کتاب از نسخه های استانبول pdf

دستنویس هایی در فلسفه، کلام، عرفان

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,200
نظر شما چیست؟
در تابستان 1390 ش، نگارنده این سطور همراه با دوستان ارجمند آقایان احمدرضا رحیمی ریسه و علی صفری آق قلعه، از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب (تهران) قریب یک ماه در استانبول (ترکیه) به سر برد و به بررسی و بازبینی دستنویس های عربی و فارسی کتابخانه های آنجا - که تصویری از آن ها در کتابخانه سلیمانیه آن شهر موجود بود - پرداخت.

در این مدت، گروه سه نفره مجموعاً حدود هفت هزار نسخه را از نظر گذراند و مطابق معیارهای مورد نظر مرکز، یکصد و پنجاه نسخه را از آن میان برای چاپ نسخه برگردان، تصحیح متن و پژوهش برگزید.

نسخه های منتخب - به عنوان میراث گرانب های اسلام و ایران - اینک در برنامه پژوهشی مرکز قرار گرفته است و تصویر، متن یا تحلیل و بررسی آن ها در شکل نسخه برگردان، متن مصحح یا مقاله منتشر خواهد شد.

رساله پیش رو که رهاورد همان سفر است، گزارش بررسی نگارنده است از چند نسخه مهم که بر اساس یادداشت های فراهم آمده در استانبول و تکمیل آن ها در بازگشت به تهران سامان یافته است. دستنویس هایی که در این نوشته از آن ها سخن می رود، در موضوعات فلسفه، کلام و عرفان اند و در قرون ششم تا هشتم هجری کتابت شده اند.

در توصیف نسخه هایی که متن آن ها به چاپ رسیده و آثاری شناخته شده و مشهورند، به مباحث و فوائد نسخه شناختی بسنده شده؛ اما در شرح نسخه هایی که متن آن ها منتشر نشده یا مؤلف آن ها کمتر شناخته شده، به تناسب از کتاب و مؤلف نیز سخن گفته ام. جز دو یادداشت پایانی که به ذکر چند نسخه از یک اثر اختصاص دارند، ترتیب بقیه نوشته پیش رو بر اساس تاریخ کتابت دستنویس هاست.

در آغاز معرفی هر دستنویس، به ترتیب عنوان اثر، نام مجموعه دارای نسخه، شماره نسخه در مجموعه مذکور، زبان اثر، خط نسخه، تعداد بر گ ها و تاریخ کتابت آن ذکر شده و سرانجام نشان دستیابی به تصویر نسخه - در کتابخانه سلیمانیه - آمده است.
صفحات کتاب :
176
کنگره :
Z6605‭‬ ‭/ف2‏‫‬‭ع8 1391
دیویی :
‏‫‬‭011/31
کتابشناسی ملی :
2740689
شابک :
‭978-600-203-039-9
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه از نسخه های استانبول