دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه کتاب حاج قاسمی که من میشناسم

آذر 1401 . علی مهدوی

خلاصه کتاب سردار سلیمانی

خلاصه کتاب حاج قاسمی که من میشناسم را می توان خلاصه کتاب سردار سلیمانی نامید. در این مقاله، خلاصه ای از خاطرت حجت الاسلام علی شیرازی از سردار سلیمانی ارائه می شود.  حجت الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه هستند. این کتاب شامل 12 فصل و یک پیشگفتار است که نام فصل‌ها مرتبط با محتوای فصل انتخاب شده است. این کتاب ثمره 19 ساعت گفت و گو با ححت الاسلام شیرازی است.

خلاصه کتاب حاج قاسمی که من می شناسم

در کتاب حاج قاسمی که من می شناسم حجت الاسلام علی شیرازی به بیان خاطراتش از 38 سال آشنایی با سردار سلیمانی پرداخته است. این خاطرات را سعید علامیان به نویسندگی کرده است و در انتشارات خط مقدم کتاب منتشر شده است. در این مقاله خلاصه ای از این کتاب را تقدیم خوانندگان محترم خواهیم کرد.

کتاب حاج قاسمی که من میشناسم | کتاب سلیمانی که من میشناسم

پیشگفتار کتاب حاج قاسمی که من می‌شناسم

در پیشگفتار سابقه آشنایی علی شیرازی با سردار سلیمانی به رشته تحریر درآمده است. در یکی از روزهای سال 1361 در روزهایی که نیروها در حال آمادسازی برای عملیات بیت المقدس هستند سردار سلیمانی فرمانده تیپ ثارالله کرمان برای سخنرانی به گردان شهید باهنر می‌آید و علی شیرازی که عضو این گردان است برای اولین بار ایشان را می‌بیند. و این آغاز راه آشنایی این دو است. در سال 1398 که سردار دل‌ها به شهادت می‌رسد، حجت الاسلام علی شیرازی 8 سال است که مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه است.

شهادت

شهادت اولین فصل کتاب حاج قاسمی که من می شناسم است. حجت الاسلام علی شیرازی توضیح می‌دهد که چطور ساعت 4.5 صبح اولین نفر سخنگوی سپاه با ایشان تماس می‌گیرد و پیگیر صحت خبر شهادت سردار سلیمانی می‌شود. علی شیرازی با سردار قاآنی تماس می‌گیرد و در حالی که آرزو می‌کند یکبار دیگر این خبر شایعه باشد می‌شنود که در ساعت 1:20 سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها ترور شده است و با فاصله‌ای کوتاه اعلام کرده‌اند که این ترور با دستور ترامپ انجام شده است. در ادامه خاطراتی مرور می‌شود که سردار سلیمانی آرزوی شهادت دارد.

زندگی خوب سردار سلیمانی در خلاصه کتاب حاج قاسمی که من میشناسم

در فصل زندگی خوب به برش‌هایی از زندگی سردار سلیمانی پرداخته می‌شود. علی شیرازی می‌گوید به خاطر رابطه ای که با سردار سلیمانی دارد این شهید عزیز خیلی از مسائل خصوصی را برای ایشان تعریف می‌کرده است. مثل اینکه ایشان فقط با حقوق عادی‌اش زندگی را اداره می‌کند و هیچ حق ماموریتی دریافت نمی‌کند. برای خرید ازدواج پسرش دچار مشکل شده اما حاضر نیست از راهی غیر معمول آن را تأمین کند.

عموی بچه‌ها

در فصل عموی بچه‌های کتاب سلیمانی که من میشناسم به ارتباط سردار سلیمانی با خانواده شهدا پرداخته شده است. اینکه سردار با آن‌ها خشک و رسمی و مثل یک فرمانده برخورد ندارد بلکه بسیار خودمانی احوال پرسشان است و پیگیر مشکلاتشان هم هست. برای شاغل شدن فرزندان شهدا بسیار پیگیر است اما با پیشنهادهای دیگران برای مشغول شدن فرزندانش مخالفت می‌کند.

فدایی مردم

ارتباط سردار سلیمانی با مردم و ماجرای پیشنهادها برای ریاست جمهوری ایشان در فصل فدایی مردم مرور می‌شود. پیشنهاد علی شیرازی به سردار سلیمانی برای کاندید ریاست جمهوری شدن به خاطر درخواست‌های مکرر مردم و جواب سردار که من کاندیدای شهادتم در این فصل ذکر شده همچنین جایی که سردار سلیمانی در جواب علی شیرازی که گفته اگر مقام معظم رهبری راضی به ریاست جمهوری شما باشد چه می‌گوید؟ می‌روم پیش ایشان آنقدر گریه می‌کنم تا تکلیف را بردارند. حاج قاسم سلیمانی علاوه بر اینکه بسیار شجاع بود، انسان خلاقی بود و این باعث می‌شد در اوج خطر دست به کارهای مبتکرانه‌ای بزند.

مرد کارهای سخت

شهید سلیمانی مسئولیت‌های سختی را همواره در انقلاب داشته است اما در همه آن‌ها موفق بوده است. در دفاع مقدس یک روز سردار بین نیروهای بعثی گرفتار می‌شود یک ضبط صوت پیدا می‌کند و صدای لودر را ضبط می‌کند و بعد از گرفتن لودر ضبط را روشن می‌کند و بعد لودر را می‌برد بعثی‌ها وقتی متوجه می‌شوند که سردار به نیروهای خودی رسیده است. از آن پس در رادیوی عراق به سردار سلیمانی قاسم لودر دزد می‌گفتند.

سیره و سلوک

در بخش سیره و سلوک به سبک زندگی و مدیریت کارهای سردار سلیمانی اشاره می شود. مثل اینکه سردار دائما در حال فعالیت بود و در جلسات پی در پی و در میدان و نه در محل کارش حضور داشت. علی شیرازی می‌گوید خیلی وقت‌ها شده بود که ما خسته می‌شدیم اما سردار سلیمانی خستگی نداشت. حجم کارهای شهید سردار سلیمانی آنقدر زیاد بود که گاهی حتی آمپولش را در داخل جلسه به او تزریق می‌کردند.

عاشق اهل بیت علیهم السلام

سردار سلیمانی عاشق اهل بیت علیهم السلام بود. در عملیات منحصر به فرد ولفجر 8 وقتی کار گره می‌خورد سردار از غواص‌ها می‌خواهد که به حضرت زهرا متوسل شوند و بعد از چند دقیقه زمزمه مشکل رفع می‌شود.

شیعه‌ی تنوری

علاقه و فرمانبرداری سردار سلیمانی از مقام معظم رهبری زبانزد است. جایی در یک نامه مقام معظم رهبری به سردار می فرمایند که نگران در میدان بودن‌های سردار هستند و سردار نیز یک پاسخ سراسر احترام می‌گوید که جان من قابل این محبت شما را ندارد. علاوه بر آن این شهید عزیز به سایر علما هم احترام می‌گذاشت و اگر امکان ملاقات و استفاده از آن‌ها فراهم می‌شد حتما از آن استفاده می‌کرد.

نیروی حال

خرید و دانلود کتاب حاج قاسمی که من میشناسم

کتاب حاج قاسمی که من می شناسم خاطرات حجت السلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه است از نزدیک 40 سال آشنایی با سردار شهید سلیمانی

اطلاعات بیشتر و خرید

مدال بهشت

به گفته حجت الاسلام علی شیرازی تنها جایی که سردار سلیمانی از ایشان ناراحت شده است وقتی است که خبر گرفتن نشان ذوالفقار سردار را علنی کرده است. اما ایشان معتقد بوده که این مدال متعلق به کل جبهه مقاومت است و برای این باید دریافت آن توسط سردار علنی شود. اشاره به درجه دار شدن در سپاه پاسداران و نارحتی حاج قاسمی که من می‌شناسم برای آن و برای بازخوردهای پس از آن در فصل مدال بهشت مرور می‌شود.

مرد جبهه‌ی فرهنگی

در فصل مرد جبهه‌ی فرهنگی علی شیرازی به مرور خاطراتی درباره فعالیت های فرهنگی سردار سلیمانی می‌پردازد. مثل اینکه سردار سلیمانی علاوه بر اینکه خود اهل مطالعه بود دیگران را هم توصیه به مطالعه می‌نمود. یادداشت ایشان بر کتاب من زنده‌ام خانم معصومه آباد خواندنی است.

شجاع میدان سیاست

در فصل شجاع میدان سیاست به مرور خاطراتی با رنگ بوی سیاست در مرام سردار سلیمانی پرداخته می‌شود. اشاره به سفر بشار اسد و عدم حضور دکتر ظریف وزیر خارجه وقت در این دیدار به دلیل ناهماهنگی در نهاد ریاست جمهوری از جمله این خاطرات است.

حماسه تشییع حاج قاسمی که من می شناسم

حماسه تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی در فصل حماسه تشییع مرور می‌شود. حماسه‌ای که شاید نیاز به گفتن ندارد چون همه آن را دیدند. تشییعی که در ایران کم سابقه و در عراق بی‌سابقه بود. در ابتدا قرار بود بعد از طواف شهدا در حرم امام حسین علیه السلام اول صبح شهدا از کربلا خارج شوند اما استقبال بی‌نظیر مردمی که بدون هماهنگی و اطلاع قبلی آمده‌اند باعث می‌شود این خروج تا شب طول بکشد. به اعتقاد حجت الاسلام علی شیرازی شهید سلیمانی با وصیتی که کرد خواست شهید یوسف‌الهی را بزرگ کند. خاظراتی از شهید یوسف الهی در کتاب حسین پسر غلامحسین گردآوری شده است که این کتاب را می توانید در فراکتاب به صورت چاپی و یا دیجیتال دریافت کنید.

در انتهای کتاب هم تصاویری که حجت السلام علی شیرازی و سردار سلیمانی در برهه‌های مختلف از دفاع مقدس تا سوریه و لبنان با هم در آن حضور دارند چاپ شده است.

 

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 11 میانگین: 4.4]
علی مهدوی
علی مهدوی
من علی مهدوی هستم. فارغ التحصیل کارشناسی فن‌آوری اطلاعات و از سال 1392 در فراکتاب در حال فعالیت هستم ... بیوگرافی کامل
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *