داستان در دل طبیعت اتفاق می افتد و این طبیعت هم از نوع خاص است که برای شخصیت ها هم تازگی دارد.
با توجه به این که تقریباً همه جاذبه های رنگارنگ زندگی شهری از پیش چشم شخصیت های رمان سوران سرد برداشته شده، آن ها می توانستند در مواجه با طبیعت برفی و کوهستانی، لایه های ناشناخته شخصیتی خود را بروز دهند که باز به غیر از سینا، در مورد بقیه شخصیت ها این اتفاق نیفتاده است.
در جایی از رمان که سه شخصیت با هم و مسلح هستند، یکی از آن ها می گوید بعید نیست یکی از ما سه نفر که اینجا هستیم دشمن باشد. او می گوید محیط پایگاه آلوده است و این جذابیت رمان را بیشتر می کند، چون در دل خواننده هراس ایجاد می کند که هر لحظه ممکن است مرگ مشکوک یکی از شخصیت های داستان اتفاق بیفتد و این مسئله در مورد چند شخصیت هم اتفاق می افتد و در مجموع، فضای ترس آور و مضطرب آلودکی در کلیت رمان ایجاد می شود. بخش دیگری از موفقیت نویسنده در فضاسازی به توصیف طبیعت کردستان در فصل زمستان بر می گردد که خواننده آن را به خوبی احساس می کند.


گفتنی است رمان «سوران سرد» جواد افهمی در دو جایزه قلم زرین و چهاردهمین دوره جایزه کتاب فصل به عنوان نامزد کتاب برگزیده انتخاب شده بود.
صفحات کتاب :
565
کنگره :
‫PIR7953‭‬ ‭/ف9‫‬‭س9 1389
دیویی :
‫‭8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
2029788
شابک :
978-964-506-977-1
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه سوران سرد(بخش اول)