نظر دیگران

نظر شما چیست؟
از صداقت بسیار به دور است که [بگوییم] انسان ها به صورت ذاتی برابر هستند، که دو نفر بتوانند نیم ساعت باهم بوده و یکی بر دیگری برتری پیدا نکند. (ساموئل جانسون، نقل شده از جیمز بُزوِل، زندگی جانسون)

اریک آرثر بلر نام واقعی جرج اُرول رمان نویس بزرگ انگلیسی است. او متولد 1903 در هندوستان از خانواده یی انگلیسی- هندی است.

جرج اُرول، در آثار خود همه ی وسایل و ابزار و عناصر داستان های علمی- تخیلی را به کار می گیرد، اما در واقع تالیفات او بیش از هر چیز تبلیغاتی است: تبلیغات بر ضد کمونیسم و شیوه ی حکومت استالین، و اصولا هر نوع رژیم استبدادی. هر چند که آثار خود را بر اساس اعتقادات سیاسی اش پایه گذاری می کند، از جنبه های هنری آن ها نیز غافل نمی ماند. او رمان نویسی را عالم اخلاق می دانست و از همین رو بود که راه سیاسی خود را در طغیان علیه ی بی رحمی ها و سنگدلی های طرفداران فرانکو و استالین پیدا کرد.

اُرول می نویسد: «مزرعه ی حیوانات اولین کتابی بود، که با آگاهی کامل نسبت به کاری که انجام می دهم، تلاش کردم اهداف سیاسی و اهداف هنری را در آن باهم ترکیب کنم.»

نقد اُرول به کمونیسم شوروی حکایت حیوانات است، یک فرم هجو آمیز که در آن حیوانات به عنوان نمادی برای نمایش معایب و حماقت های انسان استفاده می شوند. قصه ی «راهبه و کشیش» اثر چاسر، که یکی از قصه های «داستان های کانتربری» است، یک نمونه ابتدایی از آن به شمار می رود. در یک سطح، قصه ی چاسر یک قصه ی مزرعه یی کُمیک در مورد یک خروس متکبر است؛ [به نام] چانتیکلر. روباه او را شکار کرده و در تلاش برای گریختن است. در سطح دیگر، رساله یی در باب اهمیت رویاها است. در سطح دیگر، که کمی جدی تر نیز هست، تمثیلی از هبوط انسان است، که در آن چانتیکلر نمادی از [حضرت] آدم است که توسط شیطان وسوسه می شود. مزرعه ی حیوانات یک هجویه فشرده و موجز است، که زیر عنوان «یک داستان پریان» را با خود یدک می کشد، و هم چنین می توان آن را در سطح ساده ی طرح و شخصیت خواند. یک داستان زیرکانه ی سرگرم کننده که در مزرعه یی اتفاق می افتد که حیوانات ستم دیده ی آن دارای قدرت تکلم و تعقل هستند و بر ارباب ستمگر خود فایق آمده و دولتی انقلابی برقرار می کنند.
خوک های کثیفِ تشنه ی قدرت، به ویژه سرکرده آن ها «ناپلئون»، به آن ها خیانت کرده و وادارشان می کند به همان روزگار بندگی خود بازگردند. تنها رهبری تغییر کرده است.

در این کتاب هر حیوانی نماد یک چهره ی خاص یا نماینده ی یک گروه است. خوک ها، که قدرت خواندن، نوشتن، و سازمان دهی دارند، روشنفکران بُلشویکی هستند که دستگاه اداری وسیع شوروی را تحت کنترل خود داشتند. ناپلئون، استالین است، دسته ی اطراف وی پالیتبورو (کمیته ی اجرایی) هستند، اسنوبال، تروتسکی است، و اسکوالر نیز نماد پروپاگاندیست های رژیم است. خوک ها از امتیازهای تعلق داشتن به یک طبقه ی حاکم جدید (مانند غذای مخصوص و ساعات کار کوتاه تر) برخوردار هستند، با این حال از نتایج زیر سوال رفتن سیاست های ناپلئون نیز رنج می برند.

حیوانات دیگر نماد دسته های گوناگون مردم عادی هستند.
صفحات کتاب :
347
کنگره :
‏‫‭PZ۳‏‫‭/‮الف‬۸۷۳ق۸ ۱۳۹۳
دیویی :
823/912
کتابشناسی ملی :
۳۴۰۴۴۷۵
شابک :
978-600-6955-43-8
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه مزرعه حیوانات

کمونیسم استالین ادبیات داستانی ادبیات مدرن داستان فانتزی داستان علمی تخیلی ادبیات انگلیس داستان پاد آرمان شهر پرفروش ترین کتاب های چاپی 1001 رمانی که باید قبل از مرگ بخوانید برترین رمان های پادآرمان شهری و پسارستاخیزی فهرست برترین کتاب ها درباره حیوانات فهرست برترین رمان ها در بریتانیا فهرست الهام بخش ترین رمان های BBC ادبیات اقتباسی برترین آثار تبدیل شده به فیلم و سریال ادبیات اگزیستانسیالیسم فهرست برترین کتاب های اگزیستانسیالیسم پر بازدید ترین کتاب ها فهرست کتاب های برگزیده به انتخاب «آمازون» برترین رمان های انگلیسی گاردین کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده اند صد رمان برتر مدرن لایبرری - به انتخاب مخاطبین کتاب هایی که باید خوانده باشید کتاب هایی که شما را شگفت زده خواهند کرد فهرست برترین کتاب های «کمدی سیاه» صد رمان برتر مدرن لایبرری - به انتخاب منتقدین برترین کتاب های تاریخ انجمن کتاب نروژ داستان سیاسی دهه 1940 میلادی فهرست برترین «رمان های کلیددار» فهرست کتاب ها با برترین «شخصیت های شرور» صد کتاب قرن لوموند هوگو برای بهترین رمان فهرست کتاب های سیاسی برگزیده فهرست برترین کتاب ها درباره «جنگ سرد» قلعه حیوانات