امتیاز
5 / 1.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟
دورۀ هشت سالۀ جنگ عراق علیه ایران از یک سو، آکنده از ایستادگی ها، مقاومت ها و رشادت ها و از جهت دیگر، عرصۀ بروز فجایع و خشونت های گسترده است که نگارش و تدوین آن ها یک ضرورت تاریخی اجتناب ناپذیر شمرده می شود.

فاجعۀ بمباران شیمیایی سردشت و کاربرد سلاح شیمیایی علیه شهروندان بی دفاع از سوی رژیم عراق در سال 1366 نمونه ای بارز از این نوع رویدادهاست که نه تنها از مهم ترین و در عین حال غم انگیزترین رخداد تاریخی این خطه، بلکه صحنه ای بس دل خراش در تاریخ ایران به شمار می آید. اوج فاجعه و اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که بدانیم این شهر اولین قربانی سلاح شیمیایی در دنیا در سال های پس از جنگ جهانی است.

از آنجا که این حادثه هنوز در حوزه بررسی ها و مطالعات تاریخنگارانه قرار نگرفته و اطلاعات مربوط به آن همچنان به صورت شفاهی باقی مانده است، تردیدی نیست که باید هر چه سریع تر نسبت به ثبت و تدوین آن همت گماشت تا به باد فراموشی سپرده نشود. آنچه ضرورت و اهمیت این کار را نشان می دهد، شهادت انبوهی از بازماندگان این حادثه است. البته منظور از بازماندگان کسانی هستند که در هنگام بروز حادثه شرایط سنی آنان اجازه می داد که رخدادها را به خاطر بسپارند و اکنون نیز می توانند خاطراتشان را روایت کنند.

می دانیم بسیاری از قربانیان این فاجعۀ انسانی، کودکانی بوده اند که هرچند اکنون در سنین جوانی قرار دارند اما خاطره ای از آن صحنۀ دل خراش به یاد ندارند. هرچند تدوین خاطرات این نسل و بیان دردها و رنج های آنان نیز بخشی از تاریخ این سرزمین بوده و تدوین آن ها نیز به همان نسبت ضروری است.
سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
290
کنگره :
رده بندی کنگره: ‏‫‭‭DSR1620/5‬‏‫‭‭/م7ت2 1393
دیویی :
955/0843‬
کتابشناسی ملی :
3723207
شابک :
978-964-426-784-0

کتاب های مشابه بمباران شیمیایی سردشت