امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 49,000
خرید چاپی
179,000
10%
ت 161,100

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب حماسه حسینی تمامی یادداشت ها و سخنرانی های استاد شهید مرتضی مطهری درباره حادثه کربلا را دربر دارد و در دو جلد منتشر شده است.

معرفی کتاب حماسه حسینی

با وجود اینکه کتاب بعد از شهادت استاد مطهری به چاپ رسیده است از نظر موضوعات و قوت تحلیل به عنوان یکی از شاهکارهای آیت اللّه مطهری به شمار می رود.
همینطور از نظر خرافه‌شویی از این حادثه بزرگ و درس آموز و پرداختن به جنبه های مختلف این حادثه و ارزش گذاری برای هر یک از این جنبه ها و از نظر پرداختن به جوانبی که کمتر به آن ها پرداخته می شود یک کتاب کم نظیر محسوب می شود.
کتاب حماسه حسینی به دلیل انسجام درونی موضوعات و تحلیل قوی به عنوان یکی از کتب شاهکار نویسنده کتاب (شهید مرتضی مطهری) شناخته می‌شود.
 نظر به بالا بردن کیفیت چاپ حماسه حسینی، در چاپ جدید، جلد اول این مجموعه به سخنرانی ها و جلد دوم به یادداشت های استاد اختصاص داده شد و با اعمال دقت های لازم از نو حروفچینی گردید.
دست اندرکاران این مجموعه گفته اند: امید است که مجموعه حماسه حسینی در شناخت بیشتر و بهتر حادثه کربلا و عمل در راه اهداف این نهضت مقدس، مفید و موثر افتد. از خدای متعال توفیق بیشتر در تدوین و نشر آثار استاد شهید، خصوصا آثار منتشر نشده آن متفکر گرانقدر، مسألت می نماییم.

خلاصه کتاب حماسه حسینی

این کتاب در دو جلد منتشر شده است که به تفکیک خلاصه هر جلد در ادامه ارائه می‌شود.

خلاصه کتاب حماسه حسینی جلد ۱

کتاب حماسه حسینی جلد اول، شامل هفت فصل است. فصل اول تحت عنوان «حماسه حسینی» مجموعه سه سخنرانی استاد شهید تحت همین عنوان است که در حدود سال 1347 هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است و کتاب نیز به همین نام نامیده شد.
فصل دوم را سخنرانی‌های استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا» تشکیل می‌دهد. این سخنرانی‌ها در فروردین ماه 1348 هجری شمسی برابر با محرم 1389 هجری قمری در حسینیه ارشاد ایراد شده است.
«ماهیت قیام حسینی» فصل سوم این کتاب را تشکیل می‌دهد.
فصل چهارم را یک سخنرانی آن شهید بزرگوار تحت عنوان «تحلیل واقعه عاشورا» تشکیل می‌دهد. این سخنرانی در سال 1356 در یکی از جلساتی که به طور هفتگی در برخی منازل برقرار و موسوم به «جلسه یزدیها» بود ایراد شده است.
«شعارهای عاشورا» (سخنرانی معروف استاد که توأم با گریه شدید ایشان است) فصل پنجم این کتاب را تشکیل می‌دهد. این سخنرانی در روز عاشورا و در حدود سال 1352 در مسجد جامع نارمک (تهران) ایراد گردیده است.
فصل ششم این کتاب مجموع هفت جلسه سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» است. در این فصل علاوه بر موضوع مذکور، به‌طورکلی اصل «امر به معروف و نهی از منکر» مورد بحث واقع شده که در خلال آن، مسائل اجتماعی و سیاسی روز نیز مطرح گردیده است. از جمله کارنامه مسلمین در مسئله فلسطین بررسی شده است.
«عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» فصل هفتم این کتاب را تشکیل می‌دهد. این فصل مجموع هفت سخنرانی استاد تحت همین عنوان است که در سال 1350 شمسی و در ماه محرم در مسجد «جاوید» تهران ایراد شده است. در این فصل به‌طورکلی «تبلیغ در اسلام» نیز مورد بحث واقع شده است.

خلاصه کتاب حماسه حسینی جلد دوم

در مورد مطالب این جلد لازم است توضیحاتی داده شود:
1. این کتاب حاوی مطالبی است که استاد شهید به مرور ایام نگاشته‏اند و هدف از این نگارش، یادداشت مطالب قابل توجه جهت مراجعه بعدی و یا آمادگی برای سخنرانی بوده است. این مطالب از نظر اجمال و تفصیل متفاوت می‏باشند به طوری که برخی از آنها به صورت یک مقاله است و برخی دیگر چند سطری بیش نیست و در موارد اندکی مطلب با اشاره بیان شده است.
2. کتاب حاضر شامل هشت فصل است که موضوع برخی از آنها همان موضوعات سخنرانیهایی است که در جلد اول این مجموعه به چاپ رسیده‏اند، فرقشان در گفتار و نوشتار بودن آنها و برخی مطالب اختصاصی است و به تعبیر دیگر این فصول در جلد اول و دوم مکمل یکدیگرند.
جلد دوم از هشت فصل با عناوین زیر تشکیل شده است:
مقدمه چاپ بیست و پنجم
فصل اول: ریشه‌های تاریخی حادثه کربلا
چگونه امت پیغمبر فرزند پیغمبر را کشتند؟
امام حسین علیه‌السلام و سایر مصلحین بزرگ که قیام کردند، منطق معمولی ذاکرین اباعبداللّه‌
امام حسین میان قیام علیه خلفا و علیه اسلام، موضوعات درباره قیام حسینی
فصل دوم: یادداشت «ماهیت قیام حسینی»، سؤالات درباره نهضت حسینی، یادداشت درباره نهضت حسینی
فصل سوم: یادداشت امام حسین علیه‌السلام و عیسی مسیح علیه‌السلام، ولادت سیدالشهداء علیه‌السلام
فصل چهارم: یادداشت «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی»
فصل پنجم: یادداشت
«تحریفات در واقعه تاریخی عاشورا»
فصل ششم: حماسه حسینی
فصل هفتم: یادداشت عنصر تبلیغ درنهضت حسینی
فصل هشتم: یادداشت‌های متفرق
«حسین وارث آدم»، فهرست‌ها، فهرست آیات قرآن کریم، فهرست اسامی

متن کتاب حماسه حسینی

فصل اول جلد دوم:
ریشه های تاریخی حادثه کربلا
چگونه امت پیغمبر فرزند پیغمبر را کشتند؟
حادثه شهادت امام حسین علیه‏السلام نه تنها فجیع بود و نه تنها مظهر یک فداکاری عظیم و بی‏نظیر است، حادثه بسیار عجیبی است از نظر توجیه علل روحی قضیه. این قضیه پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر اکرم واقع شد به دست مسلمانان و پیروان رسول اکرم و مردمی که معروف به تشیع و دوستی آل علی بودند و واقعا هم علاقه به آل علی داشتند، در زیر پرچم کسانی که تا سه چهار سال قبل از وفات پیغمبر با او جنگیدند و عاقبت که مردم دیگر مسلمان شدند آنها هم اجبارا و ظاهرا مسلمان شدند (به قول عمار یاسر: «اِسْتَسْلَموا وَ لَمْ یسْلِمُوا». ابوسفیان در حدود بیست سال با پیغمبر جنگید که در حدود پنج شش سال آخر قائد اعظمِ تحریک علیه اسلام بود و حزب او یعنی امویها اعدی عدوّ و اَ لَدّ الخصامِ پیغمبر بودند. بعد از ده سال از وفات پیغمبر، معاویه ـ که همیشه دوش به‏دوش و پابه‏پای پدرش با اسلام می‏جنگید ـ والی شام و سوریه شد و سی سال بعد از وفات پیغمبر، خلیفه و امیرالمؤمنین شد! و پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر، پسرش یزید خلیفه شد و با آن وضع فجیع فرزند پیغمبر را کشت به دست مسلمانانی که شهادتین می‏گفتند و نماز می‏خواندند و حج می‏کردند و به آئین اسلام ازدواج می‏کردند و به آئین اسلام مرده‏های خود را دفن می‏کردند.

نویسنده کتاب حماسه حسینی

شهید مرتضی مطهری متولد بهمن سال 1298 شمسی در فریمان، روحانی شیعه، استاد فلسفه اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن است.
ایشان از شاگردان علامه طبابائی و امام خمینی محسوب می‌شوند، همینطور یکی از روحانیون تاثیرگذار در تفسیر آموزه های اسلامی هستند.
شهید مرتضی مطهری نویسنده کتاب حماسه حسینی در سال 1385 به شهادت میرسند.
از ایشان به عنوان معلم شهید یاد می‌شود.

دانلود کتاب حماسه حسینی

کتاب حماسه حسینی شهید مطهری pdf در فراکتاب در نسخه الکترونیک عرضه شده است و در نرم افزار فراکتاب در دسترس شماست. کتاب حماسه حسینی جلد اول pdf به صورت جداگانه در فراکتاب وجود ندارد.

فصل تحریفات عاشورا کتاب حماسه حسینی

شهید مطهری: امید است همه ما بتوانیم با درک واقعیت‌های این واقعه تاریخی به ارزش اصلی نهضت حسینی پی‌ برده و در ترویج واقعیات و ارزش‌های آن تلاش کنیم.
موضوع بحث ما، تحریفات در واقعه تاریخی کربلاست. در بازگویی این واقعه بزرگ تحریفاتی صورت گرفته است لهذا این بحث را در چهار فصل خلاصه می‌کنیم.
مقدمه
معنی تحریف و انواع آن
عوامل تحریف
تحریفات معنوی حادثه کربلا
وظیفه ما در برابر تحریف‌ها

کتاب نهضت حسینی شهید مطهری

کتاب عنصر حماسه در نهضت حسینی، فصل اول کتاب حماسه حسینی (جلد 1) اثر استاد شهید مطهری است که به تشریح چهره‌های تراژدی حادثه کربلا پرداخته است. این کتاب مجموعه سه سخنرانی استاد شهید آیت‌اللّه‌ مطهری تحت عنوان «حماسه حسینی» است که در حدود سال 1347 هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است.

خلاصه کتاب حماسه حسینی pdf

جلد اول و دوم کتاب حماسه حسینی به دو صورت چاپی و دیجیتال در فراکتاب موجود می‌باشد. برای دانلود نسخه الکترونیکی آن، پس از دانلود میتوانید آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید. همچنین جهت آشنایی با کتاب الکترونیک، امکان مطالعه رایگان کتاب به مدت چند دقیقه در نرم افزار فراکتاب فراهم شده است.

جملات زیبا از کتاب حماسه حسینی

استاد مرتضی مطهری در یکی از سخنرانی‌هایش درباره تحریفات مربوط به واقعه عاشورا فریاد می‌زند که ما امام حسین خراب کن هستیم! و از علل آن می‌گوید :
« [ امام ]حسین(ع) می‌گوید من نهضت کردم برای امر به معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است.
[ ولی ] ما آمدیم یک چیز دیگری گفتیم و[ آن ] تحریف کردیم.
ما گفتیم [ امام ] حسین [ علیه السلام ] یک شرکت بیمه تاسیس کرد، بیمه‌ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم. در عوض چه می‌گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می‌کنم، اما شما هرچه می‌خواهید باشید، ابن‌زیاد باشید، عمرسعد باشید.
ما می‌گوییم یک ابن‌زیاد در دنیا کم بود، یک عمرسعد در دنیا کم بود، یک سنان‌بن‌انس در دنیا کم بود، یک خولی در دنیا کم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها‌الناس هرچه می‌توانید بد باشید که من بیمه‌ی شما هستم!»
منبع : سایت تابناک
توضیح : در ارزش عزاداری و اشک ریختن برای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام کسی شک و شبهه ای نداره ، ولی کاش این اشک و عزاداری به عشق اهل بیت رسول خدا و تکریم ایشان باشه و یاداوری و عمل به شعار هیهات منا الذله
نمیشه به روش یزید و شمر و عمر سعد و ابن زیاد زندگی کرد ولی دم از دوستی با اون حضرت زد ...

پیام عاشورا حسینی زندگی کردن است / نه ظلم کردن ؛ و نه زیر بار زور رفتن است ...

خرید کتاب حماسه حسینی

در فراکتاب علاوه بر دانلود نسخه الکترونیک می‌توانید نسخه چاپی کتاب را با تخفیف ویژه خریداری نمایید.

خرید کتاب حماسه حسینی

مشخصات کتاب حماسه حسینی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: صدرا
نویسنده: شهید مرتضی مطهری
تعداد صفحه: 413
موضوع: سخنرانی های نویسنده درباره حادثه کربلا
قالب: pdf اختصاصی و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
413
کنگره :
‏‫‭‬‭‬‭‬‭‬‭‭BP41/5‭‏‫‭‬‭‬‭‬‭‭‭/م6ح8 1363
دیویی :
‏‫‭‬‭‬‭‭297/9534
کتابشناسی ملی :
‭م‌63-1046
شابک :
978-964-5600-64-6
سال نشر :
1363

کتاب های مشابه حماسه حسینی (جلد اول)