فائضه غفار حدادی (متولد ۱۳۶۳ تبریز)، نویسنده پرکاری در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس و سفرنامهنویسی است که فعالیت ادبی خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد. او دانشآموختۀ دبیرستان فرزانگان تبریز (مدارس استعدادهای درخشان) است و علیرغم تمایل شخصی به رشتۀ علوم انسانی، به دلیل محدودیتهای تحصیلی در این مدارس، مسیر علوم تجربی را ادامه داد و تا مقطع کارشناسیارشد زیستدریا از دانشگاه شهید بهشتی پیش رفت.
زندگینامه و معرفی آثار فائضه غفار حدادی
فائضه غفار حدادی که مادر سه پسر است، با ترکیبی از مسئولیتهای خانوادگی و علاقۀ عمیق به نوشتن، آثاری ماندگار در ژانرهای متنوع خلق کرده است. اسم خانم نویسنده را که جستوجو کنید، وی را با کتابهایی در مورد تشکیل یگان موشکی جمهوری اسلامی میشناسید، کتابهای بعدی ایشان هم دور از این فضا نیستند، همگی در حوزه دفاع مقدس. با همه اینها اما خانم فائزه غفار حدادی آثار متفاوت و متمایز هم دارد که هیچ شباهتی با عناوین کتاب دفاع مقدسی او ندارد. غفارحدادی در همۀ آثارش صداقت روایی و پیوند عاطفی با مخاطب را اصل میداند. سفرنامههای او با طنز ظریف، توصیفات زنده و نگاه بازیگوش معطوف به جزئیات انسانی، از کلیشههای رایج سفرنامهنویسی متمایزند.
در آثار دفاع مقدس نیز با تمرکز بر قهرمانان قابل لمس و پرهیز از اسطورهسازی انتزاعی، میکوشد شخصیتها را با همۀ ابعاد انسانیشان به مخاطب معرفی کند. او ادبیات را رسانهای برای بازتاب زندگی واقعی میداند؛ خواه در خاطرات یک شهید، خواه در مشاهدات یک زائر حج یا واکنشهای روزمره به بحران جهانی کرونا.
همراه ما باشید تا کتاببهکتاب، جهانی را بکاویم که در آن هر اثر پنجرهای است به زندگی انسانها در لحظات مختلف، گنجینهای از حماسههای نظامی تا سفرنامههای طنزآمیز، از روایتهای کودکانه تا روزنگاشتهای اجتماعی…
کتاب های فائضه غفار حدادی
خط مقدم، روایتی مستند و داستانی از تشکیل یگان موشکی ایران
خط مقدم روایتی مستند و داستانی از دو سال زندگی پرفرازونشیب شهید حسن طهرانیمقدم و نقش بیبدیل او در تشکیل یگان موشکی ایران. این اثر حاصل مصاحبههای عمیق با بیش از ۵۰ راوی است که غنای مستند و جزئیات بینظیری به روایت بخشیده است. غفارحدادی در این کتاب با مهارت کامل، چهره شهید تهرانیمقدم را نه بهعنوان یک قهرمان دستنیافتنی، بلکه به تصویری انسانی و ملموس تبدیل کرده است؛ از مناجاتهای عاشقانه و عبادتهای شبانه تا دغدغههای مدیریتی و فنی، همگی با زبانی دلپذیر وصف شدهاند تا مخاطب بتواند با شهید همذاتپنداری کند و درک عمیقی از انگیزههای او پیدا نماید.
نویسنده همچنین با پرداخت هنرمندانه به شخصیتهای فرعی (همرزمان، همکاران و خانواده شهید) فضایی زنده و چندبُعدی خلق کرده که خواننده را در دل رویدادها قرار میدهد. یکی از نقاط قوت برجسته کتاب، توصیف رنج دلتنگی همسر شهید در شبهای دوری اوست که عمق فداکاری خانوادههای پشت جبهه را به شکلی تأثیربرانگیز نمایان میسازد. خط مقدم فراتر از یک زندگینامه؛ روایتی است از تولد یک اندیشه راهبردی در بحبوحه جنگ که با ترکیب سه عنصر پژوهش مستند، روایت داستانی جذاب و نثر ادبی پخته، هم تاریخ نظامی ایران را مستند میکند و هم روحیه ایثار و نوآوری شهید تهرانیمقدم را به نمادی ماندگار تبدیل مینماید.
خط مقدم
مردی با آرزوهای دوربرد
مردی با آرزوهای دوربرد روایتی زنده و الهامبخش از زندگی پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانیمقدم که ویژه نوجوانان نگاشته شده.است. این کتاب در ۳۵ روایت کوتاه و جذاب، مسیر پرفرازونشیب زندگی شهید را از تولد تا شهادت ترسیم میکند: از خاطرات نوجوانی در روزهای پیش از انقلاب و فعالیتهای مبارزاتی تا تلاشهای علمی در جهاد سازندگی و نقش بیبدیلش در پایهگذاری پژوهشکده فضایی ایرا. غفارحدادی با مهارت، خصایل اخلاقی کمنظیر شهید را در قالب داستانهایی ملموس بازگو میکند و مخاطب نوجوان را با چگونگی تبدیل آرزوهای بزرگ به دستاوردهای ماندگار ملی آشنا میسازد.
مردی با آرزوهای دور برد
یک محسن عزیز فائضه غفار حدادی
یک محسن عزیز، فراتر از یک زندگینامه متعارف، پنجرهای به سبک زندگی جوانی است که در میانه تحصیل، مبارزه و عرفان، به یک اسوه تبدیل شد. این روایت نهتنها وقایع زندگی شهید وزوایی را مرور میکند، بلکه با ژرفاندیشی، الگویی کاربردی برای نسل امروز ترسیم مینماید؛ الگویی که جذابیت روایی آن، حتی مخاطب غیرکتابخوان را نیز جذب میکند.
غفارحدادی خود تصریح میکند که کتاب را «سفرنامهای» میداند که با استمداد از روح شهید وزوایی نگاشته شده است. این نگاه، سبب شده تا روایت از توصیف ظواهر فراتر رفته و به لایههای درونی شخصیت محسن عزیز نقب بزند. نویسنده با بیان این که «در مسیرهای مختلفی با وی قدم زده»، مخاطب را به تجربهای مشترک از این مسیر روحانی دعوت میکند. شروع داستان از دوران دانشگاه ــ فضایی آشنا برای عموم جوانان ــ و چینش هوشمندانه فرازونشیبهای زندگی شهید، به اثر حساسیت داستانی بخشیده است. این ساختار نهتنها بر جذابیت کتاب افزوده، بلکه آن را به ابزاری مؤثر برای ترغیب نسل جوان به مطالعه و تأمل در سبک زندگی انقلابی تبدیل کرده است.
یک محسن عزیز
دهکده خاک بر سر، خاطرات یک ایرانی در دهکده سوئیسی
دهکده خاک بر سر، اثری کاملاً متفاوت و متمایز در کارنامه نویسنده است که هیچ شباهتی به کتابهای دفاع مقدسی او ندارد. خود غفارحدادی نیز تأکید میکند که این اثر بیش از هر نوشته دیگری به دنیای واقعی و تجربیات شخصیاش نزدیک است. کتاب روایت طنزآمیز و شیرین تجربیات هجدهماهه نویسنده و خانوادهاش در سکونت موقت در شهر لوزان سوئیس است؛ جایی که او با نگاهی شوخ و نقادانه، مواجهه یک فرد ناآشنا با فرهنگ و زبان بیگانه، دشواریها و شیرینیهای زندگی در غربت، و چالشهای یک خانواده ایرانی در کشوری خارجی را به تصویر میکشد.
اگرچه روایت، حول محور زندگی در سوئیس میچرخد و خاطرات روزمره، اتفاقات بامزه و لحظات خندهدار را شامل میشود، اما نویسنده آن را صرفاً یک سفرنامه سنتی نمیداند؛ چرا که نه با آن نیت نوشته شده و نه ساختار متعارف سفرنامهها را دارد. دهکده خاک بر سر در حقیقت ادامه طبیعی همان روزنوشتهای صمیمی و خودمانیای است که غفارحدادی از دوران دبیرستان برای دل خود مینوشته و اینبار با طعم تجربهای غریب و طنزی تلخوشیرین درآمیخته است.
دهکده خاک بر سر
سر بر خاک دهکده فائضه غفار حدادی
سر بر خاک دهکده خاطرات پنجروز پیادهروی اربعین (۱۳۹۷) را روایت میکند. همانطور که زائران پس از بازگشت از کربلا، تجربههایشان را برای دیگران تعریف میکنند، این کتاب هم خواننده را به سفری معنوی میبرد. نویسنده اینبار با نثری صمیمی و غیرکلیشهای، حس واقعی مسیر نجف تا کربلا را زنده میکند: از گرمای آفتاب روز تا سرمای شبهای بیابان.
وی در این اثر، سفر اربعین را با سفرهای اروپایی مقایسه میکند و نشان میدهد جاذبههای معنوی و انسانی این سفر، چه تفاوتهای بنیادینی با دیگر سفرها دارد. کتاب ترکیبی از اشکهای مقدس و لبخندهای شیرین است و رنجها و لذتهای مسیر را بدون اغراق نشان میدهد: خستگی پاها در کنار انرژی روح، گرسنگی در کنار پذیراییهای بیمنت، و تنهایی راه در کنار همدلی زائران. نکته برجسته این اثر، روایت تازه و تأثیرگذار آن است که از توصیفهای تکراری پرهیز کرده و خواننده را همچون همراهی در جادههای اربعین حس میکند.
سر بر خاک دهکده
دورت بگردم؛ روایتی صمیمی از قدیمیترین کنگره سالانه دنیا
دورت بگردم، سفرنامهای خودمانی و پویا از تجربه چهلروزه حج نویسنده است که بهطور ماهرانهای مخاطب را همسفر لحظات گوناگون این سفر معنوی میکند. برخلاف بسیاری از سفرنامههای حج که اغلب در فضایی کاملاً عرفانی و متمرکز بر فلسفه مناسک غرق میشوند، غفارحدادی در این اثر تلاش کرده است تا سفرنامهای صمیمی خلق کند که در آن سختیها و آسانیها، خندهها و گریهها، و تجربیات درونی و بیرونی سفرش را با زبانی روان، بیتکلف و سرشار از طنز و روایتهای بامزه به اشتراک بگذارد. لحن سرزنده و نگاه بازیگوش نویسنده، بههمراه یادداشتهای کوتاه تاریخدارش، روایتی جذاب و ملموس ارائه میدهند.
تفاوت عمده این کتاب با دیگر سفرنامههای حج عمدتاً در جنس دغدغهها و نوع نگاه منحصربهفرد غفارحدادی به حج نهفته است؛ نگاهی که خود او در طول مسیر این سفر چهلروزه آن را ارتقا داده و تکمیل میکند. این شیوه روایت و صمیمیت اثر آنقدر تأثیرگذار است که مخاطب در پایان کتاب و هنگام وداع با کعبه، بهناگاه خود را در حالی مییابد که همچون نویسنده با صدای بلند فریاد میزند: «دورت بگردم! خیلی خوش گذشت! بازم مییام حتماً!»، اثری که نه فقط گزارشی از مناسک، بلکه ثبت زنده و پراحساس یک تجربه شخصی و جمعی عمیقاً انسانی از حج است.
دورت بگردم
به من دست نزن، روایتی زنانه از روزهای کرونا
به من دست نزن، روزنگاشتهای صمیمانه و هوشمندانه فائضه غفارحدادی از زندگی یک زن خانهدار در بحبوحهی کروناست که در ۱۱ فصل، تجربیات شخصی و اجتماعی ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تا دی ۱۳۹۹ را با نثری زنده و تأثیرگذار به تصویر میکشد. این اثر، اگرچه خود را «مجاهدت خاموشی» میداند که در برابر فداکاری کادر درمان و مسئولان رنگ میبازد، اما دقیقاً به همین دلیل سندی ضروری برای ثبت نقش مادران و زنان خانهدار گمنام است؛ قشری مظلوم که تأثیرشان در مدیریت بحران روزمره، بدون روایتهایی چون این کتاب، در تاریخ گم میشد. غفارحدادی با رصد همزمان اتفاقات داخلی ایران و تحولات جهانی، از قرنطینههای خانوادگی تا اخبار سیاست و سلامت، روایتی چندلایه ارائه میدهد که هم بازتاب دردهای مشترک زنان است و هم آیینهای از اضطرابهای جمعی آن دوران.
اعتبار ادبی این کتاب با تقدیر در بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال آلاحمد (دوره چهاردهم) تأیید شده است؛ جایزهای که بر قدرت قلم نویسنده در تبدیل «روزمرّگی» به «اثری ادبی» مهر تأیید زد و نشان داد چگونه میتوان از دل اضطرابهای یک خانهدار، متنی جهانشمول ساخت که همدردی، تابآوری و انتقال تجربههای انسانی را بیواسطه به مخاطب منتقل میکند. «به من دست نزن» فراتر از یک خاطرهنگاری؛ یادآور ضرورت ثبت صدای زنان در تاریخنگاریهای کلان است.
به من دست نزن
اسمهای شکلاتی، قصههایی درباره اسمهای خداوند
اسمهای شکلاتی اثری شاعرانه و خلاقانه از فائضه غفارحدادی است که با الهام از آیه ۱۸۰ سوره اعراف «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی»، مفاهیم عمیق الهی را در قالب ۱۰ قصه جذاب و کودکانه برای مخاطبان نوجوان بازگو میکند. این کتاب که با تصویرگری رنگین اعظم واضحیمقدم همراه شده، ویژه گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده است. غفارحدادی در هر فصل با خلق موقعیتهای روزمره و ملموس اسامی خداوند را مانند قطعاتی شیرین و قابل درک به مخاطب معرفی میکند و و مفاهیمی چون رحمانیت، حکمت و مهربانی الهی را در بستر داستانهایی به زبانی ساده و تصویری میآمیزد. این اثر نه فقط یک کتاب دینی، بلکه راهکاری هنرمندانه برای پیوند مفاهیم توحیدی با دنیای پرجنبوجوش نوجوان امروز است، آنچنان که هر اسم الهی چون شکلاتی شیرین در ذهن کودکانهشان حل میشود.