نظر دیگران

نظر شما چیست؟
«حمیدبن مسلم»، پیرمردی از لشکریان عمربن سعد بود که تأثیر زیادی در جریان واقعه کربلا داشت. او با شنیدن خبر آماده‌شدن مختارثقفی برای انتقام خون امام حسین (ع) راهی کربلا می شود و ...

«ابورافع» همسایه دیوار به دیوار «حمیدبن مسلم» بود که خبرهای ناامیدکننده ای را منتشر می کرد. او به همراه «خولی» به دستور «عمربن‌سعد» سر امام حسین (ع) را نزد «ابن زیاد» برد. حمید بن مسلم با عمر بن سعد و ابراهیم بن مالک اشتر رابطه دوستی داشت.
*****
کوفیان در سال ۶۰ قمری برای بیعت با حسین بن علی(ع) اعلام موافقت کردند و در انتظار ورود او به کوفه بودند.
ابن زیاد با روی پوشیده وارد شهر شد و مردم گمان کردند که او حسین(ع) است و از او استقبال کردند ولی به زودی دریافتند که عبیدالله بوده است.
نخستین اقدام عبیدالله جست و جوی نماینده امام حسین(ع)، مسلم بن عقیل، بود.

*****
به روایت یعقوبی، هانی بن عروه از پیش با ابن زیاد آشنایی داشت و در هنگام ورود عبیدالله به کوفه بیمار بود. او حدس می‌زد که عبیدالله پس از ورود به کوفه به عیادت وی خواهد آمد. از این رو با «مسلم بن عقیل» برای کشتن ابن زیاد در خانه خود قرار گذاشت.
به روایت دیگر شریک «بن اعور» از سران شیعه کوفه، در خانه «هانی» بیمار شد و با مسلم قرار گذاشت که چون ”ابن زیاد" به عیادت وی می‌آید، مسلم به او حمله کند و وی را بکشد. با این همه گویا چون هانی از وقوع قتل در خانه خود خشنود نبود، مسلم از آن کار سرباز زد و ابن زیاد جان به سلامت برد.
ابن زیاد اندکی پس از ورود به کوفه با نیرنگ توانست از محل اختفای مسلم بن عقیل آگاه شود.
آنگاه هانی را به دارالاماره دعوت کرد و وی را به زندان افکند و اندکی بعد نیز "مسلم بن عقیل" را دستگیر کرد و هر دو را به قتل رساند و سر آن‌ها را به نزد یزید فرستاد.
عبیدالله پس از تهدید و تطمیع کوفیان، «حرّ بن یزید» را به سوی حسین بن علی(ع) فرستاد و به او دستور داد تا جلوی حسین(ع) را بگیرد و نیز اجازه ندهد در محلی که دارای آب است، اردو زند. سپس، «عمر بن سعد بن ابی وقاص» را با لشکری به سوی وی فرستاد.

نمایش «وقایع نگار» به تهیه کنندگی و سردبیری بابک صفی خانی، در مرکز هنرهای نمایشی تهیه و تولید شده است.

کتاب های مشابه وقایع نگار (بخش چهارم)