دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

مرور نویسی کتاب چیست

آذر 1402 . منصوره جاسبی

می‌دانید مرورنویسی کتاب چیست؟ تا حالا فکر کردید که شما هم می‌توانید برای یک کتاب مرور بنویسید؟ اگر مشتاقید با ما همراه شوید:

مرورنویسی کتاب چیست؟

اگر یک کتابخوان حرفه‌ای باشید یا نه کمی هم حرفه‌ای باشید قبل از خرید کتاب هم به نظرات افرادی که پیش از شما اقدام به خرید کتاب کرده‌اند دقت می‌کنید، هم از دوستانتان جویا می‌شوید و هم معرفی‌هایی را که در سایت‌ها از یک کتاب موجود است می‌خوانید. مرور نویسی دقیقا همان است، معرفی یک کتاب بدون آنکه داستان را برای شما برملا کند. شما با خواندن یک معرفی خوب می‌توانید تشخیص دهید که محتوای کتاب باب میلتان هست یا خیر. یک مرورنویسی خوب، شما را به خواندن کتاب تشویق می‌کند.

مرور نویسی

شروعی خوب برای مرورنویسی

ما کاری نداریم که نویسنده به چه جزئیاتی پرداخته است یا نقاط قوت و ضعفش کجاست. ما مرورنویسم هستیم نه منتقد کتاب. ما می‌خواهیم درباره محتوای کتاب اظهار نظر کنیم و از این راه، مخاطبان را به خواندن کتاب مورد نظرمان تشویق کنیم. پس دست به کار شوید و روشی را که پیش رویتان می‌گذاریم برای معرفی یک کتاب امتحان کنید:
ـ پیش از هر کاری از دو ـ سه مرورنویس توانا وکاربلد چند متن بخوانید و ببینید بر چه نکته‌هایی تاکید کرده‌اند.
ـ قرار نیست یک متن علمی برای مخاطبمان ارائه دهیم. پس ساده و روان و به دور از کلیشه‌های علمی و تخصصی بنویسید.
ـ وقتی کتاب می‌خوانید به مسائلی که برایتان مهم بوده است دقت کنید. سیر داستانی یا روایی یا هر شاخصه دیگری را که کتاب داشته است، به ذهن بسپارید یا آن را در دفترچه‌ای برای خود یادداشت کنید.
ـ حالا دست به قلم شوید. ابتدا یک متن کوتاه در حد 200 کلمه بنویسید و کتابی را که خوانده‌اید به مخاطبتان معرفی کنید و برای اینکه هول نشوید فکر کنید این مخاطب، پدر، مادر یا دوست شماست.
ـ اگر صفحه‌ای دارید، این یادداشت را در آن منتشر کنید.
ـ کم کم یادداشت‌هایتان را طولانی‌تر کنید تا بتوانید آن را به 500 -600 کلمه برسانید.
ـ یادتان باشد در مرورنویسی از کپی کردن مطالب دیگران کاملا خودداری کنید. یادداشت شما باید مختص خود شما باشد.
به امید روزی که نام شما را به عنوان یک مرورنویس خوب در سایت‌ها ببینیم.

دوره آموزش مرور نویسی

اگر اطلاعات این مقاله برای شروع به کار شما کافی نیست، مدرسه مبنا دوره‌ای سه جلسه ای را برای مرور نویسی تدارک دیده است که می‌توانید این دوره را در لینک ذیل ببینید.

مرورنویسی

دانلود کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم

علاوه بر دوره آموزش مرور نویسی مدرسه مبنا در فراکتاب می‌توانید نسخه چاپی کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم را با تخفیف از فراکتاب دریافت کنید و اگر خرید اولتان از فراکتاب است آن را با تخفیف 20 درصد با کد تخفیف “faraketab”  تهیه کنید.

ترجمان علوم انسانی
ناشر
برد هوپر
نویسنده
خرید کتاب
خرید کتاب

نمونه مرور کتاب

در این مقاله به این سوال که مرور نویسی چیست پاسخ دادیم در انتها برای دیدن یک نمونه نمونه مرور نویسی می‌توانید در سایت ویرگول این یادداشت را بخوانید.

نمونه مرور نویسی

مردی در تبعید ابدی

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 3 میانگین: 4]
منصوره جاسبی
منصوره جاسبی
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *