دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه کتاب سفر به آنسوی دریاها

اسفند 1401 . علی مهدوی

دانلود کتاب سفر به آنسوی دریاها

کتاب سفر به آنسوی دریاها اولین جلد از مجموعه‌ی سرگذشت استعمار است. این مجموعه ۱۵ جلد دارد که در هر جلد آن به بخشی از تاریخ کشورهای استعمارگر و روش‌های استثمار دیگر ملت‌ها توسط آنان پرداخته می‌شود. این مجموعه توسط انتشارات سوره‌ مهر برای مخاطب ۱۳+ سال به چاپ رسیده است. مهدی میرکیایی نویسنده‌ی این مجموعه، با زبانی ساده و نثری روان که می‌تواند مخاطب نوجوان را جذب کند، به تاریخ کشورهای اروپایی بعد از دوران رنسانس می‌پردازد؛ زمانی که بواسطه سفرنامه‌ی معروف مارکوپلو، اروپایی‌ها با فرهنگ و جغرافیای کشورهای شرق آسیا آشنا شده بودند و سودای بدست آوردن ثروت آن‌ها را در سر می‌پروراندند.

خواندن کتاب سفر به آنسوی دریاها در نسخه صوتی و چاپی در فراکتاب ممکن شده است. نسخه صوتی این کتاب را پیمان طالبی گویندگی کرده است. در صورتی که نرم افزار فراکتاب را نصب بفرمایید، می‌توانید نسخه صوتی کتاب را بدون خرید و رایگان برای مدتی محدود مرور بفرمایید.

خلاصه کتاب سفر به آن سوی دریاها

جلد اول مجموعه کتاب سرگذشت استعمار با نام کتاب سفر به آن سوی دریاها، آغاز حرکت استعمارگرانه‌ی کشورهای اروپایی را توضیح می‌دهد. در این کتاب به همراه نویسنده به ۵۰۰ سال قبل سفر می‌کنیم. زمانی که نقشه‌های جهان بسیار کوچکتر از حالا بود و قاره‌های آمریکا و اقیانوسیه و قسمت‌های بزرگی از مرکز و جنوب قاره‌ی آفریقا هنوز در نقشه‌ها پیدا نشده بود. در آن روزگار زمان‌هایی که جنگ نبود، بازرگانی بیشتر از سمت سرزمین‌های دارا و پیشرفته‌ی آسیایی به سوی اروپا جریان داشت. اروپایی که به علت کوچکی زمین‌ها و آب و هوای یکنواخت معتدل و مرطوب، به بسیاری از تولیدات آسیایی از پارچه پنبه‌ای، ابریشم و قالی تا جواهرات، ابزار فولادی و خصوصاً ادویه نیازمند بودند. دو کالای با ارزش‌تر حتی نام راه‌های تجاری را به خود اختصاص داده بودند. راه ابریشم که زمینی بود و راه ادویه که از دریا‌ها می‌گذشت و هند و چین را از دو مسیر دریایی به اروپا وصل می‌کرد. در واقع دروازه‌ی ورود کالاهای ارزشمند به اروپا، شهرهای ساحلی مدیترانه یعنی ونیز و جنوا در ایتالیایی امروزی بودند؛ اما بالارفتن قیمت کالاها و نیاز روز افزون به طلا، ماجراجویان اروپایی را به سفرهای دور و دراز به آسیای دور ترغیب می‌کرد. سفرنامه‌ی مارکوپولو جهانگرد ونیزی که پس از بازگشت از چین بعد از سال‌ها زندگی در آنجا نوشته شده بود، عامل علاقه‌مندی بیشتر این افراد به شرق دور و ثروت افسانه‌ای آن شده بود.

پرتغال و اسپانیا دو نقطه ساحلی در غرب اروپا اولین کشورهایی بودند که به فکر یافتن راه‌های دریایی جدید به سوی شرق افتادند. شاهزاده‌ای پرتغالی به نام هنری، فرزند ژان دوم پادشاه پرتغال، اولین رهبر اکتشافی این سفرها بود. او با هدف دور زدن قاره‌ی آفریقا برای رسیدن به شرق دور تعدادی کشتی را روانه دریا کرد. دریانوردان پرتغالی که فکر می‌کردند قاره آفریقا کوچکتر از چیزی است که واقعاً هست، در امتداد ساحل کشتیرانی می‌کردند و با رسیدن به هر منطقه‌ی جدید، پرچم پرتغال را به نشانه فتح آن زمین‌ها برمی‌افراشتند. همراه داشتن سلاح آتشین، بومی‌ها را می‌ترساند و مطیع می‌کرد. آن‌ها هر ساحل را بر اساس چیزی که در آن می‌یافتند نامگذاری می‌کردند مثل ساحل عاج، ساحل غله، ساحل برده و ساحل طلا.

چند سال بعد گروه‌های جدیدی که برای پیمودن همین مسیر از پرتقال راه افتاده بودند، به سرپرستی دریانوردی به نام دیاز، توانستند از جنوبی‌ترین نقطه قاره‌ی آفریقا که بعدها آن را دماغه‌ی امید نیک نام نهادند، بگذرند و به سواحل شرقی آفریقا برسند.

ده سال بعد فردی به نام واسکا دوگاما با گذر از دماغه‌ی امید نیک به مقصد هند حرکت کرد. او بعد از رسیدن به ساحل شرقی آفریقا به دنبال یافتن مسیر هند به سراغ بازرگانان ایرانی و عرب رفت. او با برگزاری مهمانی‌های روی عرشه کشتی‌اش و پذیرایی از افراد با انواع شراب‌ها در پی این بود که در حالت مستی مسیر هند را از زیر زبان بازرگانان بیرون بکشد؛ اما همه‌ی افرادی که به کشتی او می‌آمدند مسلمان بودند و لب به شراب نمی‌زدند. سرانجام او توانست فرد سهل انگاری که به شریعت اسلام پایبند نبود را پیدا کند. این فرد احمد بن ماجد نام داشت و بعد از حضور در مهمانی در حالی که از باده گساری حسابی مست شده بود، رازهای دریانوردان مسلمان برای رسیدن به هند را به طور کامل فاش کرد و به این ترتیب بلاخره پرتغالی‌ها توانستند پس از سال‌ها از مسیری غیر از راه ادویه، به هندوستان برسند؛ رسیدنی که از همان ابتدا به ایجاد رقابت و تفرقه بین شاهزاده‌های شهرهای مختلف ساحلی هند انجامید و حتی منجر به سوزاندن یک کشتی هندی حامل ۳۸۰۰ حاجی مسافر (مرد و زن و کودک) که از مکه به هند باز می‌گشتند شد!

در همین دوران یک مرد ایتالیایی به نام کریستوف کلمب، به دربار پادشاه و ملکه‌ی اسپانیا، ایزابل و فردیناند، رفت تا بر اساس فرضیه‌ی کروی بودن زمین، از سمت غرب اقیانوس اطلس به هندوستان برسد. او با همکاری کشیش مخصوص ایزابل، آن‌ها را راضی کرد تا کشتی‌هایی در اختیارش بگذارند و ۱۰ درصد از منافع سرزمین‌های فتح شده را به او بدهند و او را به عنوان دریاسالار تمام این سرزمین‌ها بشناسند. کریستوف کلمب حرکتش را به سمت غرب آغاز کرد. او به سرزمین‌هایی رسید که فکر می‌کرد کشور هند است و آن‌جا را سان سالوادور نامید. (جایی که امروزه پایتخت کشور السالوادور در آمریکای مرکزی است.) هنگامی که کشتی‌های کلمب به کوبا رسیدند، او تصور می‌کرد وارد کشور ژاپن شده است.

در سفرهای متعددی که کلمب طی چند بار به سوی سرزمین‌های کشف شده انجام داد، توانست کشتی‌هایی با بارهای طلا، ادویه، طوطی و بومی‌های آن منطقه به اسپانیا بفرستد. کلمب و یارانش در سواحلی که با مقاومت بومی‌ها روبرو می‌شدند به کمک سلاح‌های آتشین و سگ‌هایشان، که هر دو برای بومی‌ها ناشناخته بودند، آن‌ها را قلع و قمع می‌کردند. سرخپوست‌ها با ملایمت یا خشونت رام می‌شدند. آن‌ها باید برای اسپانیایی‌ها طلا پیدا می‌کردند و به عنوان مالیات به ایشان می‌دادند. کسانی که طلا پیدا نمی‌کردند، باید پنبه به عنوان مالیات می‌پرداختند؛ در غیر این صورت به شکل برده به اسپانیا فرستاده می‌شدند. فشار کار و بردگی بر بومی‌ها توسط کلمب و یارانش به حدی بود که بسیاری از آن‌هایی که زیر این فشارها نمی‌مردند، با عصاره گیاهی به نام مانیوک، خودکشی می‌کردند؛ به شکلی که در یکی از مناطق کشف شده، طی چند سال تعداد بومی‌ها از ۶۰ هزار نفر به ۵۰۰ نفر رسید! اما عاقبت با کلمب یار نبود و سخت‌گیری‌های او با همراهانش باعث شده بود آن‌ها شکایت‌های زیادی از او به دربار ببرند. پادشاه و ملکه اسپانیا هم به همین بهانه‌ها او را از سود عظیمی‌که قرار بود دریافت کند محروم کردند. کلمب که از دربار اسپانیا رانده شده بود در فقر و خفت و خواری در گذشت.

بعدها به دلیل رقابت بین کشور اسپانیا و پرتغال در سرزمین‌های تازه تصرف شده، پاپ الکساندر ششم، راه حلی عجیب برای رفع اختلافات پیدا کرد. او نقطه‌ای در صد فرسنگی غرب جزایر آزور (در اقیانوس اطلس) در نظر گرفت و خطی فرضی از شمال به جنوب رسم کرد. سپس تمام سرزمین‌های شرقی این خط را متعلق به پرتقال و تمام مکان‌های اکتشافی غرب آن را متعلق به اسپانیا اعلام کرد!

در سال ۱۵۱۸ میلادی یعنی چند سال پس از سفرهای اکتشافی کلمب، فردی پرتغالی به نام ماژلان، با پشت کردن به کشور خود به سراغ دربار اسپانیا آمد و از پادشاه درخواست امکانات کرد تا بتواند از سمت غرب، با گذر از قاره‌ی آمریکا، به جزایر ادویه در شرق آسیا برسد. او توانست با عبور از تنگه‌ای که بعدها به اسم خود او نام‌گذاری شد، به اقیانوس جدیدی وارد شود که همراهانش آن را اقیانوس آرام نام نهادند. او بعد از ۲۴ هزار کیلومتر دریانوردی به جزایری رسید که به نام فیلیپ پادشاه وقت اسپانیا، آن‌ها را فیلیپین نامید.

کتاب سفر به آنسوی دریاها

کتاب سفر به آن سوی دریاها

جلد اول مجموعه کتاب سرگذشت استعمار با نام کتاب سفر به آنسوی دریاها، آغاز حرکت استعمارگرانه‌ی کشورهای اروپایی را توضیح می‌دهد.

خربد کتاب سفر به آن سوی دریاها

ماژلان پس از آن به راه خود به سمت جزایر ادویه ادامه داد اما در درگیری با بومیان یکی از جزیره‌ها، کشته شد و معاونش دلکانو، کشتی‌ها را به سمت جزایر ملوک یا ادویه هدایت کرد. او بعد از بار زدن مقدار زیادی میخک و ادویه‌های دیگر به اسپانیا بازگشت. پادشاه اسپانیا پس از رسیدن این ناوگان بسیار خوشحال شد چون طبق نظر او آن‌ها هیچ خلافی مرتکب نشده بودند و بر اساس تقسیم‌بندی پاپ، فقط به سمت غرب حرکت کرده بودند. حالا فیلیپ، پادشاه اسپانیا، همه‌ی دنیا را متعلق به خودش می‌دانست.

از طرف دیگر در همان زمان یکی از ثروتمندان اسپانیایی به نام فرناندو کورتس برای فتح مکزیک حرکت کرده بود. او پیش از این در اشغال کوبا نقش داشت و حالا به دنبال طلا به آمریکای مرکزی آمده بود. کورتس بعد از رسیدن به ساحل، ناوگان خود را آتش زد تا سربازانش فقط یک راه پیش رو داشته باشند و آن نابودی امپراتوری آزتک در مکزیک بود. «موتک زوما»، پادشاه آزتک‌ها، به خاطر اعتقاد به یک افسانه حاضر شد سروری اسپانیایی‌ها را بپذیرد اما زمانی که کورتس تلاش کرد تا دین است آزتک‌ها را تغییر دهد، مردم خشمگین شدند و با سنگ اسپانیایی‌ها و پادشاه‌شان را بدرقه کردند. موتک زوما در این درگیری‌ها کشته شد. اسپانیایی‌ها که به ساحل گریخته بودند با نیروی توپخانه کل شهر را گلوله باران کردند و با قتل عام سرخپوست‌ها تمام کشور را به زیر سلطه خود در آوردند. پادشاه جدید اسپانیا «شارل کن» به کورتس لقب نائب‌السلطنه داد و سرزمین مکزیک را «اسپانیایی نو» نامید. کورتز بعد از مکزیک، گواتمالا و هندوراس را هم به قلمرو اسپانیا افزود؛ اما در سال 1۵۴۰ به خاطر بدگویی‌هایی که نزد پادشاه از او شده بود مورد غضب شاه قرار گرفت و مانند کریستوف کلمب نخستین فاتح قاره آمریکا در فقر و تنگدستی از دنیا رفت.

بالبوآ یک اسپانیایی دیگر بود که به امید یافتن طلا به سرزمینی که آن سوی پاناما قرار گرفته بود، رفت؛ اما او هم به دلیل بدگویی‌هایی که نزد پادشاه از او شده بود به اتهام خیانت اعدام شد. یکی از افراد بالبوآ، پیثارو نام داشت که قرار شد اکتشافات او را ادامه دهد و کشور پرو را فتح کند. پرو وارث تمدن کهن و ثروتمند اینکا بود. پیثارو پس از ورود به پرو، در میدان شهر از پادشاه اینکاها خواست تا تحت سلطه اسپانیا در آید؛ اما پادشاه به آن‌ها توجهی نکرد. در نتیجه اسپانیایی‌ها همه افراد حاضر را قتل عام کردند و امپراتور اینکا‌ها را به زندان انداختند. امپراتور برای آزادی خود چاره‌ای پیدا کرد. قرار شد در مقابل پرکردن زندان خودش از طلا او را آزاد کنند. سرخپوست‌ها از سراسر کشور با ذخایر طلای خود برای آزادی امپراتورشان آمدند و سلولی که امپراطور در آن زندانی بود از طلا لبریز شد؛ اما پیثارو به عهد خودش وفا نکرد و امپراتور را اعدام کرد! پس از آن پیثارو عازم فتح شیلی شد. پیسارو هم مثل سایر فاتحان استعمارگر، مرگ سختی در پیش داشت. گروهی از جویندگان طلا به خانه‌اش ریختند و با بریدن گلویش به زندگی او خاتمه دادند. بعد از فتوحات پیثارو اسپانیایی‌ها آرژانتین و پاراگوئه را هم فتح کردند و پس از آن دیگر به بهره‌برداری از منابع کشور‌های تسخیر شده پرداختند.

تب طلا باعث شد اسپانیایی‌ها در یک و نیم قرن ۱۸۰ هزار کیلو طلا را از سرزمین سرخپوستان به اروپا منتقل کنند. بعد از کشف معادن نقره در پرو، آرژانتین و نقاط دیگر، حدود ۱۶ میلیون کیلو نقره هم از این نقاط به اسپانیا ارسال شد. نام سرزمین‌های فتح شده توسط اسپانیایی‌ها هم مانند پرتغالی‌ها نشان از نیت اصلی آ‌ن‌ها در فتح این سرزمین‌ها داشت؛ مثلاً آرژانتین یعنی سرزمین نقره، کاستاریکا یعنی ساحل غنی و پورتوریکو یعنی ساحل نیرومند.

موفقیت‌ها و ثروت هنگفتی که اسپانیا و پرتغال در آن سوی دریا‌ها کسب کرده بودند، سایر کشورهای اروپا را هم به فکر رقابت انداخت. هلند، فرانسه و انگلستان کشورهایی بودند که با فرستادن کشتی‌های خود به سوی اقیانوس‌ها فصل جدیدی از تاریخ استعمار را آغاز کردند. ماجراهای این کشورها و جزئیات بیشتر فعالیت‌های استعمارگران در جلدهای بعدی این مجموعه به تفصیل بیان شده است.

کتاب سفر به آنسوی دریاها pdf

دانلود کتاب سفر به آنسوی دریاها pdf در فراکتاب ممکن نیست ولی نسخه صوتی این کتاب همراه با نسخه چاپی عرضه شده است. همچنین در صورتی که مجموعه کتاب سرگذشت استعمار چاپی را با تخفیف ده درصد و ارسال رایگان از فراکتاب خریداری کنید، دانلود رایگان کتاب سفر به آنسوی دریاها صوتی و دو جلد دوم و سوم این مجموعه به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

سرگذشت استعمار pdf

مجموعه کتاب سرگذشت استعمار در فراکتاب به صورت چاپی با تخفیف در حال عرضه است و امکان خرید مجموعه و یا خرید هر یک از 15 جلد کتاب به صورت جداگانه امکان پذیر است. همزمان نسخه صوتی مجموعه کتاب نیز در حال انتشار است.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 10 میانگین: 3.5]
علی مهدوی
علی مهدوی
من علی مهدوی هستم. فارغ التحصیل کارشناسی فن‌آوری اطلاعات و از سال 1392 در فراکتاب در حال فعالیت هستم ... بیوگرافی کامل
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *