امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
150,000
15%
ت 127,500
نظر شما چیست؟

کتاب چاپید شاه نوشتهٔ سپیده انوشه که با گردآوری های انسیه جهانشاهلو تهیه و تنظیم شده است.  این کتاب پیرامون اندر احوالات امانت داری و مملکت داری پهلوی ها می باشد، توسط انتشارات کتاب جمکران چاپ و روانه ی بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب چاپید شاه

درک صحیح از حـوادث، اتفاقات و تحولات تاریخی بـدون شک گامی مهم و اثرگذار در مسیر حرکت به سمت توسعه و پیشرفت اسـت. جامعه ای می تواند در ایـن مسیر موفق عمل نماید که گام اول را که همان نگاه به گذشته و عبرت گرفتن از آن است به درستی فهم نموده و مسیری متفاوت با آنچه رفته است را جستجو نماید. چرا که حرکت در مسیرهای رفته شده و آزموده شده نتیجه متفاوتی با آنچه تا کنون به دنبال داشته، نخواهد داشت. بنا به تعبیر ویلدورانت: «زمان حال، طومار گذشته است که بسته شده تا به عمل درآید». بنابراین، انـسان بـرای درک درسـت زمان حال به ناگزیر نیازمند مـراجعه بـه گـذشته است.
فردی که تحلیلی از تحولات تاریخی معاصر خود نداشته باشد، هرچند در برخی زمینه ها سرآمد بوده و در برخی موضوعات نیز از جمله نخبگان آن رشته باشد، نمی توان ادعا کرد که انسان مطلع و صاحب نظری است. داشتن تحلیلی درست از تحولات تاریخی می تواند بـرای عبرت گیرندگان تضمین کننده ایـن نکته اساسی باشد که در صورت شناخت صحیح تـاریـخ، پیامدهای حرکت انحرافی گذشته دامن گیر آن ها نخواهد شد؛ هر چند که بنا به گفته مولای متقیان حضرت علی (ع) همواره عبرت ها زیادند و عبرت گیرندگان اندک.
کتاب چاپید شاه اتفاقاتی از دوران حکومت پهلوی اول و دوم را روایت می کند و با خواندن این کتاب که سعی کرده وقایع مهم حکومت‌های پهلوی اول و دوم را با زبانی ساده و صمیمانه، روایت و بازگویی کند، می توان درک و تحلیل جامعی از جامعه ی آن دوران داشت و تحت تاثیر هر آنجه از آن دوران می گویند، قرار نگرفت، خصوصا برای قشر نوجوان که فاصله زیادی از نسل انقلاب پیدا کرده، این کتاب مب تواند مفید فایده باشد.

خلاصه کتاب چاپید شاه

از جمله مسائلی که نیاز به مطالعه و آ گاهی در مورد آن در بین مردم به شدت احساس می شود تاریخ معاصر ایــران، خصوصاً دوره ی پهلوی است که این کتاب تلاش دارد تا پنجره هایی به سوی این دوران باز نماید. این مقطع از آن جایی شایسته بحث و تأمل جدی است که ادرکـات و تصورات در مورد آن ها، مبنای مباحثات و مجادلاتی از جنس تغییر و تحریف تاریخ شده که تا به امـروز نیز امتداد یافته اسـت. تاریخ پهلوی دارای عبرتهای زیادی است که با بررسی دقیق آنها، چراغی روشن به نسل معاصر و آیندگان داده خواهد شد تا با استفاده از آن چـراغ، به چند فرسخی راه و روش آن ها نزدیک هم نشوند. بدین ترتیب گزارش دقیق، درست و غیر مغرضانهٔ وقایع این دوران خدمتی بزرگ به آ گاهی نسل آینده است.
کتاب مستند روایی چاپید شاه به دوران حکومت رضاشاه پهلوی و محمدرضا پهلوی پرداخته است. مطالب این کتاب را عکس های مستند از این دو پادشاه، خانواده های آن ها و شخصیت های تاریخی دیگر و تصویرسازی هایی همراهی می کنند و می شود گفت؛ نویسنده کمی تلخند هم چاشنی نوشته اش کرده است تا کمی از خشکی تاریخ وار بودن آن کم کند.  در انتهای هر فصل نیز اینفوگرافی هایی قرار دارد که نکات مهم و کلیدی هر فصل را به صورت خلاصه توضیح می دهد.

برشی از متن کتاب چاپید شاه

محمدرضا ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ در کشور اشغال شده ایران بر تخت سلطنت نشست. جنگ هنوز ادامه داشت اما شکست آلمان ها قطعی بود. متفقین حوصله نکردند، جنگ تموم شود تا غنائم جنگی (سرزمین هایی شبیه ایران) را بین خود تقسیم کنند. بنابراین نماینده سه کشور شوروی، آمریکا و انگلستان در تهران دور هم جمع شدند تا درباره دنیای آینده ی جنگ و دنیای بعد از آن تصمیم بگیرند. سران سه کشور برای غافلگیری محمدرضا، بدون اطلاع ایران، وارد تهران شدند. محمدرضا بعد از آن که فهمید، سران کشورهای متفق قدم رنجه کرده، قدم روی تخم چشم او گذاشته اند، تصمیم گرفت میزبانی آن ها را بر عهده بگیرد. سران متفقین خیلی صمیمی و بی رودربایستی گفتند برو بابا! و به سفارتخانه های خود رفتند. در این مدت شاه جوان ایران هر کاری می دانست کرد تا آن ها به دیدن او که مثلاً پدر ملت ایران و میزبان آن هاست، بروند. فقط استالین قبول کرد تا در کاخ گلستان با او ملاقات کند. محمدرضا می فهمید این کار تحقیر مقام عالی رتبه ایرانی در خاک ایران، یعنی تحقیر ملت ایران اما چون او اصلاً کینه ای نبود، خودش به دیدار چرچیل و روزولت رفت. محمدرضا با همه وجود با آن ها دست داد تا خدایی نکرده کدورتی پیش نیاید. 
سران متفقین چهار روز در ایران، درباره مسائل مختلف صحبت کردند. در آخر به ایران وعده دادند؛ استقلالش را به رسمیت خواهند شناخت و شش ماه پس از پایان جنگ ایران را ترک خواهند کرد؛ وعده ی سر خرمنی دادند و رفتند. به روی خود نیاوردند که مسائلی مثل خسارت قحطی بزرگ، منابع تلف شده و تحقیر کشور اشغال شده، چگونه باید حل شود. حق هم داشتند، مسئله ی آن ها نبود! 
مسئله ی محمدرضا شاه هم نبود! مسئله ی محمدرضا احمد قوام بود. ده ماه از سلطنت محمدرضا گذشته بود. مسئله ی آذربایجان امان محمدرضا را بریده بود. او مجبور شد به نخست وزیری قوام تن دهد. برای قوام محمدرضا با مترسک مشتی صفدر هیچ فرقی نداشت. او همانند سران متفقین خیلی بی رودربایستی برای دیدن شاه وقت نمی گرفت. هر وقت دلش تنگ می شد، به محمدرضا سر می زد، امضایش را می گرفت و می رفت. هیچ کس بدون تایید صلاحیت از طرف قوام نمی توانست به دیدار شاه برود. محمدرضا مجبور بود! می فهمید؟! 
مسئله از این جا شروع شد. متفقین سر مسائل زیادی توافق کردند جز یک مورد: مسئله ی نفت ایران...
...
«نیروهای اشغالگر آذوقه مردم ایران را غارت کردند تا جایی که در ایران قحطی بزرگی شد و جمعیت زیادی از مردم جان خود را از دست دادند. نیروهای قزاق در همه این مدت به جای آنکه از مردم بی دفاع ایران حمایت کنند، آذوقه باقی مانده مردم را غارت می کردند. البته در جریان هستید که نیش عقرب نه از ره کین است/ اقتضای طبیعتش این است! قزاق و قزاق خانه متعلق به نیروهای روسیه بود؛ قزاق به کسی می گفتند که قلدر و خشن است و به هیچ کس و هیچ چیز اهمیت نمی دهد. نمی شد از قزاق جماعت انتظار رحم و مروت داشت. این صفات در رضا ماکسیم هم بود پس او در این اوضاع و احوال قمر در عقرب توانست در قزاق خانه بیش از پیش رشد کند.»
...
«قبل از شروع کودتا لازم بود چهره سران نهضت در افکار عمومی ایران مخدوش شود. گروه انگلیسی الحق و الانصاف در آبروریزی رقیب نداشت. آن ها دست به کار شدند. اسم عملیات روانی را «بدامن» گذاشتند. عملیات خود را با انتشار مقاله در مجلات و روزنامه علیه شوروی و سران نهضت ملی نفت شروع کردند. بعد از آن مأموریت خود را با انتشار کاریکاتورهای موهن از آیت الله کاشانی و دکتر مصدق، پخش شایعات متعدد، تلاش برای جدایی بین افراد جبهه ملی، حمله به مساجد و درگیری با روحانیون و... ادامه دادند. تفرقه انداختن و حکومت کردن ترفند همیشگی انگلیسی هاست! عملیات به خوبی پیش رفت. افراد مؤثر جبهه ملی همچون حسین مکی از آن جدا شدند. اختلاف بین دکتر مصدق و آیت الله کاشانی هم به اوج رسید. آیت الله کاشانی و دکتر مصدق در سیاست خارجی هم نظر بودند، اما در سیاست داخلی با هم اختلاف نظر داشتند.»»

تحقیق در مورد چاپید شاه

برای تحقیق در مورد چاپید شاه، به منابعی که این کتاب از آن استفاده کرده رجوع شود تا از مستند بودن آن اطمینان حاصل کنید. خود رجوع به منابع نیز بر اطلاعات افراد نیز می افزاید، شاید به چیزهای رسید که از چشم نویسنده دور مانده باشد.

چاپید شاه چیست؟

چاپید شاه کتابی مستند و مصور است که دوران حکومت رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی را روایت می کند. با خواندن این کتاب به طور مستدل و مستند می توان به جنایات و خیانت های این خاندان به مملکت و مردمان نازنین ایران زمین پی برد.

خرید کتاب چاپید شاه

نسخه ی چاپی کتاب چاپید شاه را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب با تخفیف خریداری کنید و بر اطلاعات خویش از تاریخ معاصر ایران بیفزایید. خرید کتاب چاپید شاه

مشخصات کتاب چاپید شاه در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: جمکران
نویسنده: سپیده انوشه
تعداد صفحه: 176
موضوع: تاریخ ایران، تاریخ سیاسی
قالب: چاپی 

 

شابک :
978-964-973-726-3
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
176
کنگره :
‫‬‭DSR1476
دیویی :
955/082
کتابشناسی ملی :
8534397

کتاب های مشابه چاپید شاه