دانلود و خرید کتاب گلستان یازدهم

خاطرات زهرا پناهی روا، همسر سردار شهید علی چیت سازیان

امتیاز
5 / 4.7
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
26,000
50%
ت 13,000
خرید صوتی
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
خرید چاپی
175,000
15%
ت 148,750

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گلستان یازدهم

کتاب گلستان یازدهم خاطرات زهرا پناهی روا همسر شهید چیت سازیان است که از یک عاشقانه آرام در دل جنگ سخن می‌گوید.
نویسنده کتاب بهناز ضرابی زاده  کتاب را در 17 فصل تدوین کرده است، داستان کتاب از زمان تولد فرزند شهید آغاز می شود و تا این روزهای راوی ادامه می یابد.
کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ و نشر رسیده.

کتاب گلستان یازدهم در قیاس با «کتاب دختر شینا» جذابیت بیشتری برای خواندن دارد.
اگر در کتاب قبلی ضرابی زاده این روایت ساده و شیرینی خاطرات بود که مخاطب را به سمت خود جلب می کرد، در «گلستان یازدهم» نثر نویسنده به پختگی بیشتری رسیده.
به طوری که نویسنده کتاب سعی دارد تا با استفاده از تکنیک های جدید، فضای متفاوتی را ایجاد کند.
ایجاد جریان سیال ذهن در بازگو کردن خاطرات، فضاسازی، حفظ لهجه شخصیت ها در کتاب و شخصیت پردازی با استفاده از گفت وگو برخی از تکنیک هایی است که در این کتاب بیشتر از «دختر شینا» قابل درک است.

زهرا پناهی از جمله همسران شهیدی است که فرزندش بعد از شهادت همسر، متولد می شود.

نویسنده کتاب نیز کتاب را با همین قسمت از زندگی زهرا پناهی آغاز می کند، به نظر می رسد که یکی از زیباترین بخش های کتاب را در فصل نخست با عنوان «زندگی ام فیلم می شود» ببینید.

نویسنده با این انتخاب خواننده را ناگزیر می کند که در فصل های بعد به دنبال شخصیت غایب و در عین حال حاضر شهید بگردد؛ در واقع ضرابی زاده با این انتخاب خواننده را در وسط ماجرا رها می کند تا در فصل های بعد شخصیت اصلی را بهتر بشناسد.

در فصل های بعد کتاب به دیگر بخش های زندگی زهرا پناهی می‌پردازد؛ بخش هایی که با شهید چیت سازیان ارتباط مستقیم دارد.

«گلستان یازدهم» چهره دیگری از یکی از شهدای دفاع مقدس را نشان می دهد. مردی که در خانه اش یک همسر مهربان است، با تکیه کلام های منحصر به خودش، و در بیرون از خانه یکی از بسیجی های امام خمینی(ره) که اگر جنگ 20 سال دیگر هم طول بکشد، باید در جبهه باشد.

کتاب گلستان یازدهم هرچند نشان دهنده ویژگی های یک شهید است، اما بیش از آن می توان وضعیت خانواده های شهرستانی در جنگ را دید.

خانواده هایی که چند فرزند را به جبهه فرستاده اند و هیچ کدامشان بازنگشته اند و در عین ناراحتی و حزن، سعی دارند به آینده امیدوار باشند و راه شهیدشان را ادامه دهند.
سبک زندگی مطرح شده در کتاب هایی مانند «گلستان یازدهم» مخصوص دهه 60 است؛ سبکی که گاه با ورق زدن آلبوم های عکس دوباره به یاد می آیند.

آتش تفنگ ها خاموش شده، اما جنگ هنوز برای خیلی از مردم هنوز زنده است. زنده در خاطراتی که با آن گره خورده اند و زنده با سال هایی که سال ها از آن گذشته اما ثانیه ثانیه اش را حس می کنند.
برای این دست از آدم ها خاطراتی زنده است که زمان نوشتن آن ها فرارسیده و شاید کمی دیر هم شده باشد.

روایت این دست از خاطرات در سال های اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده است. «گلستان یازدهم» از جمله این کتاب هاست که گمشده بسیاری از خانواده هاست.

خلاصه بخشی از متن کتاب گلستان یازدهم

داشتیم از جلوی بیمارستان بوعلی می‌گذشتیم، گفتم: «علی آقا، تا چند ماه دیگه بچه‌مون اینجا به دنیا می‌آد.»

با تعجب پرسید: «اینجا؟!»

گفتم: «خُب، آخه اینجا بیمارستان خصوصیه، بهترین بیمارستان همدانه.»

علی سرعت ماشین را کم کرد و گفت: «نه، ما به بیمارستانی می‌ریم که مستضعفین اونجا می‌رن. اینجا مال پولداراست. همه کس وُسعش نمی‌رسه بیاد اینجا.»

توی ماه هشتم بارداری بودم و حالم اصلاً خوب نبود.
عصر پنجشنبه دهم دی‌ماه ۱۳۶۶ بود. وقت و بی‌وقت درد می‌آمد به سراغم. وصیّت علی آقا را به همه گفته بودم. آن روزها خانۀ مادرشوهرم پُر از مهمان بود و دوروبَرمان شلوغ. مادر هم آنجا بود. تا گفتم حالم خوب نیست، ماشین گرفت و به بیمارستان فاطمیه، که بیمارستانی دولتی بود، رفتیم.
همین که وارد بیمارستان شدیم، خبر مثل بمب همه‌ جا صدا کرد: «بچۀ شهید چیت‌سازیان داره به دنیا می‌آد.»

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب گلستان یازدهم

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید .. هنیئاً له.

راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود بروشنی نشان داده است. در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب.

۹۵/۱۰/۲۱

 

کتاب گلستان یازدهم، داستان زندگی زهرا پناهی از بدو تولد است که به زیبایی هرچه تمام تر توسط نویسنده کتاب بهناز ضرابی زاده به تصویر کشیده شده است.

صفحات کتاب :
286
کنگره :
‫DSR1629‭‬ ‭/چ9‫‬‭پ9 1394
دیویی :
‫‬‭955/0843092
کتابشناسی ملی :
4016235
شابک :
‫‬‭978-600-03-0281-8
سال نشر :
1395
شابک دیجیتال :
978-600-03-2654-8

کتاب های مشابه گلستان یازدهم