دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

ترتیب خواندن کتاب های آبنبات مهرداد صدقی

اسفند 1402 . سمانه خوش انگشت

مهرداد صدقی (زاده ۱۳۵۶) نویسنده ایرانی زاده شهر بجنورد است. صدقی با کتاب آبنبات هلدار معروف شد سریال تلویزیونی پدر پسری اقتباسی از کتاب آخرین نشان مردی نوشته صدقی است.مهرداد صدقی مرداد ماه 1356 در شهر بجنورد و در خانواده‌ای پرجمعیت متولد شد. تحصیلات خود را تا دیپلم در بجنورد گذراند، سپس برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی صنایع چوب و کاغذ راهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان شد و تحصیلاتش را تا مقطع دکترا ادامه داد. صدقی از سال 1383 به عضویت هیئت‌علمی دانشگاه گنبد کاووس درآمده است و در حال حاضر مدیریت کتابخانه‌ی این دانشگاه را بر عهده دارد. در این مقاله ترتیب خواندن کتاب های آبنبات مهرداد صدقی و سایر کتاب‌های مرتبط ایشان را پیشنهاد می‌کنیم.

فهرست مطالب

ترتیب خواندن کتاب های آبنبات مهرداد صدقی

آبنبات هل‌دار، آبنبات دارچینی و آبنبات پسته‌ای، سه‌گانه جذاب و دلنشین مهرداد است یک پیام رسا دارند و آن این‌که، خاطره و نوستالژی را که از انسان بگیرند به جرئت می‌توان گفت یکی از شاهراه‌های حیات او را مسدود کرده‌اند، آدمی‌زاد با خاطراتش زندگی می‌کند و هرچقدر هم آدمی باشد که به گذشته خود چنگ نزند، بازهم مرور خاطرات دور، خصوصا دوران کودکی و نوجوانی او را لبریز از احساسی خوشایند می‌کند. مهرداد صدقی، پدید آورنده یکی از ماندگارترین و محبوب‌ترین مجموعه‌ کتاب‌های نوستالژیک درباره دهه شصت و هفتاد است که با درون‌مایه طنز اتفاقات آن دوره از زندگی ما را به رشته تحریر درآورده است. با هم نگاهی پررنگ‌تر خواهیم داشت به مجموعه آبنبات‌های مهرداد صدقی که هر سه این عنوان کتاب‌ها، توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

مهرداد صدقی

ترتیب خواندن کتاب های مهرداد صدقی

آبنبات هل دار

15 تخفیف

آبنبات هل دار

کتاب آبنبات هل دار یکی از نوشته های مهرداد صدقی داستان روزمره زندگی همه ماست ولی وقتی بانکته بینی ها و طنز همراه می شود. دنیایی زیبا, فراروی خواننده م...
مهرداد صدقی
نویسنده
میرطاهر مظلومی
گوینده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید
هر داستانی یک راوی دارد؛ گوینده ای که جریان یا جریان هایی را نقل می کند. گویندۀ داستان «آبنبات هل دار» راوی قهرمانی است که با فاصلۀ زمانی از اصل رویدادها، اکنون از زاویۀ دید درونی، اتفاق ها و ماجراهای مربوط را نقل می کند.
از این منظر و با توجه به توضیح ابتدایی کتاب در مورد واقعی نبودن داستان «آبنبات هل دار»، به نظر می رسد مؤلف از خاطره گونگی داستان به طور ماهرانه ای به عنوان یک تمهید در ایجاد باورپذیری این روایت بهره برده است؛
به طوری که فضای نوستالوژیک و خاطره انگیز داستان که سرشار از عناصر آشنای دهۀ شصت، اعم از سریال ها، فیلم های سینمایی و کارتونی… و حتی شایعات این دهه چون وجود درصدی از طلا در سکه های پنج تومانی است.
به علاوه لحن صمیمی و سادۀ راوی در بستر طنز ملایم اما مؤثر این داستان، همراهی پیوستۀ مخاطب را تا انتهای داستان با «مهرداد صدقی» در پی دارد.
بیشترین توفیق مهرداد صدقی در «آبنبات هل دار» در این است که راوی به رغم بُعد زمانی و حتی مکانی با روایت واقعاً از دل وقایع و داستان با مخاطب حرف می زند. او توانسته به خوبی موقعیت شخصیت ها را در دل حوادث بازیافت کند؛
بنابراین، داستان به رغم طنز درونی اش، بسیار موثق به نظر می رسد و حتی همین بیان طنز، هم افزایی مؤثری با سایر تمهیدات اثر داشته است.

آبنبات پسته‌ای

9 تخفیف

آبنبات پسته ای

کتاب آبنبات پسته ای، طنزواره ی دیگری از مهرداد صدقی و ادامه ی داستان کتاب آبنبات هل دار می باشد. موسسه کتاب چرخ و فلک این کتاب را چاپ و منتشر کرده است...
مهرداد صدقی
نویسنده
موسسه کتاب چرخ وفلک
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

 کتاب آبنبات پسته ای داستان طنزی از زبان کودک بجنوردی که قرار است برادرش به جبهه برود/ به خوبی ایران درگیر در جنگ تحمیلی را تصویر کرده.
قهرمان کتاب آبنبات پسته ای، همان محسن کتاب آبنبات هل دار است با این تفاوت که کمی بزرگ تر شده؛ البته با اینکه بزرگ تر شده اما عاقل تر نشده!

آبنبات پسته ای با زبانی طنزآمیز روایتگر قصه های شیرین روزهای نوجوانی محسن است. داستان با کنجکاویِ او برای فهمیدن راز دوستش – سعید- آغاز می شود و از آنجا که کنجکاوی نام مودبانه فضولی است، اتفاقات مختلف و طنزآمیزی می افتد که در نهایت محسن را به این نتیجه می رساند کاشکی هیچ وقت برای فهم این راز تلاش نمی کرد.

آبنبات دارچینی

15 تخفیف

آبنبات دارچینی

اگر کتاب شیرین و طنزآمیز آبنبات هل دار را خوانده اید، حالا وقتش رسیده که شیرینی طعم «کتاب آبنبات دارچینی» را هم بچشید! ماجراهای آبنبات دار...
مهرداد صدقی
نویسنده
میرطاهر مظلومی
گوینده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید
اگر کتاب شیرین و طنزآمیز کتاب آبنبات هل دار را خوانده اید، حالا وقتش رسیده که شیرینی طعم «کتاب آبنبات دارچینی» را هم بچشید! کتاب آبنبات دارچینی جلد بعدی کتاب آبنبات هلدار محسوب می شود.
ماجراهای کتاب آبنبات دارچینی بین سال های ۷۲ تا ۷۴ می گذرد و در این کتاب، محسن درگیر ماجراهای پیش بینی نشده ای می شود که ناخواسته بر روی زندگی خود و اطرافیانش تاثیر می گذارد و همین امر موقعیت های طنزآمیزی ایجاد می کند.
فقط همین را بگوییم یکی از شخصیت های محوری این کتاب، پدر دریا است! کتاب آبنبات دارچینی دومین کتاب از مجموعه کتاب های طنز آبنبات از نوشته های مهرداد صدقی است.

آبنبات نارگیلی

15 تخفیف

آبنبات نارگیلی

کتاب آبنبات نارگیلی مهرداد صدقی از سری رمان های آبنبات است که شامل داستان های طنز است. کتاب اتفاقات نیمه دوم دهه 70 را روایت می کند. معرفی کتاب آبنبا...
مهرداد صدقی
نویسنده
انتشارات سوره مهر
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

کتاب آبنبات نارگیلی به قلم مهرداد صدقی و جدیدترین رمان از سری رمان های «آبنبات» است که شامل داستان های طنز است.

در چند سال اخیر، مهرداد صدقی دست به انتشار اثری متفاوت زد که اولین کلمه در عنوان آن را آبنبات تشکیل می‌داد، «آبنبات هل‌دار»،«آبنبات دارچینی»،«آبنبات پسته‌ای»،«آبنبات نارگیلی»؛ از همین‌جا طعم شیرین طنزهای آشنای این نویسنده به یاد مخاطب می‌آمد اما وقتی چشممان را به کلمات زیبای رمان دوختیم، دیدیم، این اثر که بارها تجدید چاپ شده، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
اگر طعم آبنبات‌های قبلی را به یاد می‍اورید، کامتان را با جدیدترین اخبار شخصیت‌های این مجموعه آشنا می‌کنیم؛ «آبنبات نارگیلی».

در «آبنبات نارگیلی» که جلد پس از آبنبات دارچینی است، محسن دانشجو شده و اتفاقات در نیمه دوم دهه 70 روایت می‌شود. نارگیلی هم مثل آثار قبلی صدقی فضای نوستالژی دارد و یادآور تمام اتفاقاتی است که در این برهه زمانی رخ داده.
همچنین شرایط اجتماعی حاکمی که تاثیرش روی زندگی راوی مشهود است هم در بخش‌های مختلف این رمان به چشم می‌خورد.

تعلیمات غیراجتماعی

آقای هاشمی که تازه جریمه شده بود، برای اینکه خودش را راضی کند، مدام می گفت: «حتما خیری در این جریمه بوده… اصلا این جریمه های رانندگی نباشد کسی قوانین را رعایت نمی کند… دستشان درد نکند، اتفاقا خیلی خوب شد…» اما هر پنج دقیقه یک بار با یادآوری مبلغ جریمه دوباره عصبانی می شد. با خود فکر می کرد با آن پول چه کارها که نمی توانست بکند: می توانست برای همسرش یک شمش طلا در ابعاد نانو بخرد. می توانست در بهترین نقاط شمال، چند میلی متر زمین بخرد و در آنجا یک دانه برنج بکارد و به زراعت بپردازد…

آخرین نشان مردی

کتاب آخرین نشان مردی اثری جالب از مهرداد صدقی با ماجراهایی جالب‌ تر درباره نسلی از آدم‌های این دوره است که شاید مشغله‌ های امروزی ‌مان اجازه نمی‌دهد عوالم و حال و هوای اصیل و ساده و در عین حال متین و نجیبشان را به راحتی درک کنیم.

دومین نشان مردی

مهرداد صدقی جایی درباره کتاب عنوان کرده است که هرکس کتاب دومین نشان مردی را بخواند حتما به هرکس که دوست داردآن را هدیه می‌دهد،چرا این را گفته؟احتمالا پای یک ماجرای عاشقانه جذاب در میان آمده است و به قولی بعد خواندن کتاب به کسی که دوست دارید فکر می‌کنید. کتاب دومین نشان مردی سرتاسر پر از فضای مفرح، شاد و نوستالژیک است. کتاب دومین نشان مردی جلد دوم کتاب آخرین نشان مردی است.

میرزا روبات

مهرداد صدقی( -۱۳۵۶)، نویسنده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «این روزها آدم آهنی وظیفه‌شناس کم پیدا می‌شود. آدم‌ آهنی‌های روزگار ما فقط و فقط طبق برنامه کار می‌کنند. اگر وظیفه‌شناسی برایشان برنامه‌ریزی شده باشد، وظیفه شناسند و اگر نه، نه. میرزا روبات اما فارغ از برنامه و برنامه‌ریزی یک آدم آهنی وظیفه‌شناس بود. این را خود حاج نصرت بهتر از هرکسی می‌دانست، اما امان از روزگار غدار. ماجراهایی را که بر سر میرزا روبات رفت بخوانید تا متوجه شوید روزگار با آدم چه می‌کند، چه برسد به آدم آهنی».

سال سیل

داستان سال سیل (the year of flood) به لحاظ عنصر مکانی در محله‌ای به نام گل‌دره تنظیم شده است و از جایی آغاز می‌شود که مردی به نام صولت به دختر زیبای روستا، ماه‌چهره دل می‌بندد. اما رفته رفته رمان مسیر دیگری را می‌یابد و اتفاقات آن به سویی می‌رود که دیگر این اثر را نمی‌توان تنها یک داستان عاشقانه قلمداد کرد. بسیاری از منتقدین، این کتاب را داستانی با روایت‌های تو در تو و گاهی پیچیده تلقی می‌کنند.

با وقوع سیلی وحشت‌انگیز در منطقه گل‌دره و حوادث ناگواری که در پس آن رخ داده بود، دست سرنوشت تقدیر دیگری برای صولت و ماه‌چهره نوشت. علاوه بر این اتفاقات، حضور ناگهانی یک عنصر عجیب و جادوگونه در داستان، شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ موجودی که گاه و بی‌گاه باعث لرزش غیرعادی در زمین می‌شود!

دژاوو

دژاوو» به معنای آشنایی پنداری است، به زبان ساده‌تر همان حس و حال آشنایی است که با دیدن کسی، چیزی، مکانی و یا اتفاقی آن را آشنا می‌پنداریم، گو اینکه آن را پیشتر در خواب یا رویا دیدهایم. اخیرا گفته میشود این امر ناشی از خاطرهسازی آنی مغز از رویدادی در لحظه است و برآورد اشتباه مغز، اما در عالم داستانی دژاوو، مرزی بین واقعیت، رویا و یا اشتباه مغز نیست و مخاطب باید حدس بزند کدام رویداد واقعیست، کدام خاطره و کدام پنداشت مغز.
«دژاوو» خرده داستان‌هایی است از موقعیتهای عجیبی که مردمی عادی در آن گرفتار میشوند. زندگی هر فرد سرشار از خردهداستانهاست که با کنار هم قرار گرفتن این خردهداستانها، داستان کاملتری شکل میگیرد و مانند پازل در کنار هم قرار می‌گیرند تا روایت اصلی داستان را شکل ‌دهند. شما قهرمان داستان زندگی خود اما نقش فرعی یک خردهداستان و یا یک زندگی دیگر هستید. چه میشود اگر نقشتان فراتر از یک نقش فرعی ساده باشد حتی برای رهگذری که از کنارتان میگذرد. در دژاوو، تک تک افراد مانند اثر پروانهای بر زندگی هم تاثیر دارند، حتی با اینکه شاید فقط برای لحظهای هم را دیده باشند.

مغزنوشته‌های یک نوزاد

دیدن دنیا از نگاه یک نوزاد خیلی جالب و متفاوت است، خصوصا اگر به قلم مهرداد صدقی نوشته شده باشد. این نویسنده خوش‌ذوق و طناز در کتاب مغز نوشته‌های یک نوزاد ماجرای به دنیا آمدن یک انسان کوچک در این دنیای بزرگ را روایت کرده است. این اثر بامزه با تصاویر شیرین و دوست‌داشتنی لبخند را بر لب‌های شما می‌آورد.

مغزنوشته‌های یک جنین

«دست‌نوشته‌های یک جنین» نوشته‌ی طنزنویس معاصر ایرانی مهرداد صدقی (-۱۳۵۶) است. بزرگی گفته است وقتی می‌شود کتابی را به کودکی که هنوز زاده نشده تقدیم کرد، پس کودکی هم که هنوز زاده نشده می‌تواند کتابی بنویسد. بزرگِ یادشده و گوینده این جمله، خودش دست به کار شده و مغزنوشته‌های یک جنین را به رشته تحریر درآورده است. شما با مطالعه این کتاب متوجه می‌شوید بشریت وقتی هنوز به دنیا نیامده است به چه چیزهایی فکر می‌کند و بدین ترتیب می‌توانید بفهمید افکار نامربوطی که بشریت پس از به دنیا آمدن در سرش پیدا می‌شود دقیقا از کجا آب می‌خورد.

خرید کتاب مهرداد صدقی

برای دریافت کتاب‌های مهرداد صدقی به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و این کتاب‌ها را با قیمت مناسب در قالب‌های صوتی، الکترونیک و چاپی تهیه کنید.

30 تخفیف

آخرین نشان مردی

کتاب آخرین نشان مردی، طنزواره ای نوشته ی مهرداد صدقی، پیرامون توصیف پدران دهه ی بیست و سی می باشد و توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است. معرفی...
مهرداد صدقی
نویسنده
میرطاهر مظلومی
گوینده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید
10 تخفیف

دومین نشان مردی

معرفی کتاب دومین نشان مردیمهرداد صدقی جایی درباره کتاب عنوان کرده است که هرکس کتاب دومین نشان مردی را بخواند حتما به هرکس که دوست داردآن را هدیه ...
مهرداد صدقی
نویسنده
انتشارات سوره مهر
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب
10 تخفیف
مهرداد صدقی
نویسنده
کتاب کوچه
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب
15 تخفیف
مهرداد صدقی
نویسنده
سپیده باوران
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

داستانی طنز نوشته مهرداد صدقی

صدقی با بهره‌گیری از طنز، در پرداخت اتفاقات این مجموعه آبنبات توانسته یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های به هم پیوسته را در تاریخ ادبیات داستانی ایران خلق کند، از اقبال مخاطبین به این آثار همین بس که بدانید آبنبات هل‌دار از چاپ هجدهم عبور کرده و در میان تمامی رده‌های سنی خوانندگان بی‌شماری دارد.

 

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 3 میانگین: 3.7]
سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *