دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

کتاب های توصیه شده رهبری برای جوانان

فروردین 1403 . سمانه خوش انگشت

کتاب های توصیه شده رهبری برای جوانان را در این مقاله معرفی می‌کنیم. کتاب و کتابخوانی از جمله مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ است. ایشان تاکید بسیار زیادی بر انس با کتاب در میان همه اقشار بخصوص جوانان داشته و دارند. ایشان با بیان راهکارهایی ایجاد فضای کتابخوانی در جامعه را نیز فریضه قلمداد میکنند که باعث طراوت فکری و روحی انسانها میشود.

یکی از عادت‌های کتابخوانی ایشان این است که با اتمام مطالعه کتاب،‌ نظر خود را در حد یک صفحه درباره کتاب نوشته و آن را به همراه کتاب در قفسه کتابخانه قرار می‌دهند‌، به گونه‌ای که برای خواننده آگاهی از نظر ایشان درباره کتاب‌ به سرعت با خواندن آن کتاب امکان پذیر است. رهبر انقلاب یک خواننده فعال کتاب هستند،‌ مطالعه ایشان انفعالی نیست،‌ ابتدا هر کتاب را ارزیابی می‌کنند،‌ نیت و انگیزه نویسنده از نگارش کتاب،‌ ترجمه،‌ قلم و نثر کتاب و حتی ظاهر کتاب را نیز بررسی می‌کنند،‌ می‌توان گفت رهبر انقلاب با کتاب زندگی می‌کنند.

کتاب های توصیه شده حضرت آقا

رهبر معظم انقلاب، آیت الله خامنه ای در هر موضوعی که مخاطب بحث داشته باشد،‌ کتاب‌هایی را برای ارجاع به آن‌ها معرفی می‌کنند،‌ که بسیاری از این کتاب‌ها در کتابخانه شخصی معظم‌له نیز موجود است.

در این مقاله سعی شده است که به کتاب های توصیه شده حضرت آقا و یا به نویسندگی ایشان می باشد، اشاره شود. یکی از این کتاب ها مجموعه ره نامه است.

«ره‌نامه» مجموعه‌ای است شامل چهل دفتر که مبانی، ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمّدی(ص) را با توجّه به نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های دوران معاصر تبیین می‌کند و از خلال دیدگاه‌های اندیشمندانه و ژرف‌نگر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، به ترسیم اندیشه و سلوک یک جوان مؤمن انقلابی می‌پردازد.

مجموعه 20 جلدی ره‌نامه، شامل خلاصه‌نگاری‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب است که در حوزه‌های مختلف بوده است.

در حال حاضر ۲۰ عنوان از این چهل دفتر با عناوین: روشنفکری، فلسطین، بصیرت، نبوّت، امام خمینی (قدّس‌سّره)، رسانه و فضای مجازی، اسلام ناب و اسلام آمریکایی، دشمن‌شناسی، علم و فناوری، مهدویت، حوزه و روحانیت، کار و تلاش، هنر، سلامت و ورزش، ایمان، آزادی و استقلال، غرب شناسی، انقلاب اسلامی، جوان، همسرگزینی و همسرداری منتشر شده است.

یک امر پسندیده درباره این مجموعه طراحی جلد کتب است که سعی شده از طراحی و نقاشی‌های هنرمندان انقلابی استفاده شود تا هم طرح جلد زیبا باشد هم معرفی این هنرمندان و آثار گران‌سنگشان باشد. استفاده از آثار کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، مرتضی گودرزی دیباج و… جذابیت ظاهری این دفتاتر معرفتی را کنار جذابیت و غنای باطنی آنها دوچندان کرده است.

در این قسمت به معرفی چند جلد از این مجموعه می پردازیم.

معرفی کتاب ره نامه 1 (جوان)

در حرکت عظیم ملت ایران نسل جوان باید در حرکت عظیم ملت ایران پیشرو باشد؛ بخصوص نسل جوان دانشجو بی‌تفاوتی و خونسردی برای نسل جوان جایز نیست. آن جوانی که حوادث کشور و سرنوشت کشور و خصومت‌هایی را که در دنیا نسبت به کشورش سازمان دهی می‌شود نبیند و نسبت به آنها نجوشد لایق این نیست که نام جوان شهروند یک ملت انقلابی را روی خودش بگذارد. روح جوان آن روح پُرتپشی است که در سختی‌ها به داد کشورها و ملت‌ها رسیده و آنها را نجات داده. این ویژگی‌ها هست که جوان مومن انقلابی را از دیگران متمایز می‌کند. در راه رسیدن به این جایگاه آرمانی فهم رهنمود‌های معظم انقلاب بسیار رهگشا خواهد بود. در ره‌نامه اول مجموعه با موضوع «جوان» شروع گردیده است.

10 تخفیف

جوان

کتاب ره نامه 1 جوان اولین کتاب مجموعه ره نامه، نوشته ی آیت الله عظمی خامنه ای می باشد. مجموعه کتاب ره نامه به کوشش معاونت پژوهش و آموزش موسسه ی پژوهشی...
سید علی خامنه ای
نویسنده
انقلاب اسلامی
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

 کتاب ره نامه 1 (جوان)

معرفی کتاب ره نامه 3 (ایمان)

ایمان از جمله خصوصیاتی است که در پیامبران خدا هست و اینجا ایمان یعنی باور، قبول و پذیرش با تمام وجود باور به آنچه می‌گوید. نشانه‌ی باور داشتن هم این است که خود پیشاپیش دیگران در آن راه برمی‌دارد و حرکت می‌کند؛ لذا آیه‌ی قرآن به ما این جور می‌آموزد، می‌فرماید:

«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن ربه»، (ایمان آورده است پیامبر به آنچه نازل شده است به سوی او از پروردگارش و المؤمِنُون»، مؤمنان و گرویدگان به او، آن افراد برجسته‌ای که پیرامون او را گرفتند و بلندگوهای دعوت او شدند، د کُلّ آمَنَ «الله» همگی ایمان آوردند به خدا، خدا را قبول کردند، باورشان آمد «وَ مَلَائِکَتِه»، و فرشتگان خدا، «وَ کُتُبه» و کتاب‌های آسمانی از آغاز تا انجام یکسره «و رسله»، و همه ی پیامبران او را ایمان پیغمبر و یارانش به همگان است چون راه یک راه است.

همه ساربان یک قافله و یک قافله سالار. یک راه راهبران به سوی یک هدف با مردم جا همه همراه بوده‌اند و به سوی یک مقصد پیش می‌تازیده‌اند. سومین جلد از مجموعه ره‌نامه گردآوردی بیانات رهبر انقلاب پیرامون بحث «ایمان» است.

10 تخفیف

ایمان

ره نامه مجموعه ای است شامل چهل دفتر که مبانی، ارزش ها و اصول اسلام ناب محمّدی(ص) را با توجّه به نیازها، پرسش ها و چالش های دوران معاصر تبیین می کند و ...
سید علی خامنه ای
نویسنده
انقلاب اسلامی
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب ره نامه 3 (ایمان)

خرید مجموعه ره نامه

برای خرید مجموعه ره نامه و یا هر کدام از کتاب های مجموعه، به طور جداگانه می توانید از طریق سایت و یا نرم‌افزار فراکتاب اقدام به سفارش کرده و آن را با تخفیف خریداری کنید.

دانلود مجموعه ره نامه

نسخه الکترونیک مجموعه کتاب ره نامه را می توانید از طریق اپلیکیشن فراکتاب دانلود کرده و پس از دانلود آن را در کتابخوان مطالعه کنید.

آخرین کتابی که رهبری به آن اشاره کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی هنگام بازدید از سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب های قاره سبز، ستاره ها چیدنی نیستند، سواد مطالبه و داعش های کراواتی را خریداری کردند.

معرفی کتاب قاره سبز

کتاب قاره سبز، به نویسندگی مریم نقاشان می باشد و توسط دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه، روانه بازار کتاب شده است.

برای خرید نسخه چاپی کتاب قاره سبز به سایت یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

10 تخفیف
مریم نقاشان
نویسنده
دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

کتاب قاره سبز

معرفی کتاب ستاره ها چیدنی نیستند

رمان ستاره ها چیدنی نیستند روایتگر یک داستان واقعی در مورد اتفاقات و ماجراهای زندگی پرفراز و نشیب یک دختر آمریکایی است؛ نویسنده کتاب ستاره های چیدنی نیستند، محمد علی حبیب اللهیان است.
موضوع رمان ستاره ها چیدنی نیستند، حول سبک زندگی بانوان می چرخد که در آن به موضوع حجاب و با نگاهی فرادینی و فراملیتی پرداخته شده و شخصیت‌های مشهور، فعال و جنجالی زیادی در آن حضور دارند!

جهت خرید کتاب ستاره ها چیدنی نیستند می توانید به صورت چاپی یا دیجیتال به سایت فراکتاب مراجعه نمایید.

10 تخفیف

ستاره ها چیدنی نیستند

کتاب ستاره ها چیدنی نیستند روایتگر یک داستان واقعی در مورد اتفاقات و ماجراهای زندگی پرفراز و نشیب یک دختر آمریکایی است؛ نویسنده رمان ستاره ها چیدنی نی...
محمدعلی حبیب اللهیان
نویسنده
دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب ستاره ها چیدنی نیستند

رمان های خارجی توصیه شده رهبری

رهبر معظم انقلاب سال ها قبل درباره شاهکار «ویکتور هوگو» بیان کردند: «به نظر من بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه رمان های طول تاریخ را نخوانده ام، شکی در این نیست، اما من مقدار زیادی رمان خوانده ام که مربوط به حوادث قرن های گوناگون هم هست. بعضی رمان های خیلی قدیمی را هم خوانده ام. مثلاً فرض کنید کمدی الهی را خوانده ام. امیرارسلان هم خوانده ام. الف لیله و هزار و یک شب را هم خوانده ام.

وقتی نگاه می کنم به این رمانی که ویکتور هوگو نوشته، می بینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد یا نوشته باشد و معروف نباشد و مثل منی که در عالم رمان بوده ام، این را ندیده باشم یا اسمش را نشنیده باشم… من می گویم بینوایان یک معجزه است در عالم رمان نویسی، در عالم کتاب نویسی. واقعاً یک معجزه است… این کتاب جامعه شناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است.»

معرفی کتاب بینوایان

کتاب بینوایان که یکی از مشهور ترین رمان های اثر ویکتور هوگو است که توسط حسینقلی مستعان ترجمه و توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. بینوایان تصویر راستین سیمای مردم فرانسه در قرن نوزدهم است. چهرۀ چند قهرمان در بینوایان برجسته‌تر ترسیم شده است، از آن جمله ژان والژان. او مرد میان‌سال خسته روانی است، با نیم‌تنه‌ای کهنه و شلواری وصله‌دار که بعد از گذراندن نوزده سال زندان با اعمال شاقه، پس از تمام شدن ایام محکومیت، جایی برای رفتن ندارد و کسی پناهش نمی‌دهد، حتی در لحظه‌ای حاضر می‌شود دوباره به زندان برگردد ولی راهش نمی‌دهند، در اوج درماندگی و سیه‌روزی به خانۀ اسقفی پناه می‌برد، اسقف با خوشرویی و مهربانی از او پذیرایی می‌کند، ولی این مهمان ناخوانده، نیمه‌شب ظروف نقرۀ اسقف را به سرقت می‌برد.

اما ساعتی بعد به دست ژاندارم اسیر می‌شود. ولی بزرگواری اسقف مسیر زندگی ژان والژان را تغییر می‌دهد. ژان والژان، در بیست و پنج سالگی، اسیر پنجه‌های ستمگری شده است. او که روستایی پاکدلی بوده به سبب سرقت یک قرص نان برای سیر کردن کودک گرسنۀ خواهرش این‌همه زندان تحمل کرده است، در نتیجه، مهربانی و عاطفه برایش امر فراموش شده‌ای است؛ سرانجام نیک‌منشی یک مرد روحانی، درهای نیک‌بینی و خیراندیشی را به روی او باز می‌کند، و یکی از بزرگان روزگارش می‌شود که باید تفصیلش را در متن کتاب خواند.

برای خرید نسخه چاپی و الکترونیکی کتاب بینوایان به سایت یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

ویکتور هوگو
نویسنده
نگاه
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

کتاب بینوایان

خانواده تیبو روژه مارتن دوگار

آیت الله خامنه ای: «چند سال قبل، از یک نویسنده قوی فرانسوی رمانی خواندم به نام «خانواده‌ تیبو». البته آن نویسنده، معروف نیست؛ اما این رمان خیلی قوی است. معمولاً رمان‌های بزرگ و قوی فرانسوی‌ها و روس‌ها و دیگر کشورهایی که رمان‌های بزرگ از آن جاها منتشر شده، تصویر هنرمندانه واقعیت‌های زندگی است. شما کتاب‌های «بالزاک» یا «ویکتور هوگو» یا نویسندگان روسی را ببینید؛ این‌ها تصویر هنرمندانه‌ای است از واقعیت‌هایی که در متن جامعه جریان دارد. این کتاب هم همین طور است.»

معرفی خانواده تیبو روژه مارتن دوگار

خانواده تیبو (۴ جلدی)” اثر روژه مارتن دو گار، از سویی به بررسی وقایع اروپا در سال های ابتدایی قرن بیستم و سال های جنگ اول جهانی می پردازد و از سویی دیگر همگام با آن شرح وقایع خانواده ثروتمند و فرهیخته فرانسوی یعنی خانواده تیبو را توصیف می کند. فرزند کوچک این خانواده، ژاک تیبو با روح سرکش و رام نشدنی اش سرنوشت خود را در دنیای پیرامونش می جوید و خانواده را ترک می گوید. او در تعامل با اندیشه های سوسیالیستی اش به تضاد با خوشبختی و زندگی ایدئال در کنار کسی که دوستش دارد می رسد.
عده ای از هواخواهان رمان نویسی کلاسیک این رمان را بزرگترین رمان قرن بیستم می دانند. “خانواده تیبو (۴ جلدی)” در اوایل دهه ۶۰ خورشیدی توسط ابوالحسن نجفی به فارسی برگردان شده است.

برای خرید نسخه چاپی کتاب خانواده‌ تیبو به سایت یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

ابوالحسن نجفی
مترجم
نشر نیلوفر
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

کتاب خانواده تیبو روژه مارتن دوگار

سیر مطالعاتی پیشنهادی رهبری

سیر مطالعاتی جامع آثار رهبر انقلاب با هدف «آشنایی با هندسه‌ی فکری رهبر معظّم انقلاب با اولویت اسلامِ سیاسی» برای طلاب و دانشجویان به گونه‌ای طراحی و تدوین شده است که انسان مؤمن انقلابی با طی کردنِ این مسیر بتواند با منظومه‌ی فکری رهبر معظّم انقلاب را به خوبی فهم نماید و به گنجینه‌ی فکری ایشان دست یابد. این برنامه‌ی مطالعاتی توسّط جمعی از پژوهشگران اندیشه‌های معظّمٌ‌له و پس از دهها ساعت مطالعه و تأمّل بر ابعاد مختلف فکری ایشان تدوین گردیده و تا حدّ مطلوبی میتواند دستگاه محاسباتیِ رهروان این مسیر را به دستگاه محاسباتی معظّمٌ‌له نزدیک نماید.
رویکرد کلان در این برنامه‌ی

سیر مطالعاتی آثار رهبر انقلاب، این است که مجموعه های گوناگون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود رأساً امکان اجرای آن را داشته باشند؛ گرچه نظارت و مشورت پیوسته‌ی مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی می-تواند یکی از لوازمِ اجرای اتمّ و احسن آن باشد.

این دوره در چهار گام تکوین یافته است. در هر یک از گامها تلاش شده است تا فضای غالب بر کتابها یک ساحت خاص از اندیشه‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) را دربرگیرد:

گام اول: آشنایی با اصول و اهمّ ابعاد اندیشه‌ایِ رهبر معظّم انقلاب.
دومین گامآشنایی با معارف اسلامی، و اصول اسلام‌شناسی و ابعاد توحید اجتماعی از منظر معظّم‌له.
گام سومآشنایی با اصول نظری و عملی انقلاب اسلامی.
چهارمین گام: آشنایی با دیدگاهها و رویکردهای رهبر معظّم انقلاب نسبت به نظامهای اجتماعی.

کتاب در مورد رهبر انقلاب

کتاب ۱۳۱۸ (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب) گردآوری‌شده توسط علی احمدمحرابی است و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است. این کتاب خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌‌ای (مدظله‌العالی)؛ روایتی از ۱۳۱۸ تا بهار ۱۳۹۵ است.

فراکتاب گنجینه‌ای از همه کتاب‌های توصیه شده توسط مقام معظم رهبری را گردآوری کرده است. این مجموعه کتاب را در لینک ذیل ببینید و شما بفرمایید که چه کتاب دیگری را می‌توان در مقاله کتاب های توصیه شده رهبری برای جوانان اضافه کرد.

کتاب های توصیه شده رهبری

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 1 میانگین: 5]
سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *